۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84976007
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین‌های یلدایی زنجانی‌ها در گذر زمان

۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۷:۳۹
کد خبر: 84976007
آیین‌های یلدایی زنجانی‌ها در گذر زمان

زنجان - ایرنا - پاییز هزار برگ و زیبا چمدان به دست ایستاده در انتهای خیایان آذر، عزم رفتن دارد و یلدا قراری طولانی به بلندای یک شب است که همه برای رسیدن آن لحظه شماری می‌کنند، در این میان باید از آیین‌های دور و درازی گفت که هر چند دستخوش تغییرات شده ولی همچنان به غبار فراموشی سپرده نشده‌اند.

به گزارش ایرنا، فصل پاییز با تمامی زیبایش می رود که جای خود را به زمستان سرد و یخبندان بدهد که با یلدا حکایت دیرینه ای دارد، این شب، طولانی‌ترین شب سال و یکی ‌از آداب بر جای مانده از پیشینیان به شمار می رود و در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و با رسم و آیین هایی همراه است.

شب یلدا که در فرهنگ کهن ایرانی دارای جایگاهی خاص بوده، خانواده های ایرانی در کنار هم جمع می شوند و با گرفتن جشنی بزرگ، شبی به یاد ماندنی را برای خود و دیگران رقم می زنند.

یلدا با گذشت زمان، فراز و نشیب هایی داشته ولی همچنان حال و هوای خود را حفظ کرده به طوری که چند روز مانده به این شب، عموم مردم تلاش می کنند تا با تهیه و تدارک وسایل هر چند اندک، لحظات خوش و مفرحی را برای خود، خانواده و خویشاوندان فراهم کنند.

این شب در واقع فرصتی را برای با هم و برای هم بودن رقم می زند و در طولانی ترین شب سال می توان همدلی و مهربانی را از نو تمرین کرد.

خبرنگار ایرنا برای آگاهی از آداب و رسوم شب یلدا در زنجان با شهروندان، مسوولان و پژوهشگران در این باره گفت و گو کرده است.

جایگاه ویژه شب یلدا در استان زنجان

یک شهروند کهنسال زنجانی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: آخرین شب پاییز را که درازترین شب سال نیز هست، شب یلدا می نامند و مردم به خاطر سپری شدن درازترین و سیاهترین شب، جشن شادمانی برپا می کنند و به سور و سرور می نشیند.

علی حسنی گفت: شب یلدا در استان زنجان همانند سایر استان ها جایگاه ویژه‌ای دارد، خواندن فال حافظ، شاهنامه‌ خوانی، نقل خاطرات، قصه‌ گویی پدر و مادر بزرگ‌ها، حضور در منزل بزرگان خانواده، خواندن دعاهای شکرانه‌ نعمت و سلامتی، تزیین سفره‌ مخصوص با انواع میوه‌ها و خشکبار، تهیه تنقلات و شیرینی‌جات، خوردن هندوانه و از همه مهمتر صله ارحام از جمله رسوم و سنت‌های دیرینه مردم زنجان در شب یلدا است.

آیین‌های یلدایی زنجانی‌ها در گذر زمان

وی افزود: عده‌ای بر این باورند که خوردن هندوانه در این شب از سرما خوردگی در زمستان و گرمازدگی در تابستان جلوگیری می کند که این کار در بیشتر نقاط کشورمان نیز انجام می شود و مردم در این شب هندوانه می‌خورند.

این شهروند گفت: یکی از مهم‌ترین و زیباترین کارهایی که در شب یلدا انجام می‌گیرد صله رحم و دیدار از بزرگان است که هنوز با وجود گذشت سال‌ها مردم و به ویژه کوچکترها تلاش می‌کنند به خوبی آن را اجرا کنند.

اصالت آیین های این شب نباید به فراموشی سپرده شود

یک پژوهشگر و محقق در استان با نگاهی به آداب و رسوم مردم زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: در بعضی از روستاهای زنجان و احیانا شهر زنجان شب یلدا پس از غروب آفتاب، آتش می افروختند و اعتقاد داشتند افروختن آتش در آغاز این شب، پلیدی ها، بدی ها و اندیشه های اهریمنی را از بین خواهد برد.

حسین عباسی نیا اضافه می کند: همچنین معتقد بودند صبح روز اول دی پس از ادای فریضه نماز در معرض آفتاب قرار بگیرند تا فروغ و انوار آفتاب را مشاهده کنند و باور داشتند که مشاهده انوار آفتاب در روز اول دی خوش یمن خواهد بود و مثل آفتاب که از این روز رو به گرمی می رود انسان ها نیز گرمای آفتاب را در تن و جان خود خواهند داشت.

عباسی نیا با بیان اینکه با گذشت زمان، رسم و جشن های مربوط به شب چله در این منطقه، دستخوش تغییراتی شده است، اظهار کرد: هم اکنون اعضای خانواده و فامیل در استان در این شب سفره ای پهن کرده و آجیل و میوه های خاص مانند انار و هندوانه را در آن قرار می دهند اما اصالت واقعی این شب از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این شب از مفهوم و اصالت آیین های این شب سخن چندانی گفته نمی شود و این وظیفه بزرگترها و حتی دستگاه های متولی است که به انجام این کار مبادرت کرده و در حفظ و انتقال آن تلاش کنند.

رنگ و بوی خاص مراسم چله بزرگ و کوچک در زنجان

شب یلدا در میان انواع و اقسام جشن های ایران باستان از اهمیت خاصی برخوردار بوده چراکه عقیده بر این بوده که پس از سیاه و سرد و بلند، خورشید متولد شده و سراسر گیتی را حرارت می بخشد، پس به میمنت این روز و سپری شدن این شب سیاه و سرد، مراسم متعدد و باشگوهی برپا می شد تا سردی و سیاهی و درازی این شب هر چه سریع تر سپری شده و روز با شادی و شادمانی آغاز شود.

این پژوهشگر ادامه داد: انجام مراسم شب یلدا سابقه ای بسیار طولانی در کشور ما دارد و اکنون نیز در اغلب نقاط این شب را جشن می گیرند.

عباسی نیا گفت: امروزه شب یلدا در هر منطقه ای از کشور شکلی از قومیت به خود گرفته و باورهای هر منطقه به آن اضافه شده یا با باورهای مناطق مختلف در هم آمیخته و به عنوان رسوم آن منطقه پذیرفته شده است.

عباسی نیا با بیان اینکه روز اول دی، گرما و نفس به زمین باز می گردد و زمین حرکت و پویایی خود را از این روز به بعد شروع می کند، افزود: یلدا یعنی زمان ولادت و روز اول دی، روز تولد خورشید است، در این موقع، روزها شروع به بلند شدن می کند، یعنی خورشید دوباره متولد می شود و به زمین و زمان و هر آنچه در آن است گرمی، حرارت و پویندگی می دهد، بر همین اساس روز اول دی را یلدا نام نهاده اند.

وی اظهار کرد: مراسم چله بزرگ و چله کوچک در زنجان و آذربایجان از قدیم رنگ و بو و جلوه خاصی داشته و از هیجان و شکوه زیادی برخوردار بوده و در واقع چله بزرگ و کوچک را برادران سرما "شاخدا قارداشلاری" می گفتند و در این میان چله بزرگ از اول دی تا ۱۰ بهمن بود و چله کوچک از ۱۰ بهمن تا ۳۰ همین ماه اطلاق می شد.

این پژوهشگر، محقق و مدرس ادامه داد: چله بزرگ که به سیاهی شب و ایستایی معروف بوده، نسبت به چله کوچک، آرام خو است اما چله کوچک بسیار وحشی بوده و نسبت به برادر بزرگتر خشن‌تر است و به همین جهت برادر کوچک را "بوزاوغلان" یعنی پسر یخی می گفتند.

وی بیان کرد: برای شبهای چله بزرگ و کوچک مراسم زیبا و خاصی برگزار می شد، اقوام سفره ای پهن کرده و در داخل سفره انواع میوه و خوردنی از قبیل هندوانه، انار، میوه و هفت مغز می چیدند، همچنین آب و آینه در کنار آن گذاشته و کلام الله مجید نیز جای خاصی در سفره داشت.

آیین‌های یلدایی زنجانی‌ها در گذر زمان

عباسی نیا افزود: اهالی زنجان، اعتقاد خاصی به خوردن این میوه ها و اخذ تبرک و تیمن از آنها داشتند و بریدن هندوانه در سفره چله شرایط خاصی داشت، هندوانه را با سلام و صلوات در مقابل بزرگ خانواده قرار می دادند و بزرگ خانواده با دعا و نیایش به درگاه خداوند منان هندوانه را می برید.

این پژوهشگر، محقق و مدرس ادامه داد: هندوانه زرد، نشانه باروری، زیادی محصول و سرازیر شدن آب چشمه ها و هندوانه سرخ نشانه حرکت، برکت و پویایی بوده و علاوه بر آن پخت حلوا و قاووت از پدیده های ضروری شب چله در استان محسوب می شده که با سلام و صلوات به این مهم می پرداختند.

وی با اشاره به کرسی و رابطه آن با شب یلدا، گفت: در ادوار گذشته وسیله گرمایی پر قدرت مانند امروز معمول و مرسوم نبود بنابراین خانواده ها در فصل زمستان و شبهای سرد و برف و بوران برای گرم کردن خود از کرسی استفاده می کردند که در این ایام به ویژه در شب یلدا آداب و رسوم خاصی داشت و به طور معمول خانواده ها سعی می کردند حداقل ۴۵ روز از پاییز گذشته، کرسی را برپا کنند.

عباسی نیا بیان کرد: کرسی در عین اینکه یک وسیله گرمایی بود راهی برای جمع شدن افراد خانواده و فامیل دور همدیگر و همچنین همفکری و هم اندیشی آنها محسوب می شد و در واقع حکم یک میز کنفرانس را داشت چرا که این وسیله بسیار ساده، در شبهای طولانی زمستان افراد خانواده را دور هم جمع می کرد و موجب همفکری و وحدت خانواده و فامیل می شد.

برگزاری جشن شب یلدا با محوریت گردشگری و صنایع‌دستی در استان

سرپرست معاونت گردشگری استان نیز با اشاره به ظرفیت های تاریخی این شب در زنجان، گفت: یلدا به‌عنوان مراسمی سنتی و آیینی نمادی از فرهنگ غنی مردم استان است که با محوریت خانواده برگزار می‌شود و از این لحاظ بسیار حایز اهمیت است.

داود آبیان افزود: در استان کهن و فرهنگی زنجان همواره این شب از سنن و آداب خاصی برخوردار بوده ولی امروزه با توجه به تغییر و تحولات اجتماعی بسیاری از این سنت ها کمرنگ شده یا رو به فراموشی گذاشته است.

این مسوول اضافه کرد: تلاش می کنیم با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی این آیین کهن و ارزشمند را پاس داشته و برای صیانت از آن گام برداریم.

آیین‌های یلدایی زنجانی‌ها در گذر زمان

سرپرست معاونت گردشگری استان زنجان با اشاره به برگزاری جشن شب یلدا با محوریت گردشگری و صنایع‌دستی در استان، افزود: امسال شب یلدا از آن‌ جهت که این آئین زیبای ایرانی در فهرست جهانی یونسکو به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت رسیده، متفاوت است و تلاش داریم تا ویژه‌برنامه‌های فرهنگی را با همکاری دستگاه‌هایی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری به این مناسبت برگزار کنیم.

وی گفت: این جشن بنا به درخواست مدیر تولید برنامه شبکه اشراق در موزه رختشویخانه زنجان با هشت کرسی سنتی از هشت شهرستان استان و با نمایش انواع صنایع ‌دستی از جمله دست بافته‌های سنتی، ملیله، چاروق، محصولات چرم، مس، نقاشی پشت شیشه و سوغات زنجان از جمله گز، شستی و شیرینی‌های سنتی عرضه می‌شود.

آبیان افزود: همچنین برنامه‌های متنوعی از جمله سفره‌آرایی، برپایی کرسی، قصه‌گویی و یلدا در ادبیات ترکی و فارسی از آیتم‌های این برنامه خواهد بود که خوشبختانه زنجان طی سال‌های گذشته در این حوزه از استان‌های پیشگام بوده است.

برآیند:

برگزاری جشن شب یلدا یکی از آیین های کهن در استان زنجان است که آداب و سنن خاص خود را داشته ولی در سالهای اخیر با توجه به تغییرات و تحولات اجتماعی دستخوش تغییر و فراموشی شده است.

دستگاه های متولی و فرهنگی شایسته است برای صیانت و پاسداشت این فرهنگ کهن که موجب صمیمت بیشتر و صله رحم خانواده ها می شود تلاش بیشتری داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha