رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

قم - ایرنا - در آیین معرفی کتاب «دوباره فردوس» که به زلزله سال ۱۳۴۷ شهر فردوس (از توابع استان خراسان جنوبی) و روحیه جهادی حضرت آیت الله خامنه ای در امدادرسانی در آن بازه زمانی اشاره دارد، از رهبر انقلاب به عنوان شخصیتی که الهام بخش کار جهادی در کشور شد، یاد گردید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین معرفی کتاب «دوباره فردوس» با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، سردار محمد زهرایی رئیس بسیج سازندگی، سیدمحمد عبودتیان دستیار رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت، مردم و جمعی اعضای گروه‌های جهادی در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

در این آیین آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ضمن تشکر از گردانندگان کتاب «دوباره فردوس» اظهار کرد: «دوباره فردوس»یک کتاب الهام‌بخش و آموزنده بوده و معرفی آن در امتداد اهداف گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان این که بنده پس از بیانیه گام دوم رهبرانقلاب، در قریب به ۱۰ سخنرانی، دوگانه‌هایی که در ظاهر با یکدیگر متضاد بودند و در نگاه امام خمینی(ره) و رهبرانقلاب با هم جمع مناسبی پیدا کردند را مطرح کردم، تصریح کرد: این دوگانه‌ها بسیاری از نهضت و انقلاب‌های جهان را زمین گیر کرده بودند، ولی با تئوری انقلاب اسلامی با یکدیگر جمع شدند.

وی با بیان این که «اسلام و تشیع»، «ملیت و اسلام» و «نظام و انقلاب» از جمله دوگانه‌هایی هستند که در نگاه امامین انقلاب با یکدیگر قابل شدند، خاطرنشان کرد: برای نمونه در دوگانه نظام و انقلاب، برخی روشنفکران انقلاب را به شور و هیجان و به تبع آن بی‌نظمی تعبیر می‌کردند و نظام را مساوی قانون می‌دانستند.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

وی اضافه کرد: در مقابل نیز برخی افراد در انقلابی‌گری غرق شده بودند و می‌گفتند اصل انقلاب است و بر همین اساس به کارهایی دست می‌زدند که گاها خلاف قوانین کشور بود که این دیدگاه‌های غلط با بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری اصلاح شد و جایی رسید که نظام در کنار انقلاب معنا پیدا کرد.

اعرافی با اشاره به فراز و فرودهای انقلاب اسلامی بیان کرد: در طول انقلاب اسلامی همواره کسانی پیدا شده‌اند که تلاش کردند شاخص‌های انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرند و اوج آن، جنگ ترکیبی بی‌سابقه اخیر است.

وی با بیان این که در طول ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون کشور با چنین هجمه‌ای مواجه نبوده است، عنوان کرد: به فضل الهی و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، این دسیسه دشمن نیز همچون گذشته با بصیرت ملت ناکام خواهد ماند و دشمنان انقلاب اسلامی بار دیگر نمی‌توانند ره به جایی ببرند.

امام جمعه قم در ادامه اظهارات خود با اشاره به بخش‌هایی از کتاب «دوباره فردوس» گفت: روح جهادی که در جریان زلزله فردوس شکل گرفت در جریان زلزله طبس نیز سابقه داشته است و در این زلزله نیز حضرت آقا به کمک برخی از علما و بزرگان، یک جبهه مردمی و انقلابی را برای کار جهادی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان تشکیل دادند.

وی با انتقاد از انحلال سازمان جهاد سازندگی ابراز کرد: در طول انقلاب اسلامی یک نگاه غلطی همواره بر آن بوده است تا به بهانه برهم خوردن نظم، برخی از نهادهای جهادی را به تعطیلی کشاند و یا با ادغام این نهادها، عملا شور و اشتیاق مردم برای حضور در عرضه‌های جهادی را محدود و منحصر کند.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

اعرافی با اشاره به تلاش جریان فوق برای انحلال بسیج و دیگر حرکت‌های انقلابی، مردمی و جهادی اظهار کرد: امروز همه ما باید تلاش کنیم تا با کار جهادی، روحیه انقلابی را در متن جامعه زنده نگه داریم؛ چرا که کشور امروز به چنین نگاهی احتیاج دارد و در سایه این نگاه است که معارف اسلامی و اندیشه‌های انقلاب اسلامی را می‌شود به خوبی ترویج و گسترش داد.

وی با اشاره به کتاب «دوباره فردوس» تصریح کرد: این کتاب روح انقلابی و جهادی را فریاد می‌زند و نشان می‌دهد که روحانیت چگونه در تاریخ هزار ساله خود، علاوه بر حشور در عرصه‌های علمی، ترویجی و تبیین معارف دینی و سیاسی، در عرصه نقش اجتماعی، خدماتی، مردمی نیز حضور موثر و کارآمد داشته است.

اعرافی با بیان این که طلاب، جهادگران و بسیجیان مردمی باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهند که داشتن روحیه انقلابی و جهادی، نیازمند صیانت، رشد و ارتقا است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در حوادثی همچون سیل، زلزله و کرونا، شبکه‌ای متشکل از طلاب و روحانیون شکل گرفت که توانست بیش از ده هزار طلبه پای کار را تنها در ایام کرونا به خود جذب کند.

وی همچنین جهاد تبیین و گفتمان‌ سازی را یکی دیگر از عرصه‌های جهاد دانست و در این خصوص توضیح داد: رهبرانقلاب در بارها به اهمیت و ضرورت جهاد تبیین برای ترویج و تبلیغ دستاوردهای انقلاب تاکید داشته‌اند؛ لذا بر همه ما واجب است تا با الهام گرفتن از قهرمان کتاب «دوباره فردوس» تبیین، گفتمان سازی، ترویج دستاوردهای انقلاب و معارف انقلاب را در کنار جهاد کار، کارآمدی و حل مشکلات انجام دهیم.

کار جهادی یکی از مسیرهای خدمت به مردم است

سردار محمد زهرایی رئیس بسیج سازندگی در این مراسم با اشاره به چاپ کتاب «دوباره فردوس»، اظهار کرد: در شهریور سال ۴۷ در شهر فردوس زلزله‌ای با قدرت ۷.۳ ریشتر اتفاق افتاد و در این بین، ۶ تا ۸ هزار از اهالی آن منطقه جان خود را از دست دادند.

وی با بیان این که در آن برهه رژیم ستم‌شاهی مسئولیتی در قبال زلزله‌زدگان احساس نمی‌کرد، تصریح کرد: بر همین اساس رهبرانقلاب که در آن زمان جوان ۲۹ ساله‌ای بودند؛ بدون درنگ با جمعی از طلبه‌ها به کمک زلزله‌زدگان فردوس می‌شتابند و به مدت دو ماه در آن جا به بحث امداد و کمک به مردم می‌پردازند.

زهرایی با بیان این که در آن برهه رهبر انقلاب مشکلات شخصی خود را در نظر نگرفتند و مسئولیت امداد را متوجه فرد دیگری نکردند، خاطرنشان کرد: این حرکت رهبر انقلاب در سال‌های بعد، منشا تشکیل گروه‌های جهادی شد.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

وی اضافه کرد: برای نمونه در جریان سیل که در ابتدای سال ۹۸ رخ داد بخشی از دستگاه‌های اجرایی کشور در تعطیلات عید به سر می‌بردند و دولت وقت نیز حمایتی از گروههای جهادی انجام نمی‌داد؛ با این حال در آن زمان بیش از ۲هزار و ۶۰۰ گروه متشکل از جوانان جهادی، منتظر دستور و کمک نهاد و دستگاه خاصی نماندند و با تاسی از منش جهادی رهبرانقلاب به کمک سیل زدگان شتافتند.

زهرایی در ادامه اظهارات خود با بیان این که «کار برای خدا» با «کار خدا» فرق دارد، عنوان کرد: در زمان زلزله فردوس، رهبر انقلاب می‌توانستند با نشستن در مدرسه میرزا جعفر، به تحصیل و تهذیب‌اش بپردازدند؛ با این وجود «کار خدا» این بود که ایشان به کمک زلزله‌زدگان بروند.

وی با طرح این سوال که در شرایط فعلی کشور، کار خدا چیست، بیان کرد: در روزهای اغتشاشات اخیر کشور، ولایت فقیه آماج حملات و توهین‌های دشمنان انقلاب اسلامی بود و کمتر شعاری علیه دولت، مجلس و دیگر مقامات دستگاه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی شنیده شد.

زهرایی با بیان این که حمله مستقیم به ولایت فقیه نشان می‌دهد دشمن در اغتشاشات اخیر ستون خیمه انقلاب اسلامی را نشانه رفته است، گفت: کار خدا در این مقطع، دفاع از ولایت است و بر تمامی خواص و عوام واجب است تا بدون تعارف و لکنت زبان به دفاع از ولایت و آرمان‌های انقلاب اسلامی بپردازند.

وی یکی از گام‌های اساسی در جهت تحقق تمدن اسلامی را تشکیل دولت اسلامی دانست و در این خصوص اظهار کرد: تشکیل دولت تماما اسلامی بدون خدمت به مردم اتفاق نمی‌افتد و در این مقطع یکی دیگر از کارهای خدا، خدمت بدون منت به مردم است.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

زهرایی با بیان این که امام خمینی(ره) پارادایم انقلاب اسلامی را بر اساس خدمت به مردم استوار کرده است، تصریح کرد: برای همین در چنین نظامی، فرد هرچه مسئول‌تر باشد؛ خادم‌تر است.

وی در ادامه اظهارات خود، کار جهادی را یکی از مسیرهای خدمت به مردم و کمک به تشکیل دولت اسلامی عنوان و در این خصوص خاطرنشان کرد: هنگامی که جهاد سازندگی در کشاورزی ادغام شد؛ گفتمان جهادی نیز به تبع آن کم‌رنگ شد. برای همین رهبر انقلاب تصمیم گرفتند با تشکیل سازمانی مستقل، به گفتمان جهادی جان دوباره بخشند.

زهرایی اضافه کرد: بر همین اساس سازمان بسیج سازندگی تشکیل شد و در عرصه‌های مختلف به محرومیت‌زدایی و یاری مردم آسیب‌دیده شتافت و توانست در عرصه‌های مختلف به خوبی بدرخشد.

انتشار کتاب دوباره فردوس، امید تازه ای در دل جوانان علاقه مند به جهاد دمید

سیداحمد عبودتیان دستیار رئیس‌جمهور از دیگر سخنرانان این مراسم با بیان این که کتاب «دوباره فردوس» جهاد امیدی برای انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: در دورانی که دشمنان انقلاب اسلامی در پی شبهه‌افکنی و هجمه به نظام اسلامی هستند؛ انتشار این کتاب توانست امید تازه‌ای به جوانان انقلابی و علاقه مند به امر جهاد ببخشد.

وی با اشاره به حضور مستمر رهبر انقلاب در عرصه‌های مختلف جهادی تصریح کرد: در عمر با برکت رهبرانقلاب، بیست بلیه بزرگ رخ داده که ایشان در جریان سیزده مورد از این بلایا حضور مستقیم داشته و در هفت مورد دیگر نیز با ارسال پیام بر کمک به آسیب‌دیدگان حوادث تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

عبودتیان با بیان این که رهبر انقلاب از حوادث و بلایا به عنوان نردبانی برای عروج یاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بر اساس دیدگاه ایشان، در صورتی جوانان و نیروهای جهادی، بلایا را به عنوان یک فرصت نگاه کنند؛ یکی از جلوه‌های خدمت رسانی و تحقق دولت اسلامی رقم می‌خورد.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان این که انقلاب اسلامی ایران بدون هیچ پشتوانه و کمک قدرت‌های خارجی به پیروزی رسید، عنوان کرد: تنها پشتوانه و تکیه‌گاه انقلاب اسلامی پس از توکل و استعانت از خداوند، مردم بود و بر همین اساس است که انقلاب تاکنون پابرجا مانده است.

عبودتیان با اشاره تشکیل ۹۷ نهاد انقلابی توسط امامین انقلاب بیان کرد: کمبود و عقب‌ماندگی‌ها در کشور، ضرورت تشکیل این نهادها را ایجاد می‌کرد و با کار جهادی در این نهاد، بسیاری از کاستی‌ها و مشکلات کشور جبران و حل شد.

وی از نهضت سوادآموزی به عنوان یکی از نهادهایی نام برد که پس از انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی(ره) شکل گرفت و در این خصوص توضیح داد: حضرت امام در جریان تشکیل نهضت سوادآموزی یک فرمول می‌دهند که باسوادها به بی‌سواد، آموزش دهند و با این کار یک کار عظیم جهادی را در کشور رقم زدند.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

عبودتیان همچنین با اشاره به خرابی و محرومیت روستاها و عدم توزیع عادلانه ثروت پس از انقلاب اسلامی گفت: بر همین اساس بود که سازمان جهادسازندگی شکل گرفت و پس از آن نیز نهادهای دیگر مانند سپاه و بسیج به این عرصه ورود پیدا کردند.

وی با انتقاد از ادغام نهادهای انقلابی و انحلال جهاد سازندگی تصریح کرد: یکی از دلایل درجا زدن ما در گام سوم انقلاب اسلامی، لاغر کردن یا انحلال این نهادها بود؛ برای همین امروز نیروهای جهادی وظیفه دارند با همت و تلاش خود در عرصه‌های مختلف جهادی، بار دیگر کمبودها و کاستی رخ داده در این زمینه را جبران کنند.


رهنمودهای امامین انقلاب به عنوان نقشه راه در بیانیه گام دوم قرار بگیرد

حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی مسئول دفتر قم موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی طی سخنانی با اشاره غیبت حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: هرکسی که به مهدویت معتقد است، باید ظهور حضرت مهدی(عج) را به عنوان یک کلان پروژه برای خود تعریف کرده و تلاش کند تا ظهور ایشان را حتی برای یک ثانیه هم که شده جلو بیاندازد.

وی با بیان این که تلاش‌ها برای ظهور حضرت مهدی(عج) به دو جنبه فردی و تشکیلاتی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: قیامی که به رهبری حضرت امام خمینی(ره) رقم زده شد، جنبه تشکیلاتی زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) بود و باعث اهداف ظهور در ابعاد سیاسی اجتماعی نیز دنبال شود.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی با بیان این که نقطه عطف بیانیه گام دوم انقلاب آمادگی برای ظهور است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس همه کسانی به انقلاب اسلامی معتقد هستند، باید رهنمودهای امامین انقلاب را به عنوان نقشه راه خود قرار داده و برای تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) در این مسیر قدم بردارند.

وی از سرنگونی رژیم طاغوت در جریان انقلاب سال ۵۷ به عنوان اولین گام محقق شده در راستای زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) نام برد و در این باره بیان کرد: هنگامی رژیم ستم‌شاهی در سال ۵۶ به امام خمینی(ره) توهین کرد، مردم غیور و انقلابی قم با قیام ۱۹ دی نشان دادند که اهانت به مرجعیت تاوان سنگینی دارد.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی اضافه کرد: امروز نیز مردم با همان روحیه انقلابی برخاسته از غیرت دینی خود، توهین یک نشریه فرانسوی به رهبرانقلاب را با مشت‌های گره کرده خود پاسخ دادند و ثابت کردند خون انقلابیون ۵۷ همچنان در رگ‌های نسل‌های بعدی انقلاب جاری است.

وی در ادامه اظهارات خود، تثبیت انقلاب اسلامی را دومین گام محقق شده در جهت زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) دانست و در این خصوص عنوان کرد: در اوایل انقلاب، گروه‌های التقاطی و منحرف متعددی در کشور فعال بودند که با تصویب قانون اساسی در آذرماه سال ۵۸، عملا دست این گروه‌ها برای به انحراف کشیدن انقلاب اسلامی کوتاه شد.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی اسلامی کردن دولت به معنای عام را سومین گام زمینه‌سازی حضرت مهدی(عج) توصیف و در این باره توضیح داد: اسلامی کردن دولت بدین معنی است که کشور هم از نظر کارگزاران و هم از نظر قوانین بخش‌نامه‌ها، کاملا اسلامی باشد.

وی با بیان این که متاسفانه گام سوم زمینه‌سازی حضرت مهدی(عج) تاکنون محقق نشده است، گفت: امروز هرچه خلاء در کشور وجود دارد به خاطر عدم تحقق این موضوع است و اسلامی کردن جامعه و تشکیل یک تمدن اسلامی پیشرفته زمانی محقق می‌شود که دولت به معنای عام نیز اسلامی شود.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی با اشاره به اهمیت تشکیل تمدن پیشرفته اسلامی اظهار کرد: به فرموده رهبرانقلاب اگر بخواهیم یک تمدن اسلامی شکل بگیرد، همه مردم باید پای کار بیایند و تحقق گام سوم زمینه‌سازی حضرت مهدی(عج) بدون حضور مردم امکان پذیر نیست.

رهبر معظم انقلاب در موضوع زلزله فردوس الهام بخش کار جهادی در کشور شد

وی از امدادرسانی به وقت بلای طبیعی، نهضت سوادآموزی، ریشه‌کنی فلج اطفال، شیوع همه‌گیری کرونا و... را نمونه‌هایی از بزنگاه‌هایی توصیف کرد که حضور گسترده و کار جهادی مردم باعث شد که کشور کارنامه درخشانی را در این عرصه‌ها کسب کند.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی با اشاره به زلزله سال ۱۳۴۷ فردوس تصریح کرد: هنگامی که این زلزله اتفاق افتاد، رهبرانقلاب به همراه جمعی از طلاب نظیر شهید هاشمی‌نژاد احساس تکلیف می‌کنند و با جمع‌آوری کمک‌های بازاری‌های مشهد به یاری زلزله‌زدگان فردوس می‌شتابند و به مدت دوماه در آن‌جا به امر امدادرسانی می‌پردازند.

وی با بیان این که حضور امام خامنه‌ای به همراه جمعی از طلاب در جمع زلزله‌زدگان فردوس، اولین اردوی جهادی انقلاب است، خاطرنشان کرد: هدف از برپایی مراسم امشب، معرفی کتاب «دوباره فردوس» است؛ چرا که این کتاب برای دوستان جهادگر پر از نکات نغز است.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی با اشاره به ذکر نام شخصیت شهید کامیاب در کتاب «دوباره فردوس» عنوان کرد: شهید کامیاب یکی از طلبه‌هایی است که در جریان زلزله فردوس با رهبرانقلاب و به همین واسطه با مبانی انقلاب اسلامی آشنا می‌شود. این شهید بزرگوار کسی است که بعدها شهید حاج قاسم سلیمانی در کتاب خاطراتش می‌گوید به واسطه او با انقلاب و نام امام خمینی(ره) آشنا شده و به جرگه انقلابیون پیوسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha