افتتاح کنسولگری در بندرعباس و نقش تعیین کننده ایران و چین برای توسعه بازرگانی

بندرعباس - ایرنا - رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان گفت: راه‌اندازی کنسولگری چین در بندرعباس و البته با هدف تسهیل فعالیت‌های تجاری و سرمایه گذاری می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه این فعالیت‌ها بین ۲ کشور داشته باشد.

محمدحسین رنجبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چین به‌عنوان بزرگترین اقتصاد نوظهور (Emerging Economy) و اقتصاد دوم جهان، شریک اقتصادی و تجاری بسیاری از کشورها است.

وی ادامه داد: کالاها و خدمات گوناگون این کشور سهم قابل توجهی از بازارها را به خود اختصاص داده و طیف گسترده سرمایه گذاری انجام شده آن در کشورهای دیگر روابط جدید اقتصادی را شکل داده است و از طرفی دیگر، چین از بزرگترین و مهمترین شرکای تجاری ایران است.

عضو هیات علمی و دانشیار گروه مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس اضافه کرد: حجم تجارت سالانه دو کشور در شرایط کنونی و با احتساب فرآورده های نفتی حدود ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود و صرفا در ۹ ماهه نخست سال میلادی جاری مبادلات تجاری ۲ کشور حدود ۱۲٫۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۱۷٫۵% داشته است.

رنجبر افزود: چین در ۹ ماهه نخست سال میلادی جاری حدود ۵٫۵ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده و طی همین مدت حدود هفت میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است که وجود این حجم از مبادلات تجاری و تحقق اهداف اقتصادی و سرمایه گذاری پیش بینی شده، مستلزم توسعه روابط است.

وی ابراز کرد:‌ یکی از ضرورت های گسترش روابط به منظور تسهیل مراودات تجاری ایجاد دفاتر کنسولی است که با هدف ترویج تجارت، صدور روادید و حفاظت از منافع شهروندان کشور مورد نظر در کشور مبدا ایجاد می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد:‌ در این بین مهمترین نقش کنسولگری ها توسعه فعالیت های تجاری و زمینه سازی برای تسهیل فعالیت های شرکت های سرمایه گذاری و واردات و صادرات خواهد بود و از آنجاییکه بخش عمده فعالیت های بارزگانی بین ایران و چین از طریق بنادر استان هرمزگان از جمله بندر شهید رجایی انجام می‌شود، بیشتر فعالیت های سرمایه گذاری مشترک مورد نظر در جنوب کشور پیش بینی شده است.

اخبار مرتبط