۲۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹
کد خبر: 84972271
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ادامه تحریم گاز روسیه به قیمت تشدید بحران اقلیمی

تهران- ایرنا- آژانس بین‌الملل انرژی (IEA) هشدار داد بحران انرژی که به دنبال تحریم نفت‌و گاز روسیه رخ داده، تقاضای جهانی برای مصرف زغال‌سنگ - آلوده‌کننده‌ترین سوخت فسیلی - را به سطحی بی‌سابقه در ۲۰۲۲ رسانده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌ان، آژانس بین‌الملل انرژی در آخرین نسخه از گزارش سالانه خود از وضعیت مصرف زغال سنگ در جهان، پیش‌بینی کرد که تقاضا برای این سوخت فسیلی امسال برای نخستین بار در تاریخ تا ۱.۲ درجه رشد کرده و به ۸ میلیارد تن خواهد رسید.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که سال گذشته در نشست تغییرات آب و هوایی ۲۰۲۱ در گلاسکو، اعضای سازمان ملل برای کاهش مصرف زغال سنگ به توافق رسیده بودند.

بر اساس این گزارش، بخش زیادی از افزایش تقاضا برای مصرف زغال سنگ، ناشی از رشد بهای گاز طبیعی و سایر سوخت‌های فسیلی است که برخی کشورها را ناچار به استفاده از زغال سنگ به عنوان یک سوخت ارزان قیمت کرده است.

این گزارش می‌افزاید: به منظور روشن نگه داشتن چراغ خانه‌ها، اروپا دور برگردان زده است! تا جاییکه حتی برخی از نیروگاه‌های زغال سنگ خود که به تازگی تعطیل کرده بود را دوباره به راه انداخته است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: در میان کشورهای اروپایی که مصرف زغال سنگ خود افزایش داده‌اند، آلمان بیشترین عقب‌گرد را تجربه کرده است.

چنین رویکردی، اتحادیه اروپا که خود را پیشگام مبارزه با بحران اقلیمی جهانی می‌داند در وضعیتی دشوار قرار می‌دهد، چرا که برخی از کشورهای اروپای عملکرد آلمان در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده و گفته‌اند که برلین تنها زمانی که برایش منفعت داشته باشد از «دستورالعمل‌های سبز» پیروی می‌کند.

در مقابل، آلمان و اتحادیه اروپا در راستای القای این موضوع که این عقب‌گرد موقتی بوده و اتحادیه سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده است، تلاش می‌کنند.

ادامه تحریم گاز روسیه به قیمت تشدید بحران اقلیمی
بستر خشک شده یکی از شاخه های رودخانه یانگ تسه در چین / منبع Getty Images

زغال سنگ بزرگترین منبع انرژی برای تولید برق،‌ استیل و سیمان در جهان است اما در عین حال بیشترین آسیب را به آب‌و هوای کره خاکی وارد می‌کند.

بحران انرژی ناشی از تحریم‌ نفت و گاز روسیه بیش از هر نقطه‌ای در جهان، اروپا و به ویژه اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است؛ در این میان، بروز مشکلات فنی در نیروگاه‌های اتمی فرانسه نیز شرایط را برای قاره سبز وخیم‌تر کرده است.

گفتنی است، بیش از نیمی از مصرف زغال سنگ جهان به اسم چین نوشته می‌شود و این کشور نیز در سال جاری و به دلیل موج گرما و خشکسالی کم‌سابقه تابستان امسال که منجر به کاهش تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی شد، مصرف زغال سنگ خود را افزایش داده است.

کیسوکه ساداموری مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جهان نقطه به اوج مصرف سوخت‌های فسیلی نزدیک است اما ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

یافته‌های علمی در مورده تغییرات اقلیمی هشدار داده‌اند که در صورتی که تا میانه قرن جاری انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر نرسد و افزایش دمای کره زمین از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد فراتر رود، اثرات بحران اقلیمی ناشی از آن اگر برگشت ناپذیر نباشد، جبران آن میلیون‌ها سال زمان خواهد برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha