۹۰ درصد مبادلات کالا بین ایران و تاجیکستان از گمرک های خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: این استان نقش پر رنگی در تبادلات بین ۲ کشور ایران و تاجیکستان دارد، اکنون ۹۰ درصد تبادلات کالا به تاجیکستان از گمرک‌های لطف آباد و سرخس خراسان رضوی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی نظری روز چهارشنبه و در دیدار با اعضای هیات تجاری کشور تاجیکستان افزود: حجم مبادلات کالا بین ایران و کشور تاجیکستان طی سال جاری حدود ۵۰ میلیون یورو گزارش شده است که این رقم پنج برابر کل مبادلات دولت گذشته با این کشور است.

وی بیان کرد: روسای دو کشور بر فراهم کردن شرایط همکاری های مشترک بسیار تاکید دارند، به طوریکه بر اساس تاکید روسای جمهور ۲ کشور این رقم باید به ۵۰۰ میلیون یورو برسد.

استاندار خراسان رضوی افزود: دوستی و رفاقت دیرینه مردم ۲ کشور ایران و تاجیکستان در پهنه تاریخی خراسان بزرگ که دارای اشتراکات فراوانی همچون اعتقادات مذهبی، زبان مشترک و فرهنگ اصیل است، باعث رفع مشکلات و پیشرفت طرفین خواهد شد.

وی گفت: همه چیز آماده پر رنگ‌تر کردن روابط ۲ کشور است و امیدواریم این روابط بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
نظری افزود: با توجه به فرهنگ مشترک و علاقه مندی مردم ۲ کشور ایران و تاجیکستان باید زمینه ارتباط گردشگری نیز فراهم شود و بخش دولتی نیز زمینه‌ساز و فراهم کننده ارتباط بهتر و بیشتر ظرفیت های مردمی باشد.

وی بیان کرد: موضوع حذف روادید بر همین اساس می تواند به ارتباط بیشتر ۲ کشور منتج شود و نیاز است پیگیری روند فرآیند این موضوع توسط اتاق مشترک ایران و تاجیکستان دنبال شود؛ از سوی دیگر رسیدن به اشتراک استاندارد کالا باید پیگیری و برای طرفین قابل قبول باشد.

نظری اظهار کرد: صنایع مختلف استان خراسان رضوی در تامین ماشین آلات صنعتی و کشاورزی، سیمان و صنایع غذایی می تواند در همکاری متقابل با کشور تاجیکستان قرار گیرد.

همایش فعالان اقتصادی ایران در تاجیکستان برپا می‌شود

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به حضور یک هفته ای اعضای هیات تجاری در ایران و سفر به مناطق مختلف کشور نیز گفت: روابط خراسان رضوی با کشور تاحیکستان باید بیش از پیش گسترش یابد و مورد توجه قرار گیرد، بر همین اساس در ابتدای سال آینده برگزاری همایشی با حضور فعالان اقتصادی ایران در کشور تاجیکستان در دست برنامه ریزی است.

محمدحسین روشنک افزود: تفاهم نامه ای مشترک برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، پیگیری حذف روادید و ارتباط بیشتر صنایع ۲ کشور در دست امضا است.

رییس اتاق بازرگانی ولایت "سغد" کشور تاجیکستان نیز با اشاره به موقعیت کشور خود و صنایع این کشور بر توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تاجیکستان و ایران تاکید کرد و گفت: همکاری مشترک بین ۲ کشور باعث ارتباط بیشتر مردم می شود.

محمدجان سلطان اوویچ افزود: برگزاری این نشست ها سهم بسزایی در بهبود شرایط اقتصادی کشورها دارد و این در حالی است که ایران و تاجیکستان زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری مانند گردشگری، معدن، صنعت، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، توسعه خطوط هوایی و راه آهن دارند.

در پایان این نشست تقاهم نامه همکاری اقتصادی بین روسای اتاق بازرگانی ولایت سغد کشور تاجیکستان و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان به امضاء رسید.

تاجیکستان کشوری فارسی زبان، کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان و از شرق با چین مرز مشترک دارد.

شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسیدآلومینیم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی از مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha