نماینده بجنورد از مصرف آب زیرزمینی در صنایع خراسان‌شمالی انتقاد کرد 

بجنورد- ایرنا- نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی به شدت از مصرف منابع دست اول آب در صنایع خراسان شمالی انتقاد کرد و خواستار جایگزین شدن این منابع با پساب فاضلاب شد.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد پاکمهر روز پنجشنبه در نشست کارگروه مدیریت بحران استان اظهارکرد: صنایع بزرگ استان از منابع آبی دست اول استفاده می کنند در حالی که این خطه با خشکسالی مواجه است.

وی افزود: پساب فاضلاب نه تنها در صنعت بلکه در زراعت هم قابل استفاده است و باید از این فرصت در جهت تامین منابع آبی صنایع استفاده کرد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه آلومینیای ایران واقع در شهرستان جاجرم در کویر راه اندازی شده اما برای استفاده از پساب فاضلاب اقدامی نشده است.

آمار اشتباه از توسعه استان

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: ارایه آمار اشتباه و غیرواقع از شاخص‌های توسعه استان سبب شد تا پیگیری‌های ما برای جذب منابع ملی برای این خطه از کشور بی نتیجه بماند.

پاکمهر اظهارکرد: متاسفانه برخی مدیران آمار اشتباه از شاخص های توسعه ارائه داده اند و این امر سبب شده تا در پیگیری ها برای جذب اعتبار از تهران، با مشکل روبه رو شویم زیرا اولویت برای اختصاص منابع مالی با مناطق محروم و عقب مانده از توسعه است.

وی گفت: در پیگیری برای جذب منابع ملی از تهران، به من اعلام شد که شاخص بهره مندی خراسان شمالی از آب آشامیدن ۸۶ درصد است و در این شرایط اولویت با استان هایی است که در این شاخص عقب مانده‌تر هستند.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که شاخص بهره مندی مردم استان از آب مناسب پایین تر از این رقم است.

سهم ناچیز استان از منابع ملی

پاکمهر در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سهم استان از منابع ملی به نسبت جمعیت کم و ناچیز است گفت: خراسان شمالی ۱.۱ درصد از جمعیت کشور را دارد اما سهم این استان از منابع ملی تنها هشت دهم درصد است که بسیار کم است.

وی گفت: علت پایین بودن سهم استان از منابع ملی، کم بودن تعداد پروژه ها ملی است و در این زمینه مدیران باید پیگیری لازم داشته باشند تا پروژه ملی در استان اجرایی کنند.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه به پیشگیری در مدیریت بحران افزود:توجه و تمرکز به بحران های حاد مثل سیل زلزله و یا آتش سوزی است و برای مدیریت بحران، پیشگیری کمتر مورد توجه بوده است.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدیریت مناسب پیش از بحران و انجام اقدامات پیشگیرانه سبب می شود هزینه های کمتر تحمیل شود به طور مثال، پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی مشکلی است که به تدریج ایجاد شده است اما برنامه قوی برای مدیریت آن نداریم.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha