پویایی نظام آموزش و پرورش با پژوهش محقق می‌شود

ارومیه - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: پویایی نظام آموزش و پرورش با کار تحقیقاتی و پژوهشی از سوی معلمان، کادر آموزشی و دانش آموزان محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مطهری روز دوشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی و فنآوری آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: آموزش و پرورش بنیادی ترین نهادی است که می‌تواند در جامعه تاثیر ژرفی داشته باشد که برای تداوم این تاثیرات نیاز است نظام آموزشی پویا باشد و این مهم نیازمند پژوهشگر بودن معلمان است.
وی با اشاره به اینکه پویایی نظام آموزش و پرورش، تاثیر گذاری آن در جامعه را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: در علوم انسانی و در آموزش و پرورش هیچ حوزه‌ای به گستردگی پژوهش نیست و توسعه فرهنگی و اجتماعی به توسعه کمی و کیفی پژوهش مرتبط است.
مطهری ادامه داد: جایگاه مدارس برای توسعه فرهنگ پژوهش بسیار رفیع است و مدیران و معلمان در مدارس نقش مهمی در این زمینه دارند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالش‌ها در زمینه پژوهش در استان و مدارس این است که معلمان و مدیران که از عناصر اصلی ترویج فرهنگ پژوهش هستند آموزش محورند تا پژوهش محور، گفت: براساس یک مقاله علمی در این زمینه مساله دیگر عدم وجود انگیزه و روحیه تحقیقاتی در بین معلمان است.
مطهری اظهار کرد: عدم کاربست نتایج پژوهشی از مسایل مطرح دیگر در این بخش است چرا که اگر پژوهشگر ببیند نتایج این پژوهش عملیاتی نمی‌شود راغب به ادامه راه نخواهد شد ولی مانع مهم دیگر فقر مساله شناسی است و اینکه چرا معلمان به سمت پژوهش کمتر گرایش دارند.

پویایی نظام آموزش و پرورش با پژوهش محقق می‌شود

وی با اشاره به راهکارهای ترویج پژوهشگری در مدارس یادآور شد: ترغیب معلمان به پژوهش به عنوان رهبران آموزشی، تخصیص بودجه به فعالیت‌های پژوهشی، آموزش و تربیت پژوهشگران آموزشی و آموزش مساله شناسی در کنار کاهش موانع اداری و مالی در مسیر پژوهش توسط مسوولان و تقویت ارتباط بین پژوهشگران و مدیران می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

در این آیین از معلمان و دانش آموزان پژوهنده استان و برگزیدگان کشوری با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

آموزش و پرورش آذربایجان غربی دارای ۴۰ هزار فرهنگی و ۶۸۰ هزار دانش آموز شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha