جمعیت خراسان رضوی هشت سال از ابتلای به هاری مصون بوده است

مشهد- ایرنا- کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مرکز استان خراسان رضوی گفت: از سال ۱۳۹۳ تا کنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری هاری در جمعیت خراسان رضوی ثبت و گزارش نشده است.

مجید جلالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که بیماری هاری از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است افزود: آخرین آمار ابتلا به بیماری هاری در سال ۱۳۹۳ بوده است که در این سال تنها ۲ مورد هاری از گزیدگی روباه ثبت و گزارش شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون نیز حدود ۱۱ هزار مورد حیوان گزیدگی در استان خراسان رضوی ثبت شده است.

کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مرکز استان خراسان رضوی گفت: طی این بازه زمانی نیز سه مورد ابتلا به تب کریمه کنگو، ۸۹۳ مورد تب مالت ثبت و گزارش شده که آمار سال گذشته ابتلا به تب مالت ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بوده است.

جلالی افزود: هاری از مهمترین بیماری‌های منتقله از حیوانات به خصوص سگ ولگرد است و مراجعه سریع به مراکز بهداشتی و درمانی بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک به ویژه هاری است که باید بلافاصله بعد از گزش توسط حیوانات به خصوص سگ به مرکز بهداشت مراجعه کرد.

به گزارش ایرنا، بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می یابد و ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می دهد ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha