فعال شدن آزمایشگاه نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-ایرنا- کارشناسان حوزه دانش بنیان بر این باورند که نبود آزمایشگاه یکی از مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌‎بنیان چهارمحال و بختیاری است و برای حل این معضل تجمیع آزمایشگاه‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌های آزمایشگاهی استان را ضروری می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نبود آزمایشگاه از جمله مشکلات پیش پای شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد چهارمحال و بختیاری است و بررسی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، آزمایشگاه تخصصی و اختصاصی در زمینه پژوهشی‌های صنعتی برای واحدهای فناور اُستان هنوز فعال نشده است.

گرانی‌ تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات کم آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های سطح استان، موجب شده بخشی از فعالان حوزه دانش ‌بنیان استان برای انجام هر آزمایشی راهی استان‌های مجاور و یا تهران شوند.

کارشناسان بر این باورند، کمبود امکانات آزمایشگاهی با ورود بخش خصوصی به عنوان حامی مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای ایجاد آزمایشگاه ‌های تخصصی امکان پذیر است.

آزمایشگاه متالورژی برای شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

مدیر یک واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری شهرکرد در این پیوند به ایرنا شهرکرد گفت: یکی از مهمترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری و واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری و یا مراکز رشد مستقر در دانشگاه های اُستان، نبود آزمایشگاه تخصصی برای انجام آزمایشات بر روی محصولات تولیدی است.

مسعود محمدی افزود: پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، فاقد هرگونه آزمایشگاه است و آزمایشگاه‌های دانشگاه اُستان نیز تنها امکاناتی درحد آزمایش‌های ابتدایی دارند.

وی اظهار داشت: حرکت به سمت تولید دانش بنیان نیازمند ایجاد زیرساخت‌هاست و از مسوولان اُستانی و کشوری تقاضا دارم شرایط و زیر ساخت‌ها را برای امور پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور اُستان مهیا سازند.

محمدی تاکید کرد:در سال‌های اخیر شاهد تلاش زیاد مسوولان در حوزه دانش‌بنیان هستیم و جا دارد از زحمات مدیران پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری و مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری اُستان تقدیر و تشکر کنم ولی مشکل نبود آزمایشگاه نیازمند تخصیص بودجه از مرکز دارد.

این فعال حوزه دانش بنیان استان ادامه داد: وجود یک آزمایشگاه استاندارد متالورژی برای استان ضروری است و شرکت‌ها و واحدهای دانش بنیان و فناور چهارمحال و بختیاری را اعزام از نمونه آزمایش به اُستان‌های مجاور و تهران نجات دهند.

محمدی یادآور شد: مسوولان و مدیران صنایع بزرگ کشور و استان،می‌توانند با حمایت مالی از طرح‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری شرایط را برای ورود به بازار فراهم کنند و یکی از زمینه های سرمایه‌گذاری احداث آزمایشگاه های تخصصی است.

فعال شدن آزمایشگاه نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری

آزمایش لازمه ایجاد بیشتر محصولات دانش‌بنیان است

مدیر واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری شهرکرد گفت: مدتی است شرکت دانش‌بنیان ما با شماره ثبت ۱۴۷۵۹ با ایده تولید خمیر و 'فلاکس لحیم کاری' نرم و سخت در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری مستقر شده است و در طول این مدت همه آزمایش‌های شرکت، خارج اُستان انجام شده است.

محمدی یادآور شد:آزمایش لازمه ایجاد بیشتر محصولات دانش‌بنیان و از آن جمله محصولات تولیدی شرکت ماست ولی متاسفانه آزمایشگاه مناسبی برای آزمایش و ارزیابی محصولات تولیدی شرکت در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.

محمدی تصریح کرد: این شرکت توانسته با همت متخصصین علم مواد اُستان موفق به تولید خمیر فلاکس لحیم کاری نرم با یک نام تجاری شود ولی نبود آزمایشگاه مناسب در سطح استان روند تحقیق،توسعه و ارزیابی محصول را دچار اختلال و کندی می‌کند.

وی در مورد محصول تولیدی شرکت دانش بنیان خود تصریح کرد: 'فلاکس' یا روانساز ترکیباتی شیمیایی هستند که هدف استفاده از آنها در لحیم کاری، فعال کردن سطح فلزی تمیز شده، حفاظت از سطح تمیز شده حین فرآیندهای گرمایش و حفاظت از لحیم مذاب در دمای فراوری مناسب است.

این پژوهشگر ادامه داد: فلاکس یا روانساز باید تا دمای لحیم کاری پایدار باشد و درست قبل از لحیم کاری کنار رفته و اجازه دهد اتصال برقرار شود. یک روانساز موثر از 'اکسیده شدن' مجدد سطوح حین فرایند لحیم کاری جلوگیری می کند.

محمدی اظهار داشت:قابلیت لحیم کاری خوب به طوری که بعد از لحیم کاری، سطح به طور کامل براق و صاف باشد، پایداری در دمای لحیم‌کاری، قابلیت تمیزکاری عالی بعد از لحیم کاری، اکسید زدایی وجلوگیری از اُکسیداسیون حین لحیم‌کاری و سهولت در لحیم پذیری و قلع پذیری از ویژگی‌های محصول خمیر روانساز لحیم‌کاری تولیدی در شرکت دانش‌بنیان ماست که برای رسیدن به هریک از این نقاط مثبت ده‌ها و صدها آزمایش انجام شده است.

مدیر واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری شهرکرد خاطرنشان کرد:اهداف آینده شرکت تولیدی دانش بنیان ما تولید خمیر لحیم‌کاری نرم با استفاده از آلیاژهای لحیم بدون سرب است که نیاز آن با توجه به محدودیت جهانی سرب به شدت احساس می وشود.

محمدی ادامه داد: تولید انواع خمیر لحیم‌کاری سخت که به آن 'بریزینگ' نیز می‌گویند از دیگر برنامه‌های شرکت است و از همه سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان دعوت می‌شود جهت رسیدن به این اهدتف ما را یاری کنند.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری فراهم شود چرا که توسعه این‌شرکت ها تنها با اعتبارات و تسهیلات دولتی پارک علم و فناوری اُستان امکان پذیر نخواهد بود.

آزمایشگاه‌های شیمی و بیولوژی برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری با شماره ثبت ۱۴۵۰۱ در این پیوند به ایرنا شهرکرد گفت: نبود آزمایشگاه‌های شیمی و بیولوژی در پارک علم و فناوری اُستان باعث می‌شود، روند پیگیری طرح‌ها و ایده‌های کندتر شوند.

زهره اکبری افزود: شرکت ما تولیدکننده اتانول طبی ۹۶ درصد است و نیاز مستمر به آزمایشگاه ندارد ولی به‌دلیل در اختیار نداشتن آزمایشگاه، سه سال پیش که فعالیت شرکت آغاز شد برخی وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز را خریداری کردیم و در مکانی که پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در اختیار ما قرار داد مستقر کردیم و در حال حاضر آزمایشگاه، انبار و دفتر فروش در نقطه‌ای دیگر از شهرکرد مستقر است.

وی افزود: نبود آزمایشگاه مانع بزرگی در تولید دانش‌بنیان است و شرکت ما بسیاری از طرح‌ها و ایده‌ها را به خاطر نبود تجهیزات آزمایشگاهی رها کرده است و موارد مشابه زیادی نیز بین همکاران فعال در پارک علم و فناوری اُستان وجود دارد.

اکبری یادآور شد: بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نوپا با سرمایه کم هستند و نمی‌توانند وسایل و ابزارهای آزمایشگاهی مورد نیاز خود را به صورت خصوصی تامین کنند و در صورتی‌ که بتوانند چند دستگاه ساده و ضروری آزمایشگاهی به کمک وام بانکی تهیه کنند، چون آزمایشگاه نیازمند زیرساخت ویژه و تجهیز با هزینه‌ای افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان است، از فکر ایجاد آزمایشگاه منصرف می‌شوند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان، در صورتی‌ که بخواهند از آزمایش‌های دانشگاه‌های آزاد و دولتی شهرکرد استفاده کنند این کار روال زمان‌بری دارد و ممکن است با مخالفت برخی از استادان دانشگاه مواجه شوند.

فعال شدن آزمایشگاه نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری

لزوم تجمیع آزمایشگاه‌های شیمی و بیولوژی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده اتانول طبی در شهرکرد گفت: افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی و کمبود اعتبارات پارک‌های علم و فناوری ایجاب می‌کند، در صورت احداث واحدهای آزمایشگاهی، تجمیع سازی آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

اکبری تاکید کرد: برخی از تجهیزات آزمایشگاه‌های شیمی و بیولوژی مشترک هستند و اگر یک آزمایشگاه بزرگ ۱۰۰ متری بیولوژی داشته باشیم با هزینه کم و اضافه کردن چند دستگاه می‌توانیم بیشتر آزمایش‌های ۲ رشته را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: بی‌شک احداث آزمایشگاه شیمی و بیولوژی مستقل برای پارک علم و فناوری استان ضروری است ولی با تجمیع برخی آزمایشگاه‌ها مانند آزمایشگاه‌های شیمی و بیولوژی می‌توان در هزینه این آزمایشگاه ها صرفه جویی زیادی کرد.

این محقق تصریح کرد: تقویت زیرساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌های اُستان نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در تسریع فرآیند تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری است به‌شرطی که این آزمایشگاه‌ها و استادان همکاری بیشتری با شرکت‌های دانش بنیان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تجمیع‌سازی آزمایشگاه‌ها و احداث آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های استان نیز ضروری است که در بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور نیز انجام شده است.

فعال شدن آزمایشگاه نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری

استفاده از همه ظرفیت‌های آزمایشگاهی استان ضروری است

مدیر شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت:نمی‌توان تا احداث آزمایشگاه‌های تخصصی منتظر ماند و تا آن ‌زمان استفاده از همه ظرفیت‌های آزمایشگاهی استان ضروری است.

اکبری افزود: پارک علم و فناوری استان می‌تواند ترتیبی اتخاذ کند تا با معرفی پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان بتوانند بدون هزینه و یا با حداقل هزینه از آزمایشگاه سازمان استاندارد اُستان استفاده کنند.

وی یادآور شد:روان‌سازی اخذ مجوز برای استفاده از آزمایشگاه‌های شرکت استاندارد، دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ مستقر در اُستان و حذف فرآیندهای اضافی در این مسیر باید در دستور کار قرار گیرد.

اکبری اظهار داشت: نبود آزمایشگاه تخصصی موجب وابستگی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان به آزمایشگاه‌های اُستان‌های مجاور می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز مهاجرت این شرکت‌ها از اُستان را فراهم کند، پس ضرورت دارد شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور از همه ظرفیت‌های آزمایشگاهی استان بهرمند شوند.

مشکلات شرکت‌های دانش بنیان چهارمحال و بختیاری با تعامل قابل حل است

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در این پیوند به خبرنگار ایرنا شهرکرد گفت:پارک‌های علم و فناوری بستری برای ایده‌پردازی هستند و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که فضای مناسب برای هم‌افزایی و دورهم قرار گرفتن شرکت‌ها و افراد خلاق فراهم شود.

مهرداد سلیمی افزود:پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری جزو جوانترین پارک‌های علم و فناوری کشور است و با آنکه چند سالی بیشتر از تاسیس آن نمی‌گذرد، حدود ۱۸۰ شرکت زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان هستند.

وی اضافه کرد: نوپا بودن پارک‌های علم و فناوری در کشور مانع آن است که بتوان آن‌ها را با دانشگاه‌ها مقایسه کرد و نمی‌توان انتظار داشت آزمایشگاه‌های متنوعی که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد و در طی سال‌های دراز ایجاد و تجهیز شده‌اند، در پارک‌های علم و فناوری هم وجود داشته باشد.

سلیمی افزود: برخی از ساختارهای پارک علم و فناوری به سبب جوان بودن پارک علم و فناوری استان هنوز در آن شکل نگرفته است و در تلاش هستیم، مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را با تعامل با سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از سیاست‌ها مهم کشور و پارک‌های علم و فناوری است و هماهنگی بسیاری برای استفاده از آزمایشگاه های دانشگاه های اُستان صورت گرفته است.

سلیمی خاطرنشان کرد: گام نخست در پارک‌های علم و فناوری ایجاد محیط مناسب برای ایده‌پردازی و استقرار تخصصی شرکت‌ها است و تا ایده‌پردازی صورت نگیرد مراحل بعدی که انجام آزمایش است، صورت نمی‌گیرد و این گام در پردیس فناوری پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: احداث آزمایشگاه برای پارک علم و فناوری باید توجیه اقتصادی داشته باشد، به طور مثل نمی‌توان یک دستگاه 'فرماتور' با هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیارد تومان خریداری کرد که تنها برای ۲ شرکت کارآیی داشته باشد و در این موارد به‌ دنبال استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی استان هستیم.

سلیمی ادامه داد: برخی دستگاه‌های آزمایشگاهی که جنبه عمومی دارند و طیف گسترده‌های از شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند را می‌توان خریداری کرد که بررسی در مورد آن، در حال انجام است و پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با سازمان‌ها و نهادهای اُستان در این زمینه تعامل و همکاری دارد.

به گزارش ایرنا،هم‌اینک بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان پارک-علم-و-فناوری-چهارمحال-و-بختیاری-برای-۹۰۰-نفر-اشتغالزایی کرده است و در حدود ۹۰۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند که برخی محصولات تولیدی این واحدها مانند ورق گالوانیزه،ورق خودرو، چادر مشکی، آجرنسوز، مالت، موکت، خوراک آبزیان و لوازم خانگی در کشور از جایگاه و اهمیت مهمی برخوردار است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha