۱۵۴۰ هکتار زمین صنعتی راکد در کشور بازپس گرفته شد

مشهد-ایرنا- معاون وزیر صمت گفت: از سال گذشته تاکنون یکهزار و ۵۴۰ هکتار زمین از دارندگان پروانه بهره‌برداری راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور بازپس گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رسولیان روز پنجشنبه پس از بازدید از چند واحد صنعتی در شهرک خیام شهرستان زبرخان در جمع فعالان اقتصادی و مسوولان آن منطقه افزود: از این میزان ۵۵۰ هکتار مربوط به امسال و این مهم به طور جدی توسط سازمان صنایع کوچک در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه زمین های راکد شهرک صنعتی خیام نیز به سرعت تعیین تکلیف خواهد شد، گفت: در مکانی مانند شهرک صنعتی خیام که تقاضا برای زمین زیاد است، انسانها نباید برای واگذاری زمین تصمیم بگیرند بلکه واگذاری از طریق مزایده با در نظر گرفتن شاخص هایی اعم از میزان و نحوه فعالیت واحد صنعتی باید انجام شود.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اضافه کرد: اولویت واگذاری زمین در شهرک های صنعتی با شرکتهای دانش بنیان است، در مرحله بعد شاخص های واگذاری زمین در مزایده ها کاملا قابل اندازه گیری است و براساس امتیازاتی که واحدها دارند، زمین به آنها واگذار می شود.

وی ادامه داد: برخی از زمین های صنعتی در اختیار افرادی است که سالها زمین را رها کرده و رفته اند و براساس قانون نمی توان مالکیت زمین را از آنان گرفت، در این راستا پیشنهادهایی برای قطع ارایه خدمات اعم از آب و برق و گاز به صاحبان این زمین ها شده که در دست بررسی است.

معاون وزیر صمت گفت: در شهرکهای صنعتی که متقاضی زمین زیاد نیست، فرآیندهای واگذاری کاملا الکترونیکی شده و افراد می توانند براحتی منطقه (زون) خود را مشخص کرده و هزینه آن را پرداخت کنند، فرآیند باز پس گیری زمین های راکد صنعتی نیز کاملا الکترونیکی و سامانه آن بزودی فعال خواهد شد.

وی به مسوولیت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در احیای واحدهای صنعتی راکد اشاره و بیان کرد: کلینیک کسب و کار این سازمان به تولیدکنندگان برای احیای واحدهای خود کمک می کند، در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۹۶۰ واحد تعطیل به همت تولیدکنندگان در کشور به چرخه تولید بازگشته اند.

وی تامین زیرساختها و حمایت از صنایع کوچک را از وظایف سازمان صنایع کوچک ذکر و بیان کرد: منابع مالی این سازمان محدود و سهم منابع دولتی از آن ۱۰ درصد است، باقی منابع از محل پرداختی واحدهای صنعتی تامین می شود، دستگاه های خدماتی نیز موظف هستند آب و برق مورد نیاز صنعت را تا ورودی شهرکهای صنعتی تامین کنند.

معاون وزیر صمت گفت: تامین هر مگاوات برق برای شهرکهای صنعتی کشور ۲.۵ میلیارد تومان و خرید هر یک مترمربع زمین صنعتی با نرم خدمات آن شامل برق و آب و گاز در شهرکهای صنعتی ۷۷۰ هزار تومان هزینه دارد و هر هکتار زمین صنعتی نیازمند ۲۵۰ کیلووات برق و کمتر از ۲ میلی‌متر آب و جاده و راه دسترسی است.

۱۵۴۰ هکتار زمین صنعتی راکد در کشور بازپس گرفته شد

رسولیان با اشاره به افزایش هزینه های تامین زیرساختها در شهرکهای صنعتی کشور اظهار داشت: شهرکها و نواحی صنعتی کشور حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر کسری آب و سه هزار مگاوات کسری برق دارند، این در حالی است که شاخصهای تولید در سال گذشته نسبت به یک سال قبل از آن دو برابر توسعه داشته است.

وی یکی از معضلات آینده بخش صنعت کشور را آب دانست و گفت: سازمان صنایع کوچک از سال گذشته خرید پسابهای شهری را برای صنایع آغاز کرده است، به طوریکه تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب پساب در شهرهای مختلف توسط این سازمان خریداری شده که مقداری از آن نیز به صنایع اختصاص یافته است.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران میزان آب در اختیار شهرکهای صنعتی کشور را ۱۸ هزار لیتر بر ثانیه ذکر و بیان کرد: از این میزان بخشی در فرآیند تصفیه هدر می رود، اما چهار هزار لیتر بر ثانیه می تواند دوباره به چرخه استفاده بازگردد.

رسولیان اضافه کرد: ۲۵۰ تصفیه خانه فاضلاب در شهرکهای صنعتی کشور وجود دارد و ۱۸ تصفیه خانه نیز در حال ساخت است، ۱۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب در این تصفیه خانه ها در شبانه روز تصفیه می شود که ۳۵ هزار مترمکعب از آن به صنعت بازمی گردد، ۱۵ هزار مترمکعب دیگر به این میزان اضافه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در دور نخست سفرهای رییس جمهور به استانهای مختلف کشور بخش صنعت بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است که از این محل بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی حل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به توسعه زمین های شهرکها اشاره و بیان کرد: پارسال هفت هزار هکتار زمین به شهرکهای صنعتی کشور اضافه شد که سه برابر سال قبل آن بود، تا پایان امسال نیز ۶ هزار هکتار دیگر به وسعت آنها اضافه می شود.

رسولیان به ظرفیتهای شهرک صنعتی خیام در استقرار واحدهای دانش بنیان اشاره کرد و گفت: استقرار دانش بنیانها در این شهرک می تواند این منطقه را به هاب دانش بنیان خراسان رضوی تبدیل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha