۳ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 84978501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: ایجاد سالانه ۵۰۰ هکتار گلخانه در همدان هدف گذاری شود

همدان - ایرنا- استاندار همدان با تاکید بر ایجاد و توسعه گلخانه ها به عنوان راهکار جدی و مناسب ترین راهبرد برای عبور از چالش کم آبی و مدیریت صحیح منابع آبی گفت: هدف گذاری احداث گلخانه ها در این استان باید سالانه بالای ۵۰۰ هکتار باشد.

علیرضا قاسمی فرزاد روز شنبه در پنجمین نشست ستاد گلخانه ها افزود: ایجاد و گسترش گلخانه ها علاوه بر مدیریت صحیح آب می تواند در حوزه کشاورزی و حرکت به سمت تولید دانش بنیان و تامین و بهره وری بالای مواد غذایی بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: باید در این راستا نیز نظارت جدی تر صورت گیرد.

استاندار همدان همچنین از دیگر مزایای ساخت و بهره برداری از گلخانه ها را مصرف سم و کود کمتر در کشاورزی و رعایت استاندارد های لازم دانست و گفت: از سقف گلخانه ها نیز می توان به عنوان منبع تامین آب و نزولات آسمانی استفاده شده و این بارش ها در یک محلی با رعایت فیتلراسیون ذخیره و مورد بهره برداری قرار گیرد.

فیلتراسیون جداسازی مواد بر اساس کیفیت های مختلف فیزیکی و شیمیایی آنهاست. به طور معمول در این فرآیند از ابزاری استفاده می شود که دارای منافذ بوده و به ما اجازه می دهد تا قسمت مایع را عبور دهیم.

قاسمی فرزاد گفت: باید با رشد گلخانه ها در سطح استان، زمینه صادرات بیش ازپیش این محصولات بخصوص گلهای شاخه بریده را به کشورهای همسایه فراهم کنیم.

وی بر رفع اقدامات دست و پاگیر ادارای برای ساخت گلخانه و همچنین و به حداقل رساندان استعلامات از دستگاههای اجرایی تاکید کرد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه برای ساخت و گسترش گلخانه ها باید اعتبارات بیشتری جذب کنیم و متقاضیان را احداث گلخانه را کمک کنیم، افزود:باید از کشت محصولات پرآب بر کم کرده و به کشت محصولاتی که آب کمتری نیاز دارند روی بیاوریم ازجمله اینکه از کشت سیب زمینی بکاهیم.

وی خواستار برپایی نهضت ایجاد گلخانه با همکاری جهاد کشاورزی و بانکها شد و تاکید کرد: به هر شکل باید از هدردادن آب در اراضی مستعد کشاورزی جلوگیری کنیم.

قاسمی فرزاد یادآور شد:مشکلات چاههای اشتراکی آب کشاورزی را با استفاده از کنتورهای آب و برق جداگانه حل کرد و اولویت را به کشت گلخانه ای بدهیم.

وی افزود: تلاش می کنیم حتی الامکان شهرکهای گلخانه ای را گسترش دهیم و زمینه رقابت مثبت آنها با یکدیگر را فراهم کنیم تا ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان شود.

بالاترین مقام اجرایی استان یکی از شاخص های ارزیابی فرمانداران و مدیران شهرستانها، میزان ساخت گلخانه های در مناطق محل خدمت آنان دانست.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تشویق های مربوط به ساخت گلخانه را افزایش و کشاورزان را در زمینه ترویج و آموزش گلخانه ای یاری دهیم.

استاندار همدان خواستار برطرف شدن مشکلات مربوط به گاز رسانی برای گلخانه ها و همچنین رفع تعارضات با برخی دستگاه های خدمات رسان از جمله راهداری شد.

در این نشست رضا بهراملو رئیس جهاد کشاورزی استان همدان هم در سخنانی گفت: برای دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی و همچنین بحران کم آبی و ایجاد اشتغال باید در توسعه و گسترش گلخانه ها بیش از پیش بکوشیم.

وی افزود: هشت شهرک گلخانه ای فعال داریم و ۱۰ شهرک گلخانه ای نیز در دست ساخت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha