۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84975313
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکاپو برای خرید شب یلدا در خراسان جنوبی + فیلم

۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸
کد خبر: 84975313
تکاپو برای خرید شب یلدا در خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - صدای پای یلدایی دگر به گوش می‌رسد، هرچند دشواری‌های اقتصادی، آن را کم‌رمق‌تر از گذشته کرده اما برگزاری آیین باستانی ایرانیان آنچنان با زندگی مردم گره خورده است که قشرهای مختلف مردم برای سپری کردن بلندترین شب سال در تکاپوی خرید هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا یکی از مراسم قدیمی و اصیل ایرانی‌ها شب یلدا است؛ شبی که به‌واسطه یک دقیقه طولانی بودنش اوقات خوشی را برای خانواده‌ها رقم زده و خاطرات شیرینی برجا گذاشته است، با پیوند به زمستان مقارن می‌شود و نوعی نو شدن و آغاز سپیدی را نوید می‌دهد.

یکی از رسوم قدیمی شب چله در بین ایرانیان تهیه آجیل، میوه، شیرینی و تدارک برخی غذاهای محلی مناسب با فرهنگ همان منطقه است، در گذشته مردم بام ایران با برخی تنقلات محلی مانند کشمش، گندمک، بادام، گردو، میوه‌هایی مانند انار و هندوانه و آش‌های محلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کردند.

سفره‌های یلدا در سال‌های اخیر متفاوت از گذشته شده و آجیل‌ها، شیرینی‌ها و میوه‌های رنگارنگ به این سفره اضافه شده است.

قیمت‌های آجیل، میوه و شیرینی، بازار شب یلدا در خراسان جنوبی را هم تحت تاثیر قرار داده اما بازار شب یلدا طی روزهای اخیر تا حدودی گرم شده و مردم در تکاپو برای خرید اقلام مورد نیاز خود هستند.

همچنین به مناسبت شب یلدا نمایشگاه عرضه کالا در بیرجند دایر شده که اقلام این روزها را با قیمت‌های مناسب‌تر عرضه می‌کند و استقبال مردم از این نمایشگاه برای خرید اقلام شب یلدا پررنگ‌تر از سطح بازار است.

بازار گرم خرید در پاییز سرد بیرجند

در همین ارتباط به سراغ شهروندان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند رفتیم و یکی از شهروندان به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت‌ها با درآمدها همخوانی ندارد، بنابراین طبقات متوسط و پایین سعی می‌کنند با جایگزینی اقلام ارزان‌تر سفره خود را تزئین کنند.

فاطمه یزدانی افزود: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته و توان خرید مردم به دلیل تورم کمتر شده اما چاره‌ای نداریم باید این دورهمی سنتی را به همراه فرزندانم برگزار کنیم و نمی‌توان از شب یلدا گذشت.

یکی از غرفه‌داران در نمایشگاه شب یلدا هم گفت: استقبال مردم از نمایشگاه بد نیست و امروز نسبت به شب‌های گذشته مردم استقبال بهتری دارند.

میکائیل مختاری افزود: مردم در حال خرید اقلام شب یلدا هستند اما به نظر می‌رسد مقدار خرید کالا توسط مردم مدیریت شده و می‌توان گفت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

وی بیان کرد: اما شور و اقبال برای اقلام خرید مراسم سنتی شب یلدا در مردم وجود دارد و حضور مردم به دلیل تخفیف در نمایشگاه بهتر از سطح بازار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب‌تر از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

جواد اشرفی در نشست اخیر کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی افزود: این نمایشگاه تا دوم دی ماه ادامه دارد و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برای بازدید و خرید عموم مردم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند دایر است.

تاثیر قیمت‌ها بر قدرت خرید مردم

در ادامه سری به بازار مرکزی بیرجند زدیم و یکی از شهروندان که در حال خرید بود به خبرنگار ایرنا گفت: خرید شب یلدا که همیشه برقرار است ولی شور و شوق گذشته نیست.

فاطمه سهرابی افزود: افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم را کاهش داده، به عنوان مثال سال قبل مقداری آجیل از جمله پسته و بادام را برای شب یلدا خریداری کردیم اما امسال تخمه، نخود و بادام زمینی خریدم چون خرید یک کیلوگرم پسته به قیمت ۳۵۰ هزار تومان در توان ما نیست.

وی بیان کرد: قیمت‌های آجیل بالاست و همه مردم توان خرید آن را ندارند لذا برای شب یلدا از محصولات بومی استان از جمله عناب و کشمش استفاده می‌کنیم.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در بازار بیرجند هم با اشاره به اینکه امسال استقبال مردم از خرید آجیل و خشکبار به نسبت پایین است، گفت: علت این مساله افزایش قیمت و کاهش توان خرید مردم است.

رضا خالدی افزود: به عنوان مثال یک کیلوگرم پسته درجه یک پارسال ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بود و امسال به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: مردم برای شب یلدا خرید می‌کنند اما حجم خریدها کاهش یافته یا بیشتر سراغ اقلامی از جمله کشمش، نخود، عناب و تخمه آفتابگردان می‌روند که به نسبت قیمت کمتری دارند.

تکاپو برای خرید شب یلدا در خراسان جنوبی + فیلم

بازار گرم خرید و فروش میوه

اما بازار میوه نسبت به بازار آجیل و خشکبار در خراسان جنوبی وضعیت بهتری دارد و تقاضا برای انواع میوه‌ها به‌ویژه میوه‌های یلدایی نظیر انار و هندوانه در بازار افزایش محسوسی داشته است.

یکی از غرفه‌داران میوه در بازار روز غفاری بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: تقاضا برای خرید هندوانه و انار در بازار بیشتر شده است اما بسیاری از خریداران تنها به خرید یک هندوانه راضی می‌شوند.

مرتضی مودی افزود: هرچه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم بازار فروش میوه گرم‌تر می‌شود و میوه‌هایی از جمله پرتقال، نارنگی و سیب بیشتر توسط مردم خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه کمبودی در تامین و عرضه میوه وجود ندارد گفت: اما برخی مردم توان خرید میوه‌های مخصوص شب یلدا از جمله هندوانه و انار را ندارند.

یکی از شهروندان بیرجندی که در حال خرید میوه از این غرفه‌دار بود با گلایه از گرانی میوه گفت: شب یلدا که بدون میوه نمی‌شود.

فاطمه تناکی افزود: میوه به‌خصوص انار و هندوانه از شب یلدا جداناپذیر است و به نظرم حضور مردم برای خرید میوه شب یلدا نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است.

تکاپو برای خرید شب یلدا در خراسان جنوبی + فیلم

دبیر اجرایی اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: قیمت آجیل از اسفند سال گذشته تاکنون ۲۰ درصد افزایش یافته اما آجیل و خشکبار به اندازه کافی در استان وجود دارد و کمبودی نداریم.

محمدحسین خدادادی افزود: میوه مورد نیاز برای شب یلدا نیز در استان تامین شده و در این خصوص کمبودی نیست، قیمت انار و هندوانه ۱۰ درصد افزایش یافته و قیمت بقیه میوه‌ها افزایش نداشته است.

وی گفت: مردم با توجه به قیمت اجناس، به خرید آجیل‌های ارزان‌قیمت روی آورده‌اند.

دبیر اجرایی اتاق اصناف خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: قیمت شیرینی در سال جاری افزایش نداشته اما تقاضا و حجم خرید مردم نسبت به سال‌های قبل کمتر است.

قیمت شیرینی تغییر نکرد

رئیس اتحادیه خواربار فروشان خراسان جنوبی هم گفت: قیمت آجیل نسبت به اسفند سال قبل در این استان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

محمد شریف افزود: در کشور و استان نرخ مصوب برای خشکبار نداریم یعنی قیمت را عرضه و تقاضا و کیفیت و ترکیب آجیل و خشکبار تعیین می‌کند.

وی یادآور شد: همه اقلام موردنیاز مردم به‌وفور در آجیل‌فروشی‌ها و حتی قنادی‌ها عرضه شده است.

رئیس اتحادیه خواربار فروشان خراسان جنوبی گفت: قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط درجه یک شب یلدا (آجیل شیرین) حداکثر ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده و مردم گران‌تر نخرند.

وی بیان کرد: استقبال مردم از خرید آجیل به نسبت خوب است ولی عمدتا مشتری‌های خاص خود را دارد.

همچنین رئیس اتحادیه قنادان خراسان جنوبی گفت: قیمت شیرینی در این استان افزایش نداشته است و در آستانه شب یلدا با قیمت مصوب ۳۱ اردیبهشت امسال به فروش می‌رسد.

ثریا رحیمی افزود: شیرینی‌فروشان مجاز به افزایش قیمت نیستند و افزایش قیمت شیرینی به خاطر شب یلدا تخلف است.

وی بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری برای شیرینی نداریم و مردم می‌توانند هرگونه گرانفروشی به مناسبت شب یلدا را گزارش کنند.

فعال شدن ۳۵ تیم بازرسی

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم از اجرای طرح نظارتی شب یلدا در استان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای برخی اقلام مخصوص این ایام از جمله انواع میوه نظیر هندوانه و انار، انواع آجیل و شیرینی، این اداره کل با همکاری ادارات مربوطه طرح نظارتی ویژه شب یلدا را تا ۳۰ آذرماه به مدت پنج روز اجرا می‌کند.

علی تهوری اظهار داشت: در این طرح ۳۵ تیم بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت به همراه بازرسان جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی در ۲ نوبت صبح و عصر بازار استان را رصد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha