متخلفان ۲۰ میلیارد ریال به مناطق جنگلی سردشت خسارت زدند

مهاباد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: متخلفان با قطع شبانه ۱۰۰ اصله درخت جنگلی و تخریب بیش از پنج هزار مترمربع اراضی ملی، ۲۰ میلیارد ریال به مناطق جنگلی این شهرستان خسارت زدند.

رحمت ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق گزارش‌های مردمی مبنی بر قطع درختان و تصرف اراضی جنگلی در روستای «زالاوان» در منطقه «باسک کولسه» این شهرستان، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت و به دستور دادستان ماموران یگان حفاظت طی یک عملیات شبانه به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این اتفاق در روز جمعه (دیروز) افتاد، اضافه کرد: در حالیکه متخلفان با بیل مکانیکی مشغول قطع درختان بودند، پس از اطلاع از حضور ماموران یگان حفاظت از محل متواری شدند ولی پس از شناسایی و تشکیل پرونده، ماموران توانستند چهار نفر را دستگیر کنند.

متخلفان ۲۰ میلیارد ریال به مناطق جنگلی سردشت خسارت زدند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت ادامه داد: در این راستا علاوه بر دستگیری این چهار نفر، یک دستگاه بیل مکانیکی و یک دستگاه تراکتور نیز توقیف شد.

وی با اشاره به اهمیت جنگل و حفظ و حراست از منابع خدادادی از شهروندان خواست تا در فصل گرما حین تفریح نکات ایمنی را رعایت کنند و در این فصل نیز که برخی افراد سودجو بویژه در هنگام شب اقدام به قطع درختان می کنند، مراتب را با تماس با شماره گویای رایگان امداد جنگل و مرتع (۱۵۰۴) اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

مهم‌ترین گونه‌های درختان در جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از ۱۰۰ گونه از گیاهان است.

سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با کشور عراق قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha