معاون محیط زیست بوشهر:  ۲۵ گونه جانوری این استان در معرض خطر انقراض است

بوشهر - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این استان ۲۵ گونه جانوری در معرض خطر انقراض دارد که برنامه‌های عمل برای حفاظت از آنها اجرایی شده است.

غلامرضا فقیه روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به برخی از گونه‌های جانوری شاخص استان که در معرض خطر قرار دارند، افزود: از میان گونه‌های آبزی در معرض خطر می‌توان به لاکپشت سبز، نهنگ و دلفین اشاره کرد.

وی یادآورشد: استان بوشهر میزبان زیست گونه‌های متعددی از پرندگان بومی و مهاجر تابستان و زمستان گذران است و غاز پیشانی سفید، شاهین، بحری، بالابان و هوبره از گونه‌هایی هستند که هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند.

فقیه اضافه کرد: قوچ و میش، پلنگ، جبیر و آهو نیز از پستانداران در معرض خطری است که در استان بوشهر زیست می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر توضیح داد: گونه‌های در معرض خطر انقراض گونه‌هایی هستند که در مقطع زمانی رشد جمعیت آنها بر اثر تهدیدات طبیعی یا غیر طبیعی کاهش یافته یا باید برای ایجاد ثبات تحت حفاظت باشند.

معاون محیط زیست بوشهر:  ۲۵ گونه جانوری این استان در معرض خطر انقراض است

وی با بیان اینکه استان بوشهر گونه جانوری در حال انقراض ندارد، گفت: این گروه به گونه‌هایی اطلاق می‌شود که جمعیت آنها از شمار خاصی کمتر شده و احتمال انقراض آنها بیشتر از احیا باشد که در این صورت حفظ آنها نیازمند تدابیر دشواری است.

فقیه در ارتباط با اقدامات در دست انجام برای حفاظت از زیستمندان در معرض انقراض استان بوشهر گفت: برنامه عمل حفاظت از لاکپشت سبز و دلفین با پلاک کوبی و آموزش صیادان و جامعه محلی در حال انجام است.

وی گفت: در این دوره‌های آموزشی به صیادان به عنوان گروه هدفی که با گونه‌های آبزی در معرض خطر در ارتباط هستند آموزش داده می‌شود که در صورت قرار گرفتن این گونه‌ها در تور صیادی چگونه آنها را به دریا بازگرداند و چطور از تلفات آنها پیشگیری کنند.

فقیه با اشاره به آموزش جوامع محلی برای حفاظت از پلنگ ایرانی، بیان کرد: بر اساس فیلم‎‌های ثبت شده در دوربین‌های تله‌ای این گونه در مناطق حفاظت شده بیرمی، کوه سیاه و تنگ ارم زیست می‌کند و جمعیت آن در استان اکنون وضعیت پایداری دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: علاوه بر ارائه آموزش به روستاییان پیرامونی این مناطق، این اداره کل اقدام به جبران خسارت احتمالی به دامداران می‌کند و در صورتی که افراد آسیبی به این گونه نرسانند، ضرر و زیان متحمل شده به آنها پرداخت می‌شود.

بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود و همه باید در این راستا بکوشند.

تلاش برای حفاظت از نسل لاکپشت در پارک ملی دریایی نایبند

خرامیدن دوباره جبیر ایرانی در نایبند بوشهر

زیست پلنگ ایرانی در استان بوشهر رو به افزایش است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha