انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، کمبود آبی در صنعت را رفع می‌کند

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و با اجرای آن بخشی از کمبود آب مورد نیاز در بخش صنعت تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا طاهری روز پنجشنبه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، افزود: شهریورماه سال ۱۳۹۸، تفاهمنامه انتقال آب دریای عمان به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در مشهد امضا شد و سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح با کاربری صنعتی در حال اجراست که تنها برای استان سیستان و بلوچستان، کاربری مصرف شرب نیز برای آن تعریف شده‌ است.

طاهری ادامه داد: با توجه به وضعیت خشکسالی در خراسان رضوی، طرح های مختلفی برای مدیریت مصرف در حال اجرا است که طرح نجات با محوریت دانش آموزان از آن جمله است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: دانش آموزانی که ۱۴ سال پیش نخستین مخاطبان این طرح بودند اکنون افراد بالغی هستند که در پیاده‌سازی راهکارهای سازگاری با اقلیم همکاری و مشارکت موثر می کند.

وی اضافه کرد: همکاری و همراهی آموزش و پرورش در ایجاد بستری برای صرفه جویی و بهینه مصرف کردن آب در بخش های مختلف دنبال می شود و امیدواریم این تفاهم نامه سرفصلی برای حفظ و حراست از منابع آبی در استان باشد.

طاهری افزود: آموزش دانش آموزان در مقطع متوسطه در قالب طرح فرهنگی، دانش آموزی نجات آب (داناب)، پشتیبانی فنی محتوای پیاده سازی کتب درسی "انسان و محیط زیست" در مقطع متوسطه دوم، حفاظت بهتر از منابع آب و سازگاری با کم آبی در قالب اجرای پایلوت برنامه "رویداد سواد آبی" از مهمترین اهداف تفاهم نامه است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل مخاطب در آموزش و پرورش این آمادگی وجود دارد تا با اجرای طرح ها و پروژه های شرکت آب منطقه ای در زمینه های آموزشی و فراهم کردن بستر های فرهنگی در جهت ترویج و توسعه فرهنگ صرفه جویی و جلوگیری از اسراف منابع آبی گام های مثبتی برداشته شود.

سید امیر شوشتری خاطر نشان کرد: بر اساس سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش، برنامه های آموزشی و پایه ای در راستای این تفاهم نامه در دستور کار قرار می گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: بیش از ۳۲۰ هزار دانش آموز متوسطه اول به عنوان سفیر آب در این طرح مشارکت خواهند داشت، موضوع نجات آب از سال های گذشته در راستای ترویج فرهنگ بهینه‌سازی و کنترل مصرف اجرایی شده و امسال نیز در همین راستا تفاهم نامه جدیدی منعقد شد تا بتوان با همکاری شرکت آب منطقه ای برای آموزش همکاران و دانش آموزان از سنین ابتدایی برای مصرف بهینه و نجات آب استفاده کرد.

هم اکنون ٩٩ درصد مساحت مشهد در شرایط خشکسالی شدید قرار دارد و بحران کم آبی از چالشهای پیش روی در این کلانشهر به شمار می رود.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha