۳ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84978800
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آل سعود؛ توانمند در سرکوب؛ ناتوان در مدیریت باران

تهران - ایرنا - درحالی که به گواه نهادهای حقوق بشری آل سعود در سرکوب مخالفان خود با قدرت عمل می کند؛ در مدیریت زندگی روزمره مردم به خاطر فساد و ناکارآمدی با ضعف و ناتوانی زیادی روبرو است که سیل روز گذشتبه در مکه مکرمه آخرین نمود این ناکارآمدی است. این وضعیت خشم و اعتراض گسترده مردم را به همراه داشته است.

به گزارش ایرنا، گروهها و نهادهای حقوق بشری بین المللی و شخصیت های مخالف حکومت سعودی تاکنون بارها در گزارش های خود به موارد متعدد نقض حقوق بشر، ربایش، بدرفتاری و شکنجه و قتل فعالان مدنی و سیاسی و عقیدتی در داخل و خارج از این کشور توسط مقامات سعودی اشاره کرده اند. جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول یکی از هزاران موردی است که رسانه ای شد و رسوایی بزرگی برای آل سعود و شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به همراه آورد.

پس از آن نیز مخالفان سعودی در خارج از کشور در مصاحبه های خود از تهدید به قتل شدن و جاسوسی مقامات سعودی از آنها توسط نرم افزارهای جاسوسی بویژه نرم افزارهای ساخت رژیم صهیونیستی خبر دادند. شمار زیادی از فعالان سیاسی و عقیدتی هم اکنون در زندان های آل سعود به سرمی برند یا در صف اعدام قرار گرفته اند.

آل سعود؛ توانمند در سرکوب؛ ناتوان در مدیریت باران

این وضعیت یک روی سکه آل سعود است که با مشت آهنین و سرکوبگری با شهروندان خود رفتار می کند. اما روی دیگر آل سعود از فساد و ناکارآمدی گسترده در دستگاههای این کشور حکایت دارد که باعث نارضایتی گسترده در بین شهروندان شده است. یکی از بارزترین و ساده ترین این ناکارآمدیها، مدیریت باران سالانه در این کشور است. شهر جده سالها پیش شاهد باران گسترده و به تبع آن وقوع سیلابی بود که در جریان آن شماری کشته و خسارت های زیادی به شهروندان وارد شد و در پی آن، شاهزادگان سعودی با گرفتن پروژه زیرساختی این شهر، پول هنگفتی گرفتند تا شبکه دفع آب های باران و سیلاب را عملیاتی کنند. اما بنا به گفته منابع سعودی، پول ها حیف و میل شد و زیرساخت ها بهینه نشد؛ به گونه ای که اوایل آذرماه امسال همین داستان تکرار شد و جده غرق در آب شد و خسارت های هنگفتی به مردم وارد شد. دیروز نیز شهر مکه مکرمه شاهد وضعیت مشابهی بود.

آل سعود؛ توانمند در سرکوب؛ ناتوان در مدیریت باران

پایگاه «خلیج الجدید» امروز (شنبه) در این باره نوشت که شهر مکه مکرمه روز جمعه همزمان با هشدارهای مسئولان هواشناسی عربستان مبنی بر ادامه بارندگی شدید در منطقه، با بارش‌های سیل آسا مواجه شد که در پی سیل ناشی از آن بار دیگر، تعداد زیادی خودرو زیر آب رفت.

فیلم های ویدئویی منتشر شده توسط روزنامه نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی، تخریب گسترده ده‌ها خودرو را نشان می‌دهد که سیل آن‌ها را با خود برده و جابه جا کرده است.

تاکنون خبر رسمی مبنی بر میزان خسارت یا تلفات ناشی از این سیل از سوی مقامات عربستان اعلام نشده اما خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) اعلام کرد که شعب هلال احمر عربستان در مکه مکرمه آمادگی خود را افزایش داده اند.

خبرگزاری عربستان افزود که این اقدام همزمان با هشدارهای مرکز هواشناسی درباره وضعیت بارانی منطقه مکه مکرمه در آن باران‌های شدید پیش بینی می‌شود، انجام شده است.

علاوه بر مکه مکرمه، اقدامات برای افزایش آمادگی در شهرهای طائف و جده نیز اجرا شده و مقامات عربستان از شهروندان خواستند تا با رعایت احتیاط از مکان‌های خطرناک که در آن‌ها احتمال جاری شدن سیل و آبگرفتگی وجود دارد، دور شوند.

آل سعود؛ توانمند در سرکوب؛ ناتوان در مدیریت باران

در همین حال، کاربران عربستانی در توئیتر از مسئولان مکه مکرمه به دلیل ناتوانی در انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها و مدیریت بحران از جمله خرابی زیرساخت‌ها و شکست کانال‌های زهکشی به شدت انتقاد کردند.

پیشتر نیز در اوایل آذر امسال باران‌های سیل آسا استان «جده» عربستان را در نوردید و تعدادی از خیابان‌ها و جاده‌های اصلی در این استان را مسدود کرد و تعداد زیادی خودرو بر اثر جاری شدن سیلاب‌های فاجعه‌بار آسیب دید.

در همین حال رسانه‌های سعودی از کشته شدن دستکم ۲ نفر بر اثر جاری شدن سیل اخیر در جده خبر دادند و کاربران عربستانی در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از ضعف مدیریت و انباشت ناکارآمدی حکومت سعودی در توئیتر نوشتند که «آل سعود» درگیر فساد بر روی زمین است و وقت آن رسیده که آن‌ها را از کشور خود بیرون کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha