رئیس جمهور: تنش‌های آبی استان‌ها در دستور کار دولت است

بیرجند - ایرنا - رئیس جمهور گفت: تنش‌های آبی در دستور کار دولت است و نسبت به خراسان جنوبی نیز به مردم استان اطمینان می‌دهم که مساله دولت است و آن را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست خبری پایان سفر دو روزه به خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از مصوبات سفر اول، پیشرفت آنها و اینکه دور دوم سفر چه مصوباتی داشته است افزود: مساله آب از مسایل مردم خراسان جنوبی است و از آب و آبرسانی غفلت نکردیم لذا انتقال آب از دریا به صورت کلان دنبال می‌شود و حتما دولت در دستور کار دارد.

وی گفت: از استاندار و وزارت نیرو می‌خواهیم که پیشرفت کار را گزارش دهند تا مردم بدانند کار به چه مرحله‌ای رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تنش‌های آبی در استان‌ها یکی از مسائل دولت است افزود: اگر بخواهم مسائل پیش روی دولت را بگویم اول کرونا که مساله جان بود بعد مساله نان مردم و مساله آب از مسائل مهم که در این دوره به جد مطرح است.

وی اظهار داشت: آب برای همه استان‌ها مهم است و معتقدیم اگر همه مشکلات به‌درستی مدیریت شود و مردم همکاری کنند، قابل حل است که از بابت همکاری مردم هیچ نگرانی نداریم و هرجا دولت به میدان آمده و مردم را به همکاری طلبیده، این مردم در جای جای کشور با ما همکاری کردند.

آیت الله رئیسی همکاری مردم با دولت را خوب توصیف کرد و گفت: مردم به دولت اعتماد دارند و معتقدند کاری که جایی شروع می‌کنیم به دنبال این هستیم که آن را به سامان برسانیم و یک سرمایه بزرگی برای دولت است تا راحت با مردم صحبت کنیم که کار را تا اینجا پیش بردیم و این بخش هم نیازمند زمان و اعتبارات است.

وی تصریح کرد: بنای ما این است و به همکارانم هم گفتم با مردم صحبت کنید و بگویید کار چقدر پیش رفته و دنبال کرده‌ایم.

مقدمات احداث راه‌آهن فراهم شده است

رئیس دولت سیزدهم افزود: از پروژه‌هایی که به مردم وعده دادیم و به نظرم از ضرورت‌های این استان، راه‌های اتصالی به‌ویژه ریلی است و راه‌آهن برای استان ضرورت دارد.

وی گفت: میزان راه‌آهنی که می‌تواند استان خراسان جنوبی را از مشکل خارج کند، بالا نیست و تقریبا ۲۷۰ کیلومتر است که باید ایجاد شود.

آیت الله رئیسی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این حجم از پروژه صورت گرفته، بودجه و اعتباراتی هم در نظر گرفته شده، پیمانکار و مجری فراهم است لذا تمام مقدمات فراهم شده و کار به نحوی آغاز شده است فقط باید طوری آن را دنبال کنیم که زودتر از موعد مقرر به نتیجه برسد و معتقدیم با توجه به جوانان با همت در استان امکانپذیر است.

وی افزود: امروز نمونه‌ای از چهره‌های سختکوش استان را در روستای مرزی لانو دیدیم؛ جوانان پرتلاشی که از بیرجند، خوسف، بشرویه، قاین و نهبندان و نقاط مختلف استان در جاده‌های سخت گذر کار مهم آبرسانی را انجام می‌دهند و موفق هستند.

رئیس جمهور گفت: این جوانان وعده دادند زمان را کوتاه کنند که بتوانیم روستاهای دارای مشکل آبرسانی را پوشش دهیم و اعتبارات آن نیز تامین شده که البته باید از مجموعه سپاه و بسیج و همه دست اندرکاران قدردانی کنم.

وی گفت: بنابراین تمام مقدمات احداث راه‌آهن انجام شده و شما اصحاب رسانه بهترین ناظرانی هستید که می‌توانید پیگیری‌ کنید و با پیگیری استاندار که ویژگی‌های این پروژه را بعدا توضیح می‌دهند از کجا تا کجا چه بخش‌هایی مشغول به کار شدند.

تشکر از مردم و اصحاب رسانه

آیت الله رئیسی ادامه داد: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم برای پوشش خبری دو روزی که در استان بودیم و گزارش‌ها را منعکس کردند.

وی گفت: همچنین صمیمانه از مردم مرکز استان و شهرستان‌ها برای استقبال گرم و حضور حماسی تشکر می‌کنم و کسانی که در شهرستان‌ها نتوانستم حضور پیدا کنم چون شرایط مناسب نبود لذا در زمان مناسب جبران خواهم کرد و در دور دوم سفرها بنا داریم علاوه بر مرکز استان به دلیل نبود شرایط کرونایی قبل، به شهرستان‌ها نیز سفر کنم.

رئیس جمهور با اشاره به بازدیدش از مناطق روستایی استان افزود: مردم بدانند دولت و بنده به عنوان خدمتگزار مردم به مسائل شهرستان‌ها، نیازها و ضرورت شهرهای مختلف توجه داریم.

وی گفت: مصوبات سفر هم فقط ناظر به شهرستان‌هایی نیست که رفتیم بلکه ناظر به همه نقاط استان است و جای جای استان در مصوبات سفر دیده شده است.

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان در سفر اول

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در دور اول سفر به ضرورت‌هایی سریع پرداختیم به دلیل عقب ماندگی‌هایی که داشتیم و در خراسان جنوبی با توجه به همت مدیران، استاندار و جوانان سختکوش آنچه تخصیص اعتبار بوده، پیگیری شده و پنج هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به کارهای عمرانی و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به تسهیلات بود.

وی افزود: هم تسهیلات مورد نظر برای انجام کارها پرداخت شد و هم آن مبلغی که باید اختصاص داده می‌شد یعنی به میزانی که باید کار پیش رفته ولی باید مقداری سرعت کار را افزود تا هم مصوبات دور اول به نتیجه قطعی برسد و دور دوم نیز تکمیل مصوبات قبلی است و هم کارهایی که جدید باید مورد تاکید قرار بگیرد.

آیت الله رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای تامین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی، به نشست دیشب با فعالان اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: در این جلسه وقت مفصلی برای شنیدن دیدگاه‌های فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان گذاشتم و وزرا، برخی روسای بانک‌ها و مسوولان از تهران نیز حضور داشتند با این هدف که اول نیاز استان به خوبی تبیین شود.

فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های استان اطلاع ندارند

وی با اشاره به اینکه استاندار خراسان جنوبی در این نشست گزارشی از نیازهای استان و زمینه‌های سرمایه‌گذاری ارائه کرد، افزود: یکی از مشکلات این است که سرمایه‌گذاران سایر مناطق کشور از ظرفیت‌های استان بی‌خبر هستند و حتی سرمایه‌گذاران داخلی هم اطلاع ندارند.

رئیس جمهور گفت: در سفر به کشورهای همسایه نیز متوجه شدم که از ظرفیت‌های ایران اطلاع ندارند بر همین اساس در همین مدت ۶ دفتر تجاری در کشورهای همسایه ایجاد کردیم تا ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران را به دیگر کشورها معرفی کنند و ظرفیت‌های آنها به سرمایه‌گذاران ما معرفی شود.

وی ادامه داد: باید در این زمینه فعالیت کرد و یکی از کارهایی که در خراسان جنوبی انجام شد، این بوده که ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این استان مشخص شده است و در همان جلسه افرادی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند.

آیت الله رئیسی گفت: سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی معتقدند موانع حقوقی وجود دارد در بخش آیین‌نامه‌ها، قوانین و مقررات که مشکل ایجاد کرده لذا هر بخش را به مسوول مربوطه واگذار کردم و وزارت اقتصاد و دارایی مسئولیت پیدا کرد مسائل در حوزه مالیاتی یا گمرکات را دنبال کند و مسائل حوزه معادن از جمله حق مالکانه دولت و عوارض دیگر را وزیر صمت مامور شد به جد پیگری کند.

وی اظهار داشت: اعتقاد و باور داریم در نشست با فعالان اقتصادی اگر دولت موانع سرمایه‌گذاران را بردارد آنها نیز انگیزه دارند کار را به سامان برسانند لذا به همه مسوولان دولتی توصیه کردیم موانع حقوقی و ناهماهنگی‌هایی بین دستگاه‌ها را بردارند تا راه برای سرمایه‌گذاران باز شود.

زمینه برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی فراهم است

رئیس جمهور گفت: زمینه برای سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی فراهم است و همانطور که قبلا گفتم این استان علیرغم مرز مشترک با کشور همسایه دارد ولی نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی کمترین جرم و جنایت را دارد که با فرهنگ اصیل مردم، دین‌مداری و تدین آنها ارتباط دارد و مربوط به همه اقشار شیعه و سنی و شهری و روستایی است.

وی افزود: فرهنگ در خراسان جنوبی مساله بسیار مهمی است که استان را امن کرده و برای سرمایه‌گذاری امنیت دارد لذا اصل پول و هم سود و بهره، تضمین شده است و زمینه را استاندار و مدیران فراهم می‌کنند که هرچه در این زمینه تلاش شود امیدواری مردم به کارآمدی نظام اداری بیشتر می‌شود.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری گفت که سال ۱۳۷۰ سردار سلیمانی در سفر به منطقه مرزی درح، دست‌نوشته‌ای را با عنون ۱۰ فرمان اخلاقی به فرمانده مقاومت بسیج آن منطقه هدیه داد و از رئیس جمهور درخواست کرد این ۱۰ فرمان به عنوان منشور اخلاقی مدیران دستگاه‌های اجرایی تدوین و منتشر شود.

شهید سلیمانی الگوی مدیریت جهادی

آیت الله رئیسی در پاسخ به این خبرنگار گفت: پیشنهاد خوبی است البته منشور را ندیدیم ولی آنچه شما به عنوان منشور یاد می‌کنید، شهید سلیمانی در عمل به عنوان مدیر جهادی الگو شده است و این شهید والامقام می‌تواند الگوی همه مدیران باشد و با مدیریت جهادی خیلی از موانع را رفع کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره مشکلات مرزنشینان از جمله تبعات خشکسالی و کم‌آبی، به بازدید صبح امروز خود از روستای لانو و طرح آبرسانی در شهرستان مرزی سربیشه اشاره کرد و گفت: موضوع آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی با جدیت و مشارکت نهادها دنبال می‌شود و آنچه باعث رنج ما می‌شود این است که عزیزان ما در نقاط مرزی آب نداشته باشند و رنج تنها کافی نیست و باید برای آنها کاری انجام دهیم.

وی افزود: در این راستا اقدامات آبرسانی در استان را از نظر تامین اعتبار دنبال کردیم تا کارها با جدیت و سرعت دنبال شود لذا با کمک مردم در روستاها و مجموعه‌های ارزشی که کار اجرای آبرسانی را دنبال می‌کنند، امیدواریم در زمان کوتاه شاهد آبرسانی به روستاها و مناطق باشیم.

حضور در روستا نشانه توجه دولت به روستاییان است

آیت الله رئیسی تصریح کرد: کارهای خوب و ماندگاری در حال انجام است که گذری و مقطعی نیست و این پیام جدی برای روستاییان است که روستا را ترک نکنند و بدانند که دولت به آنها توجه دارد.

وی گفت: اینکه امروز در روستاها حضور پیدا کردم، نشان دهنده این است که باید دولت و مسئولان استانی نیز توجه کنند، روستاها و نقاط مرزی برای ما خیلی مهم است و باید کمک کنیم تا مشکل آنان حل شود و دولت مصمم بر اجرای کارهاست.

رئیس جمهور افزود: حضور و استقبال مردم در بیرجند و نهبندان مسئولیت‌آور و پیام دارد که مردم پای نظام، انقلاب و برنامه‌های دولت هستند، امروز وظیفه دولت خدمت‌رسانی به مردم است و امیدواریم با تلاش وافر و جهادی شرمنده خانواده شهدا و عزیزان دغدغه‌مند در این کشور نشویم.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح دیروز (پنجشنبه) وارد بیرجند شد و در نخستین روز این سفر بخش مایع پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه شهر بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو با حضور رئیس‌ جمهور به بهره‌برداری رسید، همچنین آیت الله رئیسی از کارخانه کویر تایر بازدید کرد.

دیدار مردمی رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی بیرجند از برنامه‌های نخستین روز این سفر بود و رئیس جمهور در ادامه این سفر دو روزه ضمن سفر به شهرستان قاینات، واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را افتتاح کرد.

آیت الله رئیسی امروز (جمعه) در دومین روز سفر به خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان رفت و در میان استقبال گسترده مردم در مصلای این شهر سخنرانی کرد.

وی صبح جمعه با همراهی معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در دهستان «لانو» بخش «دُرح» شهرستان مرزی سربیشه نیز حضور یافت و در بازگشت به بیرجند، نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور رئیس جمهور در محل استانداری برگزار شد.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود و ۱۰۶ مصوبه برای استان به همراه داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha