۸۲ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در خراسان‌شمالی شناسایی شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۸۲ هزار هکتار ذخیره‌گاه مرتعی و جنگلی در این استان شناسایی شد که هرگونه واگذاری زمین در آنها ممنوع است.

به گزارش ایرنا، ذخیره‌گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا در دریا اطلاق می شود که از اکوسیستم ها یا گونه های نمونه یا استثنایی برخوردار هستند، ذخیره گاه‌های جنگلی الگوهای کوچک شده ذخیره گاه های بیوسفر هستند که در آن گونه‌های منحصر بفرد و کمیاب و یا گونه های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده‌اند.

مهدی قدیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ذخیره گاه‌ها در راستای ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور حفاظت و قرق شده اند و بر این اساس قطع درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سروخمره‌ای، سفیدپلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون‌طبیعی، بنه، گون، ششم، گردو و بادام وحشی ممنوع است.

وی افزود: ذخیره‌گاه های جنگلی فندوق منطقه "وی وی" و گردوی منطقه "چالباش" مانه و سملقان، زالزالک "مملجه" بجنورد، بلوط و چنار منطقه "درکش" مانه و سملقان از مهمترین ذخیره گاه‌های جنگلی استان به شمار می روند.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی ارس استان مربوط به جنگل اُرس منطقه "بزداغی" شهرستان مانه و سملقان به مساحت ۳۶ هزار هکتار، ذخیره گاه جنگلی "ارس" سالوک شهرستان های جاجرم و بجنورد به مساحت ۱۹ هزار هکتار، "قورخود" مانه و سملقان به مساحت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار و "گوینیک" رازوجرگلان در سطح پنج هزار هکتار است.

تعهد ۳۰۰ هکتاری طرح تداوم

وی یادآور شد: طرح های منابع طبیعی بر مبنای شعار سال اجرا می شود و بر این اساس در سال ۹۹ طرحی با عنوان «۹ در ۹۹» و سال گذشته طرح «۱۴۰۰*۱۴*۳» و امسال نیز طرح «تداوم» را طراحی و در همه اداره‌های کل منابع ‌طبیعی استان‌ها اجرا می شود.

قدیمی با بیان اینکه تعهد امسال در طرح تداوم، اجرای ۳۰۰ هکتار طرح جنگل کاری و زراعت چوب است افزود: بر این اساس ۱۰۰ هکتار عملیات جنگل‌کاری، توسعه و غنی سازی جنگل، ۱۰۰ هکتار عملیات جنگلکاری اقتصادی و مشارکتی و ۱۰۰ هکتار عملیات کشت و توسعه زراعت چوب است که از دیماه امسال آغاز و تا سال آینده ادامه دارد.

وی همچنین تولید ۲۰۴ هزار اصله نهال در نهالستان تولید نهال جنگلی استان، ۴۰ هکتار احاله مدیریت پارک های جنگلی دست کاشت "گره زو" شیروان و ۱۲.۵ هکتار در "گوینیک" راز و جرگلان را از دیگر تعهدات سال ۱۴۰۱ بخش جنگل عنوان کرد.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح تداوم، حفظ و توسعه پوشش گیاهی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی کشور، حفظ محیط زیست، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، ایجاد اشتغال، توسعه زراعت چوب در اراضی شیب دار، حفظ آب و خاک و استفاده از آب‌های غیرمتعارف است.

وی عنوان کرد: عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص اجرای طرح های جنگلکاری و ایجاد فضای سبز در استان از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته در سه بخش نهالکاری دولتی، خصوصی و مشارکتی در مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۴ هکتار است که از این سطح چهار هزار و ۵۴۵ هکتار شامل پروژه های جنگلکاری دولتی است.

قدیمی گفت: همچنین پنج هزار و ۶۰۰ هکتار جنگلکاری خصوصی شامل زراعت چوب، ایجاد فضای سبز، بوستان های روستایی و بادام کاری است و حدود ۴۰۰ هکتار جنگلکاری اقتصادی با مشارکت مردم انجام شده است.

وی افزود: تعهد استان در سال جاری در خصوص پروژه تشخیص، شناسایی و تعیین حدود و آگهی ذخیره گاه‌های جنگلی استان در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

جنگل های خراسان شمالی در گستره ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود.

۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان جزو ناحیه رویشی هیرکانی و الباقی جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی محسوب می شود که گونه های ارس، افرا کرکو، زالزالک، ولیک و بلوط را در خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha