مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان: سند اشتغال نیازمند پیوست مهارت است

دزفول-ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خوزستان با تاکید بر اینکه سند اشتغال نیازمند پیوست مهارت است، گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی توسعه یابند تا شاهد توسعه اشتغال در جامعه باشیم.

به گزارش ایرنا شهرام ملایی هزاروندی روز سه شنبه در نشست شورای مهارت شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان افزود: ماموریت سازمان فنی حرفه‌ای آموزش مهارت است و ۲ هدف توانمندی نیروی کار در بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر و آموزش جوانان جویای کار را دنبال می‌کند.
وی افزود: اگر وظیفه ذاتی ما اشتغال نیست ولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دقیقا در راستای اشتغال است درواقع کوتاه ترین مسیر اشتغال، فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است زیرا استانداردهای آموزشی فنی و حرفه‌ای براساس اشتغال تنظیم می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان کرد: تنوع آموزش در فنی حرفه‌ای زیاد است و از گل دوزی گرفته تا نقاشی ساختمان، غواصی و جوشکاری در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.
وی آموزش‌های فنی را پرهزینه و پرحوصله دانست و افزود: دولت نمی‌تواند زیاد در این زمینه هزینه کند این در حالی است که گواهینامه‌های فنی ارزش بین المللی دارند.
ملایی هزاروندی بیان کرد: تولید ثروت در کشورهای توسعه یافته و پیشرو به خاطر داشتن مهارت بوده و ۷۰ درصد این پیشرفت حاصل اهمیت دادن به مقوله آموزش مهارت است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان خوزستان ادامه داد: با توجه به تنوع در مخاطبان آموزش فنی و حرفه‌ای شامل دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان، افراد تحت پوشش کمیته امداد، شاغلان بخش‌های مختلف، گام دوم انقلاب، نهضت مهارت آموزی مدنظر قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه ای خوزستان با همکاری دانشگاه ها، مراکز تی ام سی یا مراکز مهارت آموزی و مهارت شغلی ایجاد کرده و ۵۴۰ ساعت آموزش در این مراکز برگزار شده است تا دانشجویان در کنار دروس خود از این مهارت‌ها نیز استفاده کنند.

وی به خلا موجود در مدارس درخصوص نداشتن مهارت اشاره کرد و افزود: باید در این خصوص با مدارس رایزنی شود تا دانش آموزان ضمن تحصیل در رشته‌های موردعلاقه مهارت‌های لازم را نیز فرا بگیرند.

ملایی هزاروندی گفت: برخی آسیب های اجتماعی حاصل نداشتن مهارت و شغل است به همین منظور آموزش در زندان ها در دستور کار قرار گرفته و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است ضمن اینکه برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز باید برنامه های مدونی اجرا شود تا این اقشار نیز به توانمندی برسند.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بنگاه های اقتصادی به رفع چالش ها کمک می کند، افزود: برای سربازان نیز برنامه هایی تدارک دیده شده و تسهیلاتی ارایه می شود تا حین خدمت سربازی مهارت کسب کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بر ضرورت ارایه خدمات و آموزش های فنی و حرفه ای در مناطق کم برخوردار تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی امکان بکارگیری نیرو در سازمان فنی و حرفه ای وجود ندارد لذا اصلاح چارت نیروی انسانی به وزیر پیشنهاد داده شده که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
وی واگذاری کارگاه ها و استفاده از بنگاه های اقتصادی را از جمله راهکارهای پیشنهادی برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای دانست و پیشنهاد داد دزفول محور شهرهای اندیمشک، شوش و دزفول برای برگزاری دوره های فنی و حرفه ای شود چون از ظرفیت فرمانداری ویژه برخوردار است .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان به ظرفیت های شهرستان دزفول در زمینه کشاورزی اشاره کرد و گفت: آنطور که شایسته است به آموزش های حوزه کشاورزی در دزفول پرداخته نشده که باید این آموزش ها گسترش یابند.
وی نیازسنجی دوباره درخصوص رشته های موردنیاز در دزفول را ضروری دانست و افزود: تفاهم نامه ای با بنیاد برکت بسته شده که طبق آن سند مهارت از طریق سازمان فنی و حرفه ای و ارایه تسهیلات اشتغال از طریق بنیاد برکت تامین شود.

ضرورت احیای مشاغل سنتی در دزفول

ملایی هزاروندی به وجود مشاغل سنتی فراوان در دزفول اشاره کرد و گفت: احیای مشاغل سنتی در شهر دزفول ضروری است که به این موضوع پرداخته نشده و باید در دستور کار قرار گیرد .

وی استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه فنی و حرفه ای را به علت سنگین بودن هزینه ها ضروری دانست و افزود: خیران می توانند برای تامین تجهیزات و آموزش اساتید راهگشا باشد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان کرد: درخصوص مشاغل خانگی و آموزش های سنگین باید از تولیدات حمایت شود از این رو از فرمانداری دزفول درخواست می شود نمایشگاهی برای فروش محصول و تولیدات دزفول برپا شود .
وی از توجه ویژه فرماندار دزفول در راستای توسعه فنی و حرفه ای قدردانی کرد و گفت: کارگاه ها در قالب ماده ۲۵ واگذار و تسهیلات چهاردرصد به منظور تامین تجهیزات مورد نیاز فنی و حرفه ای داده شود.

فرماندار ویژه دزفول نیز گفت: ظرفیت های موجود در دزفول در همه زمینه ها منحصر به فرد است؛ این شهرستان قطب کشاورزی است و ظرفیت هایی بی نظیری در حوزه های صنعت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در دنیا دارد.

علی فرهمندپور افزود: بیمارستان خیریه سرطانی دزفول که از پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات بهره مند است، صندوق ندارد و هزینه ساخت و ارایه خدمات آن به صورت کامل توسط خیران تامین می شود.
وی با بیان اینکه این ظرفیت ها متناسب با قابلیت های شهرستان ایجاد شده اند، ادامه داد: دزفول تنها شهرستان کشور است که از مجمع خیرین امنیت بهره مند است و خیران در راستای امنیت هزینه می کنند .
فرماندار ویژه دزفول با بیان اینکه حمایت از ظرفیت مهارت سنجی، نیازسنجی و مهارت آموزی در دزفول در حال انجام است از مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان تقاضا کرد این نگاه ویژه را تعمیم و تقویت کنند.
وی ادامه داد: مردم دزفول از قدیم در حوزه مهارت آموزش مشتاق بودند که صنعت رویگری، مسگری و ساختمان نمود آن است و ثبت ملی آجرچینی دزفول نشان می‌دهد مردم اشتیاق خاصی به فراگیری حرفه ها دارند و این استقبال باعث می شود کارها بهتر انجام شوند.
فرماندار ویژه دزفول اضافه کرد: دزفول جمعیت و مخاطبان زیادی در حوزه فنی و حرفه ای دارد که می طلبد بودجه و امکانات ویژه ای برای این شهرستان اختصاص یابد .
وی افزود: برای راه اندازی هنرستان فنی و حرفه ای، تعمیر خودرو و قطعات خودرو اقدامات زیادی انجام شده و با پیگیری های صورت گرفته یک دبیرستان نظری را به هنرستان تبدیل کردیم.
فرهمندپور بیان کرد: چارت واقعی فنی و حرفه ای دزفول ۱۰ نفر بالاتر از نیروهای فعلی است که تقاضا می شود نسبت به تامین نیروی انسانی آن اقدام شود.

وی به اقدامات انجام شده در مناطق محروم دزفول اشاره کرد و افزود: در حوزه قالی بافی و صنایع جانبی اقدامات خوبی انجام شده است؛ دزفول با ۴۷۰ کیلومتر مربع مساحت، ۵۳۲ هزار نفر جمعیت ۱۲ شهر و ۲۰۰ اداره و چهار بخش دارد که چنین جمعیت و مساحتی نیازمند ارایه خدمات بالا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha