سرشماری زمستانه وحوش همدان آغاز شد

۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 84974254
سرشماری زمستانه وحوش همدان آغاز شد

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان از آغاز سرشماری زمستانه وحوش استان خبر داد و بر ضرورت توجه به حیات وحش و زیستگاه های زاگرس تاکید کرد.

به گزارش دوشنبه ایرنا از روابط عمومی محیط زیست همدان سیده مریم محمدی اظهار داشت: سرشماری زمستانه به منظور برآورد دقیق جمعیت حیات وحش، اطلاع از زاد و ولد گونه‌های شاخص و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل انجام می شود.

وی افزود: این سرشماری به مدت یک هفته و با حضور نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان در ۶ منطقه حفاظت شده انجام می شود که در روز نخست، سرشماری در منطقه حفاظت شده الموبلاغ اسدآباد در دستور کار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: در جریان این سرشماری ۶۲ هزار و ۳۵۱ هکتار از مناطق تحت مدیریت این اداره کل پایش،گشت و کنترل می شوند و همچنین وضعیت حیات وحش از نظر بیماری‌هایی مانند تب برفکی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک و دیگر بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرد.

دبیر منطقه زاگرس حفاظت سازمان محیط زیست گفت: سرشماری زمستانه به تازگی در استان های منطقه زاگرس شروع شده و در برخی از استان ها نظیر چهارمحال بختیاری، ایلام، کرمانشاه و یاسوج به پایان رسیده است.

محمدی با بیان اینکه سرشماری زمستانه حیات وحش همه ساله از اواخر پاییز توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها انجام می شود ادامه داد: زاگرس علاوه بر خاستگاه کشاورزی کشور، غنی ترین تنوع زیستی از منظر حیات وحش و گیاهان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی، تلاش برای حفاظت و حراست از حیات وحش این اکوسیستم بی نظیر نیازمند توجه مسئولان در تخصیص بودجه ها و اعتبارات برای رفع چالش های کمبود نیروی محیط بان، آبرسانی و هوشمندسازی مناطق است.

وی از دیگر چالش های حیات وحش زاگرس را شکارچیان غیر مجاز بر شمرد و افزود: در این خصوص نیازمند فرهنگ سازی و تشدید میزان و مبلغ جرائم زیست محیطی و افزایش تعداد نیروهای یگان حفاظت محیط زیست هستیم.

محمدی اضافه کرد: آمار و اطلاعات به دست آمده از سرشماری پستانداران شاخص و علف خواران به صورت سالانه مبنای برنامه ریزی و ارتقای سطح حفاظت قرار می گیرد و همچنین می تواند برای پروژه های دانشجویی و تحقیقات محققان در حوزه تنوع زیستی و حیات وحش استفاده شود.

استان همدان به ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع دارای ۳۰۷ گونه جانوری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha