حدود ۸۳ درصد حجم برداشت منابع آبی خراسان رضوی متعلق به بخش کشاورزی است

مشهد- ایرنا- مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سالانه حدود ۸۲.۹ درصد از منابع آبی در استان به میزان سه هزار و ۹۵۴ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

غلامرضا ممدوحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۳۷ میلیون متر مکعب از این حجم برداشت‌ آب توسط بخش کشاورزی از منابع سطحی و مابقی از منابع آبی زیرزمینی تامین می شود.

وی خاطر نشان کرد: ۱۲.۳ درصد از آب تولیدی در استان نیز در بخش شرب و بهداشت، ۱.۶ درصد نیز در بخش صنعت و ۳.۳ درصد نیز در بخش خدمات مصرف می شود.

ممدوحی با اشاره به سهم عمده مصارف کشاورزی از منابع آبی استان خراسان رضوی، اضافه کرد: به منظور مدیریت این موضوع، توافق نامه همکاری بین شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و تشکل های بهره برداران چاه های کشاورزی برای مدیریت برداشت از ۲۵ دشت آبی در استان امضا شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: طبق این تفاهم نامه، در راستای اجرای مقررات توزیع عادلانه آب، اجرای مصوبات شورای عالی آب در خصوص طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و توسعه مدیریت مشارکتی آب منعقد شده است.

ممدوحی افزود: مشارکت و هم افزایی در راستای تصمیم سازی و تصمیم گیری در تعادل بخشی و پایداری منابع آب زیرزمینی در محدوده دشتها، اصلی ترین رویکرد این تفاهم نامه است.

وی گفت: تحقق این رویکرد از طرق مختلف از جمله استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی و افزایش بهره‌وری آب، همکاری با تشکل های مردمی و استفاده از ظرفیت آنها در جلوگیری از تخلفات و برداشتهای غیرمجاز، به تعادل رساندن منابع و مصارف آب و جلوگیری از از افت سطح آبهای زیرزمینی و جبران تراز منفی آبخوانها پیگیری می شود.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: در این راستا تاکنون ۱۳۹ جلسه با شرکت های تعاونی، انجمن صنفی و کمیته آب برگزار شده که خروجی آن ۸۱۶ مصوبه است.

۱۶ هزار و ۲۶۲ حلقه چاه مجاز در استان خراسان رضوی وجود دارد که ۱۰ هزار و ۱۳۷ مورد از این تعداد چاه کشاورزی است. هشت هزار و ۹۷۲ حلقه از چاه‌های کشاورزی عمیق و مابقی نیمه عمیق هستند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارند، وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha