استاندار از وضعیت وخیم سرانه فضای آموزشی کرمان گلایه کرد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: شهر کرمان بدترین وضعیت سرانه فضای آموزشی را بین شهرستان‌ها دارد و حتی وضعیت این شهر بسیار وخیم تر از شهرستان ها و جنوب استان است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار عصر شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان افزود: اتاق بازرگانی کار بزرگی در ساخت مدرسه انجام می دهد، براساس آمار شهرهایی با ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت داریم اما کمتر از یک‌هزار نفر جمعیت ساکن در آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشکل سرشماری جمعیت در بسیاری شهرهای استان مشاهده می شود اظهار داشت: عمده جمعیت کرمان برای سرشماری رسمی به شهرستان ها می روند که این امر اوضاع فضای آموزشی مرکز این استان را وخیم‌تر کرده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: جوسازی های اجتماعی در سرشماری ها باعث می‌شود که این آمار به شهرها آسیب بزند و هرچه شهرها بزرگتر می شود آسیب های بیشتری از این حوزه می‌بینند.

وی تصریح کرد: تعداد بالای دانش آموزان در شهر کرمان نسبت به سرانه فضای آموزشی، این فرایند را تایید می کند، و وضعیت رفسنجان نیز از شهر کرمان بدتر است.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: وضعیت مرکز استان کرمان در بخش سرانه آموزشی بدتر از سایر شهرستان ها است لذا ضرورت دارد که این چالش در حوزه ملی توسط استاندار کرمان پیگیری شود.

دانش آموزانی که از تحصیل محروم شدند

استاندار کرمان در ادامه با اشاره به آمارهای سرانه دانش آموزشی استان کرمان گفت: متوسط خدمات رسانی آموزشی استان کرمان از متوسط سرانه قانون جمعیت بیشتر است، و این آمار باعث شده که تعدادی از دانش آموزان به دلایل مختلف از تحصیل محروم شوند زیرا برخی شهرستان ها سرانه بالایی دارند و برخی پایین هستند از اینرو باید اقدامی شود که شهر کرمان حداقل به میانگین سرانه متوسط در استان کرمان برسد.

وی بیان کرد: تعداد دانش آموزان شهر کرمان نسبت به فضای آموزشی، بیش از سرانه جمعیت سرانه کشور است حتی سرانه فضای آموزشی در شهرستان ها بیش از کرمان است اما سرشماری آمار واقعی کرمان را نشان نمی دهد.

رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این نشست گفت: پراکندگی دانش آموزان در مدارس مختلف این استان مطلوب نیست و دانش آموزان حاضر در برخی کلاس ها ۴۹ نفر و برخی تک رقمی است.

وضعیت مدارس کرمان نسبت به میانگین کشور

همچنین در این نشست گزارشی از ظرفیت های بودجه در حوزه نوسازی مدارس و قیاس بین شاخص‌ها و درصد اخذ شده اعتبارات ارایه شد.

براساس این گزارش، استان کرمان ۳.۹ درصد دانش آموزان و ۴.۸ مدارس دولتی کشور را در اختیار دارد اما ۲۳ درصد کلاس های این استان غیر استاندارد هستند، در حالی که میانگین کشور در این بخش ۲۷ درصد است.

سرپرست اداره کل توسعه و نوسازی مدارس استان کرمان در ادامه گفت: پنج هزار و ۴۸۶ مدرسه دولتی و بیش از ۲۲ هزار کلاس درس در استان کرمان وجود دارد.

رضا هدایتی افزود: استان کرمان بیشترین پروژه های تحویلی هفته دولت را تا ابتدای مهر امسال داشته و در این برهه ۶۴ مدرسه با ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته و تحویل آموزش و پرورش شد.

وی ابراز داشت: سعی داریم تا پایان سال جاری ساخت ۵۶ مدرسه را با ۴۰۹ کلاس درس را به پایان برسانیم و عملیات احداث یک‌هزار کلاس درس تا از ابتدای سال تحصیلی جاری در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل توسعه و نوسازی مدارس استان کرمان عنوان کرد: در حوزه اعتبارات ملی ۸۰۹ میلیارد تومان مصوبه داشتیم که ۷۷.۹ درصد تخصیص گرفتیم و در حوزه اعتبارات استانی ۱۶۳.۲ میلیارد تومان مصوبه گرفتیم که ۴۹ درصد از آن به استان تخصیص یافت.

هدایتی گفت: ۶ میلیارد تومان اعتبارات ایزوگام در بحث سیل و میزان ۴۰ میلیارد تومان عملیات آسفالت در مدارس انجام دادیم؛ همچنین فرونشست زمین را در شهرستان رفسنجان و انار داشتیم که احتمالا قنات بوده است.

وی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بخشی از خسارت‌های مختلف در شهرستان های رفسنجان، سیرجان و شهربابک پرداخت می شود.

سرپرست اداره کل توسعه و نوسازی مدارس استان کرمان افزود: ۱۷۸ میلیارد تومان استانداردسازی سیستم سرمایشی و گرمایشی را در استان کرمان اجرایی کردیم و باوجود تمامی اقدامات انجام شده، این استان در رتبه نخست تامین تاسیسات گرمایشی کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه نیازهای مورد نیاز طرح محرومیت زدایی را ارایه کردیم گفت: ۴۰۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب این بخش در سال ۱۴۰۰ بود که ۵۰ درصد آن به استان تخصیص یافته است.

وی تاکید کرد: تراکم دانش آموزان استان کرمان تا ۴۸ نفر در برخی کلاس ها است و متوسط تراکم دانش آموزی کشور ۵.۷ متر مربع به ازای هر دانش آموز و این آمار در کرمان ۴.۷ متر مربع است.

تخصیص اعتبارات سیل کرمان به ۱۳۶ میلیارد تومان رسید

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار سیل در قالب تنخواه طی ماه‌های گذشته توزیع شد و عمده دستگاه ها آن اعتبار را هزینه نکردند در حالی که مانعی برای آن وجود نداشت.

جعفر رودری افزود: اعتبارات سیل اخیرا به ۱۳۶ میلیارد تومان رسیده و ابلاغ شده که ۱۱۰ میلیارد تومان از این میزان اعتبارات تملک دارایی است که هزینه‌کرد آن هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: ۲۶ میلیارد تومان دیگر نیز اعتبارات هزینه ای بوده که هزینه این اعتبارات مشکلاتی داشت که رفع خواهد شد و دستگاه‌ها مراقبت کنند مشکلی در این حوزه ایجاد نشود و این اعتبار خود را نگه‌دارند.

۹۹.۵ درصد اعتبار معادن به سه شهرستان می‌رسد

فداکار استاندار کرمان در ادامه با اشاره به اینکه ۲۸ میلیارد تومان اعتبار معادن از محل تبصره ۶ ماده ۱۲ قانون اصلاح معادن ابلاغ شده است گفت: ۹۹.۵ درصد این اعتبار براساس قانون باید در شهرستان های سیرجان، رفسنجان و شهربابک هزینه شود و این اعتبارات در قالب رفاه و سلامت، راهداری و آب و فاضلاب و برق دسته بندی شدند.

مهدی حسینی نژاد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در ادامه با اشاره به احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه گفت: وزارت صمت نگاهی ملی به این موضوع دارد که می‌طلبد اقدامات بیشتری انجام شود.

وی یادآور شد: سال گذشته به استناد قانون بودجه، اعتبارات این حوزه را سازمان صمت استان توزیع می کرد که در این بخش ۶ پروژه را در شهرستان ها پیش بردیم و خواستار اعتباری هستیم که این طرح ها را به اتمام برسانیم.

رودری دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان نیز در ادامه گفت: پیش از این، اعتبارات این بخش به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تخصیص می یافت و صرف پروژه‌هایی همچون ساخت جاده ها می‌شد اما تامین اعتبار آن در این مقطع از سال میسر نیست زیرا این طرح ها موافقت نامه ندارند و بایستی ابتدا پروژه های نیمه تمام را در سابقه بودجه ای ایجاد کرد.

امکانات دستگاه‌های اجرایی در اختیار زائران سردار دلها قرار می‌گیرد

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع استاندار کرمان گفت: امکانات دستگاه های اجرایی باید به صورت دلی در اختیار زائران سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرار گیرد و هیچ زائری نباید بدون اسکان بماند.

علی بیگ زاده با بیان اینکه هشتم تا ۱۸ دی ماه سومین سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان برگزار می‌شود افزود: در این حوزه به دستگاه‌ها اعلام کردیم تا پایان آذرماه سال جاری تمامی مکان های اسکان ازجمله مامور و مهمانسرا و هر مکان قابل اسکان را تعمیر و تجهیز کنید و در این زمینه هیچ مکانی نباید باقی بماند.

وی تصریح کرد: وضعیت اسکان زائران سردار دل‌ها به گونه ای است که از کشور اعلام کردند که نباید اتفاقات اسکان زائران همچون جریان اربعین حسینی در عراق و ایران نباید تکرار شود و با بی‌برنامگی باشد.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع استاندار کرمان گفت: کرمان در این ایام ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر روزانه زائر خواهد داشت که ۱۳ هزار نفر از این میزان را در مساجد و تکایا اسکان می دهیم و در این راستا ۵۰۰ تخت در دستگاه های اجرایی پیش بینی شده که این آمار باید به یک‌هزار نفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶ هتل و پنج هتل آپارتمان با جمعیت بیش از یک‌هزار نفر در استان کرمان وجود دارد که بایستی ظرفیت اسکان آن را به ۳۰ هزار نفر برسانیم.

بیگ زاده افزود: یک‌هزار نفر - ساعت جلسه برای بسیج تمام ظرفیت ها در جهت پذیرایی از زائران داشتیم و در این خصوص باید سالن های ورزشی را پای کار بیاوریم. دانشگاه ها و مدارس آمادگی داشته باشند که در این ایام در صورت نیاز کلاس‌ها را غیر حضوری برگزار کنند تا زائران را اسکان دهیم و در این زمان هیچ همایش و دوره آموزشی برگزار نشود.

استاندار کرمان نیز در ادامه گفت: حضور مدیران همزمان با آیین سالگرد شهادت سردار دل‌ها در این استان لازم است زیرا جمعیت بالایی به استان می آید که هر دستگاهی اسکان بخشی از جمعیت را برعهده بگیرد.

فداکار افزود: نمازخانه های ادارات و سایر ظرفیت ها ساماندهی شود اگر ناچار شدیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

طرح جامع شهر عنبرآباد و همچنین وضعیت تفکیک اراضی شهرداری در حاشیه این شهر نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha