یک شهرداری در چهارمحال‌ و بختیاری ۶۰۰میلیون ریال جریمه شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با پایش مستمر و پیگیری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، یک شهرداری به دلیل نداشتن مدیریت صحیح پسماندهای شهری از سوی مرجع قضایی به پرداخت ۶۰۰ میلیون ریال جریمه محکوم شد.

سعید یوسف‌پور روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرداری به دلیل دفع غیربهداشتی پسماندهای شهری و بی‌توجهی به اخطارهای حفاظت محیط زیست مبنی بر رفع آلودگی ناشی از دفع غیراصولی پسماند شهری به پرداخت ۶۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند و دفن اصولی زباله از چالش‌های محیط‌زیستی استان است، گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان مسوول ساماندهی پسماندهای شهری و روستایی باید با دریافت مشاوره از متخصصان محیط‌زیست با روش‌های درست و اصولی آن را مدیریت کنند و شهردار فوق موظف است نسبت به بهسازی و مدیریت مکان دفن پسماند اقدام کند.

به گفته وی، توجه به بهداشت و سلامت عمومی، سطح زمین مورد نیاز، توپوگرافی منطقه، مطالعات هیدرولوژی و زمین‌شناسی جایگاه، قابلیت دسترسی به خاک پوششی مناسب، قابلیت دسترسی به محل دفن، فاصله شهر تا محل دفن، رعایت جهت بادهای غالب، زهکشی محل دفن از فاکتورهای مهم در انتخاب محل دفن زباله در استان است.

وی اظهار داشت: وضعیت جغرافیایی استان بیشتر کوهستانی و یا در مسیر رودخانه‌ها و چشمه‌ها قرار دارد، که سوزاندن زباله در محل دفن و نبود طرح جامع پسماند و اجرا نشدن طرح تفکیک از مبدا در سطح استان از مهمترین مشکلات در زمینه پسماند در استان است.

هزار و ۹۴ پایش از محل دفن پسماندشهری و روستایی در استان انجام شد

یوسف‌پور افزود: از ابتدای امسال تاپایان آبان ماه یک‌هزار و ۹۴ مورد پایش از محل دفن پسماند در مناطق شهری و روستایی استان انجام شد که درا ین مدت ۱۱۶ اخطاریه به شهرداری و دهیاری‌های متخلف ابلاغ شده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۹ پرونده تخلف زیست محیطی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های که به اخطاریه زیست محیطی توجه نداشتند، در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح مدیریت پسماند در سطح استان افزود: طرح مدیریت پسماند باید در شهرستانهای توسط فرمانداری‌ها تهیه و تصویب شود که تاکنون این امر در سطح استان اجرایی نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک که درسال ۹۶ تصویب شده است و در راستای انجام وظایف قانونی، شهرداری‌ها وظیفه دارند، روش‌های سنتی دفن زباله را کنار بگذارند.

یوسف‌پور افزود: در این قانون آمده است شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند در سه سال پس از ابلاغ قانون هوای پاک زمینه تبدیل پسماندها به انرژی یا کود را با همکاری بخش خصوصی فراهم کنند که تاکنون زیرساخت‌های لازم اجرای این قانون فراهم نشده و دفن زباله به صورت سنتی در اکثر نقاط استان در حال انجام است و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و اجرای طرح بازیافت مورد تاکید این اداره کل است.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری دارای یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و پنج منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۵۵هزار وبه۸۴۴ هکتار و دو منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴هکتار است.

هم‌اکنون ۱۲.۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha