سمنان جایگاه هفتم کشور را در ابتلای شهروندان به فشار خون دارد

سمنان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با تاکید بر لزوم کنترل دوره‌ای فشار خون، گفت: استان سمنان از لحاظ فراوانی ابتلا به فشارخون بالا در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

کامران قدس روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ابراز داشت: طبق طرح استپس سال ۲۰۲۱ شیوع فشارخون، ۳۶.۴۲ درصد جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان درگیر فشار خون بالا هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان این که همه افراد بالای ۳۰ سال حداقل یکبار باید فشار خون خود را کنترل کنند، تصریح کرد: کنترل فشار خون راهکاری موثر در پیشگیری از بروز دیگر بیماری‌ها است.

وی بیان کرد: برخی افراد از مبتلا بودن خود به فشار خون بالا آگاه هستند، اما برای درمان یا تداوم درمان اهتمام ندارند که این مساله نگران کننده و عامل بروز بیماری های دیگر است و رفع این فرهنگ اشتباه نیازمند آموزش، اطلاع رسانی و کمک رسانه است.

قدس تاکید کرد: فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها بزند. از این جهت از هر فرد خواسته می شود از مقدار فشار خون خود و وجود عوامل خطر و میزان آن اطلاع داشته باشد.

سمنان جایگاه هفتم کشور را در ابتلای شهروندان به فشار خون دارد

وی با بیان اینکه سن، وراثت، فقدان تحرک، اضافه وزن، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، مواد دخانی و استرس، از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری فشار خون بالا است، تصریح کرد: داشتن زندگی سالم و پرتحرک و همچنین رژیم غذایی سالم یکی از مهمترین راه کارهای پیشگیری از بیماری فشار خون بالا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان گفت: ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه (شهرستانهای سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، آرادان و سرخه) ساکن هستند و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی با اهتمام ویژه از سوی دانشگاه علوم پزشکی در این مناطق پیگیری می‌شود.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان و شهرستان‌های شاهرود و میامی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha