۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۰۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84976191
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین خواستار تمرکز بر احیای معیشت مردم افغانستان شد 

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد خواستار اقداماتی برای ترویج توسعه سالم در افغانستان، از جمله تمرکز بر احیای معیشت مردم شد.

"ژانگ جون" سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت خواستار اقداماتی برای ترویج توسعه سالم در افغانستان، از جمله تمرکز بر احیای معیشت مردم شد و تاکید کرد پیشرفت های بدست آمده در زمینه یکپارچگی اقتصادی منطقه ای باید ادامه یابد.

وی با اشاره به قرار داشتن افغانستان در مرحله حساس توسعه، خواستار تلاش‌های بیشتر برای مقابله با تهدیدات تروریستی، حفاظت بهتر از دیپلمات‌ها و سایر مقامات در افغانستان شد.

سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد خواستار حمایت از ظرفیت افغانستان و تلاش‌ها برای محدود کردن جریان تسلیحات شد.
نماینده چین از قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد چگونگی تعامل بشردوستانه با طالبان استقبال کرد.

سفیر چین همچنین از "هدایت صبورانه" افغانستان حمایت کرد و گفت که این امر مستلزم کنار گذاشتن "مواضع سخت" در خصوص این کشور است.

سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل، شورای امنیت را ترغیب کرد تا از تأثیر منفی رژیم تحریم های فعلی علیه افغانستان جلوگیری کند.

پیش از این، رزا اوتونبایوا، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان که اکنون نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان است، روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با موضوع وضعیت افغانستان به "تبادل آتش" میان سربازان افغان و پاکستان اشاره و خاطرنشان کرد که کنترل طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان "درحال کاهش" است.

اوتونبایوا بر نیاز به همسویی فراگیر در مورد آینده افغانستان تاکید کرد و گفت که در حال حاضر این همسویی وجود ندارد و فضای اجتماعی و سیاسی در افغانستان برای زنان این کشور محدود است.

وی از رشد چشمگیر مجازات اعدام در افغانستان ابراز تاسف و خاطرنشان کرد که بسیاری از مجازات ها به رغم نگرانی های حقوق بشری به طور فزاینده ای در ملاعام انجام می شوند. گفتگو می تواند اختلافات را حل کند.

اوتونبایوا از کاهش قابل توجه فساد و افزایش عواید داخلی به رغم رکود اقتصادی در سراسر افغانستان خبر داد.

این مقام سازمان ملل به راهکار اقتصادی "اتکاء به خود" طالبان اشاره کرد که نقش اصلی آن برای بخش خصوصی درنظر گرفته شده است و گفت که با وجود این موفقیت، کمک های بشردوستانه هنوز غذای مورد نیاز نیمی از افغان ها را تامین می کند.

اوتونبایوا هشدار داد که تنها درصورتی که یک حکومت فراگیر در افغانستان تشکیل شود و خدمات سلامتی و آموزشی برای دختران احیا شود، موفقیت های اقتصادی می توانند پایدار بمانند.

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل متحد نیز  در نشست شورای امنیت درباره افغانستان گفت: موانع و محدودیت‌های روزانه مانع مشارکت زنان در فعالیت های بشردوستانه در افغانستان می‌شود.

مسوول کمک های امدادی سازمان ملل به حقایق شناخته شده اما نگران کننده در مورد وضعیت نابسامان بشردوستانه ای که اکثر افغان ها با مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: وخیم تر شدن بحران آب و هوا نیز بر مردم افغانستان تاثیر گذاشته است.

گریفیتس به موفقیت طرح آزمایشی افزایش سریع بودجه و تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان اشاره کرد و گفت: معافیت کمک های بشردوستانه از تحریم ها که شورای امنیت آن را تصویب کرد، مزایای آشکاری داشته است.

وی در عین حال یادآور شد که کمک های درخواستی وزارتخانه های افغانستان امر جدیدی نیست و پیش از آغاز به کار طالبان نیز وجود داشته است.
این مقام سازمان ملل همچنین گفت محدودیت های بانکی در افغانستان نیز عمدتا همچنان وجود دارند.

گریفیتس ادامه داد: در میسر پیش روی پروژه های توسعه ای که به شدت افغانستان به آنها نیاز دارد، موانعی وجود دارد و شرکا در امر توسعه، جان افراد را نجات می دهند و کمکی برای کاهش وابستگی های بشردوستانه افغانستان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha