کمبود کود کشاورزی در خوزستان وجود ندارد

اهواز – ایرنا - معاون اداری مالی و بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان گفت: انبارهای این شرکت برای تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان خوزستان پر است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه در خوزستان وجود ندارد.

علیرضا فلاطون روز یکشنبه در حاشیه همایش آموزشی و ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های داخلی در تالار میرداماد اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان در سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سالانه حدود ۳۲۰ هزار تن کود شیمیایی فسفات و ازت توسط ۲۳۵ کارگزار توزیع کنده کود شیمیایی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان در استان استان توزیع می شود که ۲۸۰ هزار تن از این کود ها توسط پتروشیمی های کشور تامین می شود.

معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان ادامه داد: از ۳۲۰ هزار تن کود شیمیایی سهمیه این شرکت تاکنون بیش از ۶۲ درصد از این سهمیه میان کشاورزان خوزستان توزیع شده است و روند توزیع این کودها نیز به خوبی در حال انجام است.

تخصیص کود یارانه ای به چهار محصول کشاورزی

وی با بیان اینکه مقدار کود تخصیصی به کشاورزان بر اساس هکتار توزیع می شود، گفت: کودهای شیمیایی توسط کارگزار خصوصی و تعاونی های روستایی ، تولیدی و کشاورزی به عنوان عاملان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان میان کشاورزان توزیع می شود.

فلاطون ادامه داد: بر اساس ابلاغ وزارت جهادکشاورزی کود یارانه ای این شرکت به چهار محصول گندم، جو، کلزا و ذرت تخصیص می یابد که احتمال افزایش تعداد این محصولات با توجه به سیاست های وزارت کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: قیمت تمام شده هر کیسه کود فسفات بالغ بر ۱۴ میلیون ریال است که دولت این کود را با یک سوم قیمت توزیع می کند ضمن اینکه مبلغ تمام شده تولید هر کیسه کود اوره حدود ۱۰ میلیون ریال است که هر کیسه با یارانه دولت با مبلغ یک میلیون و۵۰۰ هزار ریال میان کشاورزان توزیع می شود.

کود شیمیایی تولید داخل قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی است

معاون اداری مالی و بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کودهای شیمیایی تولید داخلی از نظر کیفی قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی است، افزود: کود شیمیایی تولید داخل پس از تولید در آزمایشگاه مرکزی نهاده های کشاورزی کشور بررسی و بر اساس استانداردها، کود باکیفیت و قابل رقابت با کودهای خارجی از تولیدکنندگان داخلی برای توزیع میان کشاورزان توسط این شرکت خریداری می شود.

وی ادامه داد: ۱۰۵ شرکت تولید کننده کود شیمیایی طرف قرارداد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد از این شرکت ها دانش بنیان است.

فلاطون با بیان اینکه این همایش پل ارتباطی میان کشاورزان و شرکت های تولید کننده کود در کشور است، گفت: در این همایش ۱۲ شرکت دانش بنیان تولید کننده کود کشاورزی از سراسر کشور حضور دارد که توانمندی ها و محصولات خود را به کشاورزان عرضه می کند.

خودکفایی کشور در تامین کود کشاورزی دنبال می شود

وی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان علاوه بر توزیع کودشیمیایی اقدام به توزیع نهادهای کشاورزی در استان می کند، گفت: ۸۵۰ هزار تن بذر گواهی شده گندم سال جاری میان کشاورزان خوزستان در سال جاری توزیع شده است.

فلاطون افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی طرح خوکفایی کود کشاورزی و حمایت از تولید کنندگان کود شیمیایی داخلی را به عهده دارد تا با حمایت از تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان تولیدکننده کود در داخل، وابستگی کشور به خارج کاهش یابد.

وی ادامه داد: ارتقای منزلت شرکت به عنوان حامی تولید کنندگان داخلی، ایجاد سازو کارهای مناسب برای دستیابی به اهداف طرح خودکفایی کودهای شیمیایی، تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در خصوص حمایت هدفمند وهمه جانبه از تولیدکننگان داخلی کودهای کشاورزی از اهداف برگزاری این همایش است.

فلاطون افزود: آشنایی کارگزاران و کشاورزان با جدیدترین محصولات دانش بنیان کشور و حمایت از شرکت های دانش بنیان، ایجاد چشم انداز برای کالا و خدمات تولید داخل در حوزه کودهای کشاورزی، ایجاد فرصت های متنوع انتخاب برای کشاورزان به منظور ارتقای بهره وری در امور تولید و همچنین معرفی کودهایی باکیفیت مطابق با استاندارها با قیمت مناسب به زارعان از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان گفت: این شرکت سال هاست علاوه بر کود شیمیایی، توزیع بذر و سموم کشاورزی را میان زارعان کشور به عهده دارد.

فلاطون با تاکید بر نظارت جدی برای جلوگیری از توزیع کودهای یارانه ای خارج از سامانه های نظارتی افزود: تلاش شده است تا حتی یک کیسه خارج از سامانه های نظارتی شرکت توزیع نشود که برای این منظور نظارت های جدی در طول سال انجام می شود.

برگزاری همایش آموزشی ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های تولیدکننده داخلی از سال ۹۶ در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. این همایش سی و سومین همایش آموزشی و ترویجی کشور در سال جاری است که به میزبانی خوزستان برگزار می شود.

در حاشیه این همایش ۱۲ شرکت تولیدکننده کود کشاورزی برتر کشور آخرین دستاوردها و محصولات خود را ارایه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha