اقبال به رشته های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش افزایش یافته است

مشهد- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اقبال به رشته های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش طی سال تحصیلی جاری در کشور ۲ درصد افزایش یافته است.

مهدی کاظمی روز شنبه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس (فنی و حرفه ای و کاردانش) در محل تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد افزود:علاوه بر توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای، توانستیم در ایجاد هنرستان های جوار کارخانه‌ها نیز پیشرفت کنیم.

او اظهار کرد: البته در ابتدای راه توسعه کمی هستیم اما آن چه مهم است ارتقای کیفیت بخشی به آموزش هاست که جز با بهبود مستمر و تدریجی اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: به خصوص در آموزشهای فنی و حرفه‌ای که با بازار کار ارتباط مستقیم دارد جز با کیفیت بخشی به آموزش ها توسعه اتفاق نخواهد افتاد لذا این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود و کیفیت بخشی به آموزش مهارت های فنی و حرفه ای باعث رشد کیفیت در کشور می شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکرد اصلی در زیست - بوم جدید توجه به شایستگی‌های فنی است زیرا اهمیت این شایستگی ها کمتر از شایستگی‌های دیگر نیست.

کاظمی افزود: کسی که دارای تخصص باشد ولی از سایر مهارت ها برخوردار نباشد، نمی تواند در راه پیشرفت خود گام بردارد و نیازمند بهره مندی از فناوری آموزشی و استفاده از فناوری اطلاعات است و این گونه باعث اثرگذاری بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: تنوع در آموزش باعث تغییر در یادگیری می شود و این جشنواره یک حرکت الهام بخش در جهت توسعه شایستگی های فنی و غیرفنی است تا باروش های خلاق و آموزش های نوآورانه بتوانیم زمینه رشد بیشتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را در هفت هزار و ۱۵۰ هنرستان کشور فراهم کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که نخستین رسالت آموزش و پرورش حرکت به سمت آموزش های کاربردی و اثرگذار است گفت:یکی از قسمت های آموزش و پرورش که توسعه و پیشرفت کشور به آن گره خورده، تربیت نیروی متخصص در تراز انقلاب است که در هنرستان ها در حال انجام است.

کاظمی افزود: تربیت نیروی متخصص در سنین پایین که هنرجو تازه استعداد خود را پیدا کرده است همچنین می تواند تقویت هوش های چندگانه ای که در سند تحول بنیادین آمده است را نیز محقق کند.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین یکی از چرخش های تحول آفرین چرخش به سمت آموزش های کاربردی و اثرگذار است که این مهم با مهارت آموزی اتفاق می افتد و به عنوان یکی از وظایف آموزش و پرورش در حال عملی کردن آن هستیم.

او اضافه کرد: این موضوع نیاز به همکاری و حمایت بنگاه های اقتصادی، اصناف و سایر نهادهای تاثیرگذار دارد که در هنرستان های ما سرمایه گذاری کنند و این سبب می شود با تربیت نیروی انسانی در محیط واقعی کار، ضمن یادگیری بهتر، زمینه اشتغال هنرجو در آینده نیز فراهم شود.

نخستین جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس (فنی و حرفه ای و کاردانش) از روز بیست و چهارم آذر در مشهد آغاز به کار کرد و به مدت سه روز برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha