۱ دی ۱۴۰۱، ۹:۵۹
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 84977074
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهتمام دولت سیزدهم به توسعه میراث فرهنگی  در نطنز

کاشان-ایرنا-هر یک از حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عین نزدیکی و وابستگی به هم، دارای پهنه‌ای گسترده از موضوعات، چالش‌ها، فرصتها و نیازهای متفاوت است که نگاه ویژه دولت سیزدهم  در یکسال گذشته، افق روشنی از رشد و تحولات مثبت را در نطنز پیش روی هر سه بخش ترسیم کرده است.

به گزارش ایرنا،شهرستان نطنز با داشتن ظرفیت‌های بالا در حوزه گردشگری، جایگاه والایی در این بخش دارد به گونه‌ای که توسعه این صنعت می‌تواند به عنوان بستری جهش‌آفرین برای اقتصاد منطقه عمل کند، وجود ۱۸۸ هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی و فعالیت در هشت حوزه تولید صنایع دستی شامل گلیم بافی .رودوزی سنتی.چرم دوزی.قلم زنی.سفال و سرامی.خراطی.زیورالات سنتی روستای ابیانه،دوخت لباس محلی روستای ابیانه.معرق ، چاقوسازی.چلوم گری،گیوه بافی خود ظرفیتی بی بدیل برای این شهرستان است که در کنار بیش از ۱۶۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی، جاذبه‌ها و ظرفیتهای بی نظیری را برای این شهرستان به ارمغان آورده است.

همچنین این شهرستان با داشتن ۱۶ اثر ثبت شده طبیعی رتبه نخست ثبت میراث طبیعی اصفهان را دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت شهرستان نطنز در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نشان از جهش شاخص‌های توسعه،طی یکسال اخیر دارد.

حسین یزدانمهر افزود:ساخت اقامتگاه های بوم گردی، مرمت و شناسایی و ثبت آثار تاریخی، توسعه تولید و فروش محصولات صنایع دستی از مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی در یک سال آغاز به کار دولت سیزدهم بوده است.

وی اظهار کرد:آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی متنوع، مکان‌های مذهبی، آیین‌ها و سنت‌های دیرینه،فرهنگ و تمدن غنی و آثار تاریخی از ظرفیت های گردشگری نطنز است که در دولت سیزدهم با نگاه توسعه ای به دنبال ارتقا این قابلیت ها هستیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: طی یکسال گذشته درختان کهنسال در منطقه سرآسیاب بادرود و نطنز و چشمه آب سرخ فریزهند در فهرست میراث طبیعی کشورثبت شد.

یزدانمهر افزود:همچنین امسال آیین نخل گردانی در روستای سرشک،نخل گردانی روستای تامه،محصول تولیدی آقای ناصر توسلیان که با مواد دورریختنی محصولاتی مثل ماکت بازراچه نطنز و چراغ های خوراک پزی ساخته به عنوان اثر ناملموس در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

وی اظهار کرد:همچنین امسال بنای تاریخی آب انبار افوشته و بقعه بابا عبدالله روستای طار ثبت آثار تاریخی شد.

یزدانمهر گفت:در سال جاری با مشارکت خیرین تعداد ۳۰اثر تاریخی شامل بقعه سیدباقر اغوشته،مرمت نمای خانه های روستای ابیانه با کاهگل،آب انبار افوشته و غیره با اعتبار هشت میلیارد تومان،مرمت و بازسازی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: هتل کوهاب نطنز با هزینه اعتبار ۱۵ میلیارد تومان ،هتل افصح الدوله در شهر بادرود با اعتبار هشت میلیارد تومان و هتل سرای جانان با اعتبار هشت میلیارد تومان امسال توسط بخش خصوصی و با همکاری میراث افتتاح شد.

وی افزود:مسقف کردن بازار نطنز به طول ۶۰ متر با اعتبار ۲ میلیارد تومان با همکاری شهرداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نطنز،مرمت بقعه شیخ نورالدین عبدالصمد نطنزی از عرفای نامدار قرن هفتم هجری قمری با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان و افتتاح حوض خانه نطنز، با سه میلیارد تومان اعتبار از دیگر اقدامات انجام شده طی سال جاری توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز بوده است.

یزدانمهر اضافه کرد:موافقت اصولی برای ایجاد هشت زیرساخت گردشگری از جمله مجتمع های بین راهی،مهمانسرا،هتل و غیره دریافت شده و به زودی وارد مرحله اجرا می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: تا سال قبل تنها یک هزارو ۵۰۰ تخت اسکان مسافر در حوزه میراث فرهنگی در نطنز داشتیم که امسال با اقدام جهادی دولت سیزدهم ۴۰۰ تخت اسکان دیگر به این تخت ها اضافه شد.

یزدانمهر گفت:برنامه نرم افزای سایت جامع گردشگری شهرستان نطنز امسال با پیگیری های مستمر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان به منظور رفاه حال عموم هموطنان که به شهرستان تاریخی نطنز سفر می‌کنند به بهره برداری رسید.

وی افزود:هم اکنون سایت جامع گردشگری با هدف معرفی اماکن تاریخی، مذهبی، جاذبه‌های گردشگری، طبیعت گردی، صنایع دستی و سوغات، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، بوم گردی‌ها، کمپ‌ها، مراکز پذیرایی، موزه‌های بخش دولتی و خصوصی، رویدادهای مهم، اخبار روز و اطلاعات خدمات گردشگری دیگر نظیر امداد و نجات، جایگاه سوخت، دفاتر گردشگری و تعمیرگاه‌ها، از امروز با موقعیت مکانی در نقشه در دسترس گردشگران است.

وی اظهار کرد:این شهرستان امکان اقامت ۷۲۰ هزار نفر در سال را داشته و سالانه بیش از ۲ میلیون نفر از شهرستان نطنز بازدید می کنند.

شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha