پژوهش‌های کاربردی نیاز مهم نظام اسلامی است

قم-ایرنا- رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اهمیت مقوله پژوهش و تحقیقات را مورد توجه قرار داد و گفت: پژوهش‌های کاربردی نیاز مهم نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله محمود رجبی روز دوشنبه در همایش هفته پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم، با تاکید بر ضرورت پیوند بین حوزه علمیه قم و مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است تا در قالب چنین پیوندهایی حوزه‌های علمیه به‌درستی با نیازهای نظام اسلامی و اقتضائات پژوهشی ناظر به نیازها، آشنا شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: سرافرازی جامعه و انسان و حفظ اقتدار نظام اسلامی درگرو تعمیق در پژوهش‌ها و سوق دادن پژوهش‌ها به سمت نیازهای جاری نظام است.

رجبی با تاکید بر اینکه وحدت و ایجاد پیوند بین حوزه و مجلس به نفع هر دو،این نهادها است، بیان داشت: تحقیقات کاربردی ناظر به نیازهای نظام یکی از خلأهای مراکز علمی و پژوهشی است که جبران این خلأها همواره مورد تاکید و اهتمام مقام معظم رهبری نیز بوده است.

عضو جامعه مدرسین و رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی (ره) نیز با تمجید از فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این نهاد می‌تواند در امر قانون‌گذاری در مجلس انقلابی کمک شایانی داشته باشد و بستری به وجود بیاورد تا قانون‌گذاری‌ها کارشناسی شده و با پشتوانه متقن علمی انجام بگیرد.

وی با تاکید دوباره بر اهمیت مباحث پژوهشی در امر قانون‌گذاری، تصریح کرد: تحقیق و پژوهش در همه امور به‌خصوص در مساله قانون‌گذاری بسیار مهم و ارزشمند است.

وی افزود: تصمیمات و پژوهش‌هایی که در این مرکز انجام می‌گیرد می‌تواند در حل مشکلات جامعه و همچنین ایجاد تصویری مترقی از نظام اسلامی در انظار جهانی موثر باشد که این مساله همواره مورد تاکید آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس فقید موسس آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بود.

وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس فقید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به بیان گوشه‌ای از توصیه‌های وی در مورد اخلاص در عمل و در نظر گرفتن خدا در انجام تمام امور و توسل به اهل‌بیت(ع) پرداخت.

رشد ۲ برابری عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با تاکید بر رشد دو برابر عملکرد این مرکز طی یک سال گذشته، بیان کرد: تاکنون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۰ جلسه کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی را پشتیبانی و نظرات فقهی و پژوهشی خود را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

عطاءالله رفیعی آتانی گفت: در یک سال گذشته افزون بر ۱۲۰ مورد پیش‌نویس قانون توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، تهیه و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است که به این مجموعه باید پاسخگویی به افزون بر ۶۰۰ درخواست کارشناسی نمایندگان را نیز اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: فاصله بین پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه علمیه با مباحثی که در این مرکز صورت می‌گیرد همچنان زیاد است درحالی‌که برای برآورده ساختن نیازهای حکومت، لازم است تا از این فاصله کاسته شود.

رفیعی آتانی اظهار داشت: تهیه و ارسال بیش از ۲۵۰ بسته کارشناسی شامل پیشنهادهای عملیاتی به وزارتخانه‌های دولت و کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های یک سال اخیر این مرکز بوده است.

گفتنی است در بخشی از این جلسه، تعدادی از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گروه‌های مختلف علمی با اهدای لوحی، تقدیر به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha