پنج هزار نفر در خراسان جنوبی از خدمات ترک اعتیاد بهره‌مند شدند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار نفر از خدمات ترک اعتیاد در مراکز تحت نظارت بهزیستی بهره‌مند شده‌اند که بخشی از خدمات رایگان و بخشی هم با کمک یارانه دولتی بوده است.

حسن شرفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارائه خدمات در مراکز کاهش آسیب به افراد واجد شرایط به‌صورت رایگان انجام می‌شود و پذیرش در مراکز اقامتی بلندمدت و جامع درمان اعتیاد که از مراکز تخصصی در درمان اعتیاد محسوب می‌شود با یارانه دولتی است.

وی عنوان کرد: در بخش کمپ‌های ترک اعتیاد نیز افراد نیازمند و دهک‌های پایین از یارانه بهزیستی برخوردار شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از سیاست‌ها و فعالیت‌های بهزیستی، پیشگیری و درمان است گفت: در بخش پیشگیری طرح و برنامه‌های مختلفی از جمله کیان، اجتماع‌محور محلات، کارزار رسانه‌ای، ارتقای توانمندی‌های شناختی - رفتاری در محلات شهری و روستایی با همکاری و همیاری موسسات و بخش غیردولتی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش درمان هم ۲۸ مرکز فعال در استان خراسان جنوبی وجود دارد که به شکل کاهش آسیب و درمان معتادان خدمت ارایه می‌دهند.

شرفی گفت: از این تعداد ۱۳ مرکز درمان و بازتوانی سرپایی اعتیاد و هشت مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد (کمپ) هستند که در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، سرایان و نهبندان فعالیت دارند.

وی افزود: ۲ مرکز تخصصی اقامتی بلندمدت نیز تحت عنوان مرکز جامع درمان اعتیاد و مرکز اجتماع درمان‌مدار در استان فعال است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین سه مرکز گذری کاهش آسیب در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، زیرکوه، مرکز سرپناه شبانه و یک مرکز سیار کاهش آسیب (موبایل سنتر) فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در مراکز درمان اعتیاد با استفاده از دارو (مراکز سرپایی) یا بدون استفاده از داروهای مخدر و شبه مخدر اقدام به درمان اعتیاد مددجویان می‌شود.

شرفی افزود: مهمترین وظیفه مراکز کاهش آسیب ارایه خدمات بهداشتی، آموزشی و درمانی است که برای جلوگیری از افزایش بیماری‌های واگیردار، جمع شدن معتادان از پاتوق ها، مراجعه به مراکز برای شناسایی بهتر و انجام خدمات آموزشی بوده و در نهایت مددجو به سمت درمان هدایت می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha