جمعیت وحوش خراسان شمالی ۱۸ درصد افزایش یافت 

بجنورد-ایرنا- معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نتایج سرشماری پاییزه امسال نشان می‌دهد که جمعیت پستانداران شاخص در استان نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.  

علیرضا باغچقی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدیریت مناسب در مناطق تحت صیانت از حیات وحش موجب شد تا امسال جمعیت گونه های شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو در مناطق مختلف استان ۱۸ درصد افزایش یابد.

وی افزود: بر اساس نتایج سرشماری پاییزه امسال، جمعیت آهوان در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم و جمعیت قوچ ومیش در منطقه ساریگل شهرستان اسفراین ۳۲ درصد افزایش یافته است.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سرشماری پاییزه گونه های شاخص استان پاییز هر سال انجام می شود تا مبنایی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری ها در مدیریت ها و صیانت از حیات وحش باشد.

چهار مورد مشاهده مستقیم پلنگ

باغچقی افزود: سرشماری پاییزه جمعیت گونه های شاخص پستانداران استان با سرشماری از وحوش ساریگل اسفراین پایان یافت، این سرشماری به صورت مشاهده مستقیم اجرا شد و در آن علاوه بر گونه های پراهمیت استان، مشاهده سایر گونه ها هم ثبت شد.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در انجام سرشماری پاییزه چهار مورد مشاهده مستقیم پلنگ در مناطق مختلف استان ثبت شد البته محیط بانان در مناطق مختلف نمایه هایی از پلنگ را مشاهده و ثبت کردند.

وی عنوان کرد: در سرشماری پاییزه حیات وحش استان در هر منطقه، ۴۵ نفر مشارکت داشتند و محیط بانان در صورت مشاهده گونه‌های دیگر همچون گرگ، گراز، خرس و یا پلنگ و یوزپلنگ آنها را هم ثبت می کنند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اکنون در استان خراسان شمالی ۱۹۷ هزار هکتار از مساحت آن در قالب چند پارک ملی و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

پارک های ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ از جمله جاذبه های طبیعی بکر خراسان شمالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha