۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84976856
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناسان چینی: کلید پایان جنگ اوکراین، در دست آمریکا و اروپاست

تهران – ایرنا – کارشناسان چینی حوزه مسائل بین المللی معتقدند عامل طولانی شدن جنگ اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا هستند و کلید پایان این جنگ نیز در دستان غربی هاست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه گلوبال تایمز چین، ژو لی» معاون سابق بخش بین المللی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گفت: کلید حل این بحران در دستان آمریکا و اتحادیه اروپاست.

وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش قابل توجهی برای کاهش درگیری بین روسیه و اوکراین انجام نداده و حتی با تامین مداوم سلاح و مهمات به کی یف، در جهت مخالف حرکت کرد ه اند.

وی گفت که اگر درگیری بین روسیه و اوکراین ادامه یابد، این مساله تاثیری بزرگ و زیانی عظیم نه تنها به اوکراین و روسیه بلکه به کل اروپا و حتی کل جهان وارد می کند.

این کارشناس در ارتباط با استفاده از سلاح هسته ای یادآور شد که بیانیه های روسیه از جمله قرار دادن توان هسته ای در آمادگی رزمی ویژه در واقع پاسخی به اقدامات تحریک آمیز آمریکا و به ویژه ناتو است.
«شی یینهونگ» مدیر مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه رنمین چین نیز گفت که عامل اساسی در تعیین مسیر آینده جنگ اوکراین و روسیه، الگوهای راهبردی جنگ است.

وی افزود: راهبرد روسیه، متوسل شدن به بمباران و حملات موشکی در مقیاس وسیع است، در حالی که ارتش اوکراین و ساکنان محلی به حملات متقابل با کمک غرب تکیه می کنند.

وی اضافه کرد: در خارج از اوکراین، در مواجهه با تهدید گسترش درگیری ها و جنگ، آمریکا و اروپا تحریم های اقتصادی و مالی بر روسیه را به حداکثر می رسانند و آمادگی جنگی ناتو را تقویت می کنند.

کارشناس مزبور تاکید کرد که آمریکا و ناتو کمک های تسلیحاتی خود به اوکراین را به روز کرده اند و روسیه نیز توان رزمی اش را تا حد امکان حفظ می کند.
«وو داهوی» معاون موسسه روسی دانشگاه تسینگ‌هوآ اظهار داشت: در حال حاضر، اهداف مذکرات روسیه و اوکراین با هم هم پوشانی ندارد.

وی افزود: حتی اگر روسیه و اوکراین در این مرحله شروع به مذاکرات کنند، به نظر من این کار بیشتر شبیه متوقف کردن جنگ برای سازمان دهی مجدد ارتش و جستجوی فرصت هایی برای مبارزه مجدد است.

کارشناس مزبور اضافه کرد: در آینده زمانی که دو طرف نخواهند جنگ را طولانی تر کنند و فضا برای امنیت بین روسیه و آمریکا بدتر شود، استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی احتمالا رویدادی است که ممکن است روی دهد اما احتمالا وقوع آن زیاد نیست.

داهوی گفت: به اعتقاد من، هدف مدنظر غرب و کی یف، دستیابی به وضعیت بی طرفی مسلحانه در اوکراین است. اگر درگیری به بن بست برسد و هیج یک از طرفین نتواند طرف مقابل را شکست درهد، آن وقت ناتو موافقت می کند که اوکراین را مسلح کند حتی با وجودی که اوکراین عضو ناتو نیست.

این کارشناس افزود: راه حل دیگر برای قدرت های بزرگ و سازمان های بین المللی کلیدی، تامین تضمین های امنیتی به اوکراین است از جمله از طرف پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یا با تجدیدنظر در تفاهم نامه بوداپست که دسامبر ۱۹۹۴ امضا شد.

«ژانگ شوهوا» مدیر موسسه علوم سیاسی، آکادمی علوم اجتماعی چین نیز جنگ روسیه و اوکراین را ادامه نظم پس از جنگ سرد دانست و گفت: به طور ویژه اردوگاه غرب به رهبری آمریکا ذهنیت جنگ سرد را حفظ کرده اند و از هژمونی خود برای سرکوب کشورهای دیگر استفاده می کنند. این کشورها از اصلاح دموکراسی و آزادی به عنوان دستاویزی برای توسعه استفاده می کنند تا تسلط بین المللی و اقتصادی را تحت سیستم آمریکا نگه دارند.

وی افزود: تمرکز جهان آینده نه تنها باید روی درگیری اوکراین و روسیه باشد، بلکه همچنین باید بر توسعه اقتصادی قدرت های جهانی معطوف شود.

«کوی هونگجیان» مدیر بخش مطالعات اروپایی در موسسه مطالعات بین المللی چین گفت: از نظر دورنمای جنگ، درگیری اوکراین و روسیه یک جنگ متعارف است، اما تاثیر آن یا زمان و مکان آن ممکن است برای جامعه بین المللی قابل تامل باشد.

وی افزود: پس از پایان جنگ سرد، درگیری های محلی در سراسر جهان هیچ گاه متوقف نشده، اما چرا جنگ روسیه و اوکراین باعث شوک شد و بسیاری از قدرت های بزرگ را درگیر کرد؟

کارشناس فوق تصریح کرد: آیا درگیری روسیه و اوکراین آغاز یک تغییر بلندمدت، مداوم و چشمگیر است یا تنها یک تغییر کوتاه مدت و قابل کنترل به شمار می رود؟ این پرسش، ارتباط مستقیمی با پایان دوره پس از جنگ سرد و آغاز دوره بعدی پس از جنگ سرد دارد.

براساس این گزارش، «وانگ یی‌وی» مدیر موسسه روابط بین الملل در دانشگاه رنمین چین نیز اظهار داشت که از نقطه نظر ژئوپولیتیکی، آمریکا و اروپا در تلاش برای دستیابی به برخی از گستره های سابق نفوذی روسیه بوده اند.

وی افزود: برخی کشورهای در اروپای مرکزی و شرقی به ناتو و اتحادیه اروپا پیوسته اند، در حالی که فضای راهبردی روسیه دائما در حال فشرده شدن است.

وی ادامه داد: غرب برای تضعیف روسیه، مسکو را برای ارتکاب اقدامات جنگی در تنگنا قرار می دهد و سپس تحریم هایی را بر آن اعمال می کند. برای آمریکا، مساله حائز اهمیت این است که نه تنها روسیه را تضعیف کند، بلکه همچنین ارتباط اوراسیا را تضعیف نماید و کنترل راهبردی واشنگتن را حفظ کند.

یی‌وی در ادامه گفت: زمان پایان درگیری اوکراین و روسیه بستگی به این دارد که آمریکا در فرآیند بازسازی زنجیره تامین جهانی و زنجیره صنعتی از طریق این درگیری، به کجا رسیده باشد.

وی افزود: آمریکا به درگیری برای تحریم روسیه، حمایت از اوکراین و مهمتر از آن بازسازی زنجیره تامین جهانی نیاز دارد. بنابراین مجموع این عوامل ممکن است مسیر نهایی درگیری اوکراین و روسیه و راه پایان دادن به آن را تعیین کند.

https://www.globaltimes.cn/page/202212/1282243.shtml

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha