دانشگاه در مهار بحران های زیست محیطی کشور تاثیر گذار است

کرج - ایرنا - رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: مهار بحران های زیست محیطی کشور مانند آلودگی و گرد و غبار را باید به سمت تاب آوری هدایت کرد و این مهم با مشارکت و اثرگذاری دانشگاهیان و مراکز علمی امکانپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی قربانی روز سه شنبه در آستانه هفتادهمین سال آیین بزرگداشت استاد «کریم ساعی» بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران، در جمع خبرنگاران افزود: اکنون کشور در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه است و باور داریم که دانشگاه در حل مسایل جامعه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران نیز به عنوان محور علم و دانش، الگوی آموزش عالی کشور است، اظهار کرد: امروز نسل چهارم دانشگاه های کشور به عنوان دانشگاه های کارآفرین با محوریت مسوولیت اجتماعی در کشور آغاز شده است.

وی گفت: به همین دلیل در برنامه بزرگداشت استاد کریم ساعی در سال جاری تغییراتی داده ایم تا گفتمانی در منابع طبیعی کشور را شاهد باشیم.

قربانی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر چشم انداز و رسالت این دانشکده مرجعیت علمی در حل مسایل و چالش های محیط زیست کشور است، افزود: بایستی برای مرجعیت علمی شدن در درون گروه های آموزشی همکاری و همراهی اصولی و توسعه فعالیت های بین رشته ای را داشته باشیم.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: به همین دلیل در ۲ ماه گذشته ۲ رشته بین رشته ای برای اولین بار در کشور تعریف و تصویب اولیه آن در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انجام شده است و تصویب نهایی آن نیز تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از این رشته ها «مدیریت مناطق ساحلی» به عنوان موضوعی مغفول مانده است که با هماهنگی سازمان بنادر کشور مقرر شد تا فارغ التحصیلان این رشته را به کارگیری کنند.

قربانی دیگر رشته را «رشته فناوری و کارآفرینی پایدار»عنوان کرد و گفت: برای اولین بار در دانشگاه تهران موفق شده ایم هسته آموزشی ایجاد کنیم که تخصص های مختلف از گروه ها و دانشکده های مختلف دانشگاه را گرد هم آورد زیرا این ۲ رشته یک موضوع بین رشته ای برای حل مسایل محیط زیست و منابع طبیعی کشور است.

وی افزود: در این ۲ رشته به ۲ موضوع شامل استفاده از فناوری های نوین و ایجاد روحیه کارآفرینی در دانشجویان در منابع طبیعی و محیط زیست توجه شده است .

وی گفت: بهره برداران در عرصه منابع طبیعی از نظر معیشت دچار تنگناهای مختلفی هستند ولی با راه اندازی این رشته های تحصیلی جدید کارآفرینی اکولوژیک و طبیعت محور هدف است نه کارآفرینی های مخرب طبیعت که در نتیجه در دانشجویان و فارغ التحصیلان روحیه کارآفرینی ایجاد می شود.

راه اندازی مرکز کارآفرینی و کسب و کار پایدار در دانشکده منابع طبیعی

قربانی تاکید کرد: این رشته ها باید بُعد کارآفرینی در دانشجویان را تقویت و اصل اتکا به خود و استقلال شغلی به دانشجویان را آموزش دهد که در همین راستا مرکز کارآفرینی و کسب و کار پایدار در این دانشکده تاسیس شده تا برای دانشجویان پرونده شغلی تشکیل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد این مرکز درصدد هستیم تا دانشجویان با ایجاد انگیزه در رشته های خودشان به ثروت برسند.

وی به تعامل دانشکده منابع طبیعی با دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: تاکنون پنج تفاهم نامه همکاری با دستگاه های اجرایی همچون محیط زیست و منابع طبیعی کشور و محیط زیست و منابع طبیعی استان منعقد کرده ایم.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: در راستای این تفاهم نامه ها مقرر شد تا دبیرخانه مطالعات مدیریت جامع و پایدار منابع طبیعی و محیط زیست البرز در این دانشکده مستقر شود.

وی اظهار داشت: همچنین تعاملاتی با کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی انجام شده که منجر شد ریاست کمیسیون مکاتبه ای با دانشکده انجام دهد و مقرر شود برای برنامه هفتم توسعه کشور نظرات خود را برای بحث و بررسی در کمیسیون بفرستند.

وی گفت: دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی کشور اگر در تدوین و قوانین مشارکت نکنند بعدها در اجرا با دستگاه های اجرایی با مشکل روبرو می شویم که در همین راستا بیش از ۴۰ طرح و برنامه برای برنامه هفتم آماده کرده ایم که به زودی به کمیسیون کشاورزی ارسال می شود و تبادل نظر انجام خواهد شد.

قربانی ادامه داد: توزیع قدرت در تصمیم سازی برای حل چالش های مشخص در منابع طبیعی و محیط زیست صورت می گیرد و مقابله با این چالش ها با تمرکز قدرت در محیط زیست صورت می گیرد.

وی اضافه کرد:‌به همین منظور در مراسمی بزرگداشت دکتر کریم ساعی که روز چهارم دی ماه در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار می شود، میزگردی تخصصی با موضوع «حکمرانی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و محیط زیست کشور، چالش ها و راهکارها»با حضور متخصصان و مسوولان مربوطه برگزار می شود.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت:‌همچنین در این مراسم قرار است به سه نفر از دانشجویان نمونه در فعالیت های پژوهشی و علمی و سه نفر جنگل بان و سه نفر محیط بان نمونه نیز نشان «ساعی» اهدا شود.

البرز تا ۲ یا سه سال آینده غیرقابل سکونت می شود

قربانی در ادامه به موضوع ایجاد یک کارگروه مشترک برای رفع بحران تالاب صالحیه نظرآباد به عنوان یک کانون بحرانی تولید ریزگرد و گرد و غبار در استان البرز اشاره کرد و گفت: در صورتیکه مشکل این تالاب رفع نشود تا ۲ یا سه سال آینده البرز دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

وی افزود: قرار است در برنامه هفتم توسعه ردیف اعتبارات ملی و استانی برای تالاب صالحیه تعریف شود تا در اجرای رفع بحران با مشکل روبرو نشویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha