۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 2426
کد خبر: 84974318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیخ‌الاسلامی: جهان بیش از همیشه به گفت‌وگو نیاز دارد

تهران- ایرنا- رئیس موسسه مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد گفت‌وگو میان اندیشمندان منطقه و جهان هستیم، گفت: جهان امروز بیش از هرچیزی به گفت‌وگو نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، محمدحسن شیخ‌الاسلامی روز دوشنبه در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران گفت: مفهوم نشست امسال یعنی رهیافتی به دوستی و همسایگی، در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم و بسیار فراتر از مفهوم قدیمی همسایگی است که هدف آن ایجاد و تثبیت همسایگی متکی به مفهوم عمیق اعتماد با کشورهای همسایه است.

وی در توضیح جزئیات مجمع گفت‌وگوی تهران، گفت: در این نشست درباره چهار موضوع بحث خواهد شد و حوزه‌های اصلی گفتگوها امنیت غرب آسیا و خلیج فارس، امنیت انرژی، بحران اوکراین و تحولات افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور است.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به بررسی مکانیزیم‌های اجرایی موثرتر در ساختارهای امنیتی منطقه خاورمیانه و غرب آسیادر مجمع گفتگوی تهران اظهار داشت: بحث و تحلیل شرایط فلسطین و نحوه حل و فصل معضلات این کشور و ظلم‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی به مردم فلسطین در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت‌وگوهای نشست را براساس تنوع مسیرهای تعامل، دانست و گفت: مفهوم امنیت انرژی، ایجاد شرایط بُرد-بُرد در این حوزه برای کشورهای منطقه، شناسایی ریشه‌های بحران اوکراین و جلوگیری از تسری آن به بخش‌های دیگر جهان، بررسی متغیرهای تعیین کننده در افغانستان برای تشکیل دولتی فراگیر و مسئولیت جهانی در قبال مردم این کشور و چگونگی ایجاد صلح پایدار در افغانستان از پرسش‌هایی است که در این نشست در پی پاسخ آنها هستیم.

شیخ‌الاسلامی مسئولیت محققان و مهمانان این نشست را کمک به ایجاد رویکرد عمیق‌تری از مسائل بین‌الملل دانست و گفت: تلاش می‌کنیم تا گامی صادقانه در زمینه ایجاد تفاهم برداریم.

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) صبح امروز-دوشنبه ۲۸ آذر- در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و مقامات سیاسی شماری از کشورهای همسایه، منطقه و جهان از سخنرانان نشست آغازین این مجمع هستند.

«سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مهم‌ترین محور مجمع امسال است و نزدیک به ۷۰ نفر از ۳۶ کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده ها و موسسه های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران حضور خواهند داشت.

دور اول و دوم مجمع گفتگوی تهران سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شد و نقش برجسته‌ای در گردهمایی و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha