دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به کودکان وجود ندارد

اصفهان - ایرنا - یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: دغدغه آموزشِ حفظ میراث فرهنگی به کودکان اولویتِ دستور کار هیچ کدام از مقامات شهری  اصفهان که آن را دوستدار کودک معرفی کرده اند، نیست.

مونا جمدی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصفهان به میراث فرهنگی اش مشهور است اما در شهری که چنین شهرتی دارد و علاوه بر آن، شهر دوستدار کودک خوانده می شود، دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به کودکان نه در بین مقامات شهر و نه در بین سازمان های مردم نهاد وجود ندارد.
وی پذیرش واحد درسی در رابطه با حفظ میراث فرهنگی از سوی آموزش و پرورش را بسیار چالش برانگیز خواند و گفت: موضوع اصلی این است که حفظ میراث فرهنگی در دروس آموزش و پرورش تقویت نشده است و حتی هنوز پذیرش طرح درس هایی در رابطه با آشنایی کودکان با میراث فرهنگی در کنار دروسی مثل زبان یا نقاشی در مدارس آموزش و پرورش و به خصوص مراکز دولتی وجود ندارد.
جمدی آشنایی کودکان با میراث فرهنگی را اتفاقی دو سر نفع خواند که به گفته وی در ایران نسبت به آن بی توجهی می شود.
وی در این رابطه افزود: در تمامی مدارس دنیا به بچه ها آموزش می دهند که در برابر حفظ داشته های میراث فرهنگی و محیط زیست مسوول هستند؛ آموزشی که با این طرح مسوولیت علاوه بر اینکه می توانند میراث فرهنگی و طبیعی شان را به دنیا معرفی کنند ، نفع اقتصادی هم در مباحث گردشگری دارد.
این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: می توان گفت بچه ها علاقه ای به این موضوع ندارند و این طبیعی است؛ چراکه هیچ فضایی برای آموزش و آشنایی آنها با میراث فرهنگی فراهم نشده است.
جمدی با بیان اینکه دیدار از بناهای تاریخی به تنهایی برای بچه ها نمی تواند جذاب باشد، افزود: باید برای این گروه سنی فضاسازی شود و با طراحی یک فعالیت عملی مانند نقاشی، داستان گویی و بازی ، برخی مفاهیم و ارزش های حفظ میراث فرهنگی را به آنها آموزش داد و علاوه بر این با خاطره سازی برای کودکان نسبت به بنایی که مورد بازدید قرار می گیرد، تعلق خاطر ایجاد کرد.
وی یادآر شد: با توجه به مباحث روانشناسی، گروه سنی 7 تا 12 سال پذیش بالایی دارند و اگر بتوانیم در این سن خاطره بناهای تاریخی را در ذهنشان ثبت و تقویت کنیم، می توانیم همیاران خوبی برای میراث فرهنگی داشته باشیم.
جمدی با اشاره به اینکه بچه ها دروازه ورود به خانواده ها هستند، افزود: بچه های که در آنها احساس تعلق نسبت به میراث فرهنگی ایجاد شده است نه تنها خودشان به میراث فرهنگی آسیب نمی زنند بلکه اگر کسی از خانواده به میراث فرهنگی آسیب بزند به آنها تذکر می دهند.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های نقاشی و لوح های گلی برای میراث یاران در باغ چهلستون و با همکاری میراث فرهنگی اصفهان افزود: امروز به بچه ها، در باغ چهلستون جشن خرم روز معرفی شد. در واقع با نمایش ، کار بر روی لوح های گلی و قصه گویی، بچه ها با جشن و آیین یلدا و هم همین طور ارتباط آن با جشن خرم روز در یکم دی ماه آشنا شدند.
جمدی گفت: با کارهای عملی و تجربی در بناهایی مثل چهلستون برای آنها خاطره می سازیم که کار ما بهره گرفتن از این خاطره است چراکه با ایجاد و تقویت احساس تعلق درگروه سنی کودکان 7 تا 12 سال نسبت به حفظ داشته های تاریخی شان حساس تر می شوند.

خرم روز، روز اول دی و روز میلاد خورشید در فرهنگ ایران و یکی از جشن های دیگان است که به تولد خورشید و طولانی شدن روز و روشنایی بعد از یلدا برمی گردد.
برگزاری کارگاه لوح های گلی در بازدید کودکان " میراث یار" از باغ موزه چهلستون یکی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بود که امروز ، یکم دی ماه در راستای شعار "یلدای جهانی " وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در اصفهان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha