۲ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۰۷
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84975206
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مرتع‌داری در ۵۷ هزار هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی اجرا شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح مرتع‌داری در ۵۷ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در راستای حفاظت، احیا و بهره برداری اصولی اجرا شد.

مهرداد فلاحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۷۰ هزار هکتار تعهد اجرای طرح های مرتعداری در استان بود که تا پایان امسال به ۷۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هرگونه بهره‌برداری و انجام اقدامات در منابع طبیعی باید بر اساس تهیه طرح انجام می‌شود.

فلاحی با بیان اینکه این استان سال گذشته در برنامه ابلاغی مرتعداری برتر شد عنوان کرد: علاوه بر تهیه طرح های مزبور، احاله مدیریت در سطح ۱۳ هزار هکتار از عرصه های استان انجام شده است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع پایه و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی از اهداف اصلی تهیه طرح‌های مرتعداری است.

فلاحی افزود: ۷۱ درصد منابع طبیعی تجدید شونده این استان را مرتع تشکیل می دهد و ۹۸۲ سامان عرفی عشایر در سطح استان داریم که معیشت ۳۲ هزار خانواده دامدار و عشایر به عرصه های مرتعی وابسته است.

سامانه عرفی عشایر به محدوده‌ای از اراضی مرتعی اطلاق می‌شود که از گذشته مورد بهره‌برداری تعداد مشخصی از خانوارهای عشایر قرار گرفته و عرفاً دارای حق بهره‌برداری از آن هستند.

وی اضافه کرد: مراتع خراسان شمالی ظرفیت نگهداری از یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد دامی را دارد بنابراین رعایت زمان و ورود دام مجاز به عرصه باید مورد توجه قرار گیرد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۰۶ هزار و ۱۹ هکتار از مراتع خراسان شمالی متراکم و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ هزار هکتار نیمه متراکم است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha