۳ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۸
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 84978819
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاربری کشاورزی اراضی حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک حفظ شود

کاشان - ایرنا - مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک گفت: طی سال های اخیر شاهد افزایش تعرض به زمین‌های کشاورزی واقع در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک و تغییر کاربری آنها و ساخت و سازهای غیرقانونی توسط افراد هستم که باید از ادامه این روند جلوگیری شود.

دکتر جواد حسین زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح اصلاح حریم سیلک سال ۱۳۹۴ آغاز و سال ۱۳۹۷ تصویب شد، عرصه های آثار و بناهای تاریخی جایی است که خود اثر در آن واقع شده و هرگونه ساخت و ساز در عرصه ممنوع است و برای عرصه حریم هم مشخص شده و در این حریم ها، هرگونه ساخت ساز باید طبق ضوابط مشخص شده از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

وی اظهار کرد: حریم یک اصلی ترین حریم بوده و چون بخش بلافصل عرصه باستانی است، اگر ساخت و ساز در این بخش بدون ضوابط باشد عرصه اثر مخدوش می شود.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک ۵۷ هکتار زمین کشاورزی است که طی سال های قبل هفت هکتار از این حریم شامل محور امیرکبیر و محور امیرالمومنین(ع) ساخت و ساز در قالب مسکونی و تجاری شده اما در محورهای بعثت، شاه حمزه و الغدیر وضعیت ساخت و ساز اندک است و باغ و کشاورزی است و ما ضوابط حریم درجه یک و ۲ را در سال ۱۳۹۴ تعیین کردیم.

حسین زاده گفت: امروز بعد از گذشت هفت سال به این نتیجه رسیدیم که بخشی از ضوابط حریم درجه یک و ۲ سیلک قابل تغییر و بازنگری است با این توضیح که امکان ایجاد خانه باغ، کافی شاپ، رستوران که با بافت و کاربری حریم درجه یک سیلک همخوانی دارد بلامانع باشد، تنها در زمین های کشاورزی بالای هزار متر مربع امکان این ساخت و سازها فراهم است.

وی اظهار کرد: محوطه باستانی سیلک در سال ۱۳۱۰ ثبت آثار ملی شده و از همان زمان هر کسی که در این منطقه زندگی می کرده می دانسته که اینجا یک محوطه باستانی با ضوابط و محدودیت های خاص خود است و از آن زمان تا کنون چندین بار این عرصه تعیین حریم شده و افراد متعددی در این مدت حرائم را رعایت نکرده و به آن آسیب زده اند، در حال حاضر در هفت هکتار از اراضی حریم درجه یک سیلک ساخت و ساز انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک گفت: بعضی از افراد قصد دارند با توجه به اینکه زمین های حریم به واسطه جلوگیری از ساخت و ساز در این منطقه قیمت پایین تری دارند به شکل غیرقانونی در حریم اطراف سیلک ساخت و ساز انجام داده و سپس با قیمت گزاف بفروشند، اداره میراث فرهنگی صرفا با اعطای کاربری احداث باغ به صاحبان زمین های بالای هزار متر موافقت می کند.

حسین زاده افزود: در حال حاضر ۵۷ هکتار حریم درجه یک سیلک شامل ۲۵۰ پلاک ثبتی با مساحت های مختلف است و تنها افرادی که زمین بیشتر از هزار متر داشته باشند می توانند اقدم به حصارکشی و احداث خانه باغ نمایند.

وی اظهار کرد: همه اسناد مالکیت حریم سیلک کاربری کشاورزی دارد و متاسفانه طی سال های گذشته حدود هفت هکتار از این اراضی به شکل غیرقانونی تغییر کاربری در قالب تجاری و مسکونی پیدا کرده است.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: در حال حاضر عرصه محوطه سیلک ۴۰ هکتار است که ۳۲ هکتار آن خریداری شده و هشت هکتار دیگر باید خریداری شود، اما مساحت حریم یک سیلک ۵۷ هکتار است که کاربری زمین های آن کشاورزی و در اختیار افراد است و باید از تغییر کاربری این زمین ها جلوگیری شود، چون حریم درجه یک حریم حفاظتی است تا از تعرض به عرصه جلوگیری شود.

حسین زاده گفت:در حال حاضر در اداره میراث فرهنگی،کاربری حریم یک را کشاورزی و باغ مصوب کرده ایم و بنا داریم افرادی که زمین کشاورزی بالای هزار متر دارند مجوز ساخت خانه باغ دریافت کنند.

وی افزود: قرار است ضوابط حریم درجه یک سیلک جوری اصلاح شود که هم ارزش میراثی سیلک حفظ شده و هم همسایگان و ذینفعان حریم درجه یک حداقل بهره برداری از املاکشان را داشته باشند.

وی اظهار کرد: محوطه باستانی سیلک در گذشته شامل یک روستای اولیه مربوط به هشت هزار سال قبل است که به مرور زمان تبدیل به یکی از نخستین شهرهای شکوفای جهان می شود و به دلیل پیشرفت های صنعت فلزگری و نقشی که در بازرگانی و تجارت دوران پیش از تاریخ داشته در جهان شناخته شده است.

محوطه باستانی سیلک کاشان دارای ۴۰ هکتار عرصه، ۵۷ هکتار حریم درجه یک، ۴۰ هکتار حریم درجه ۲ و ۴۰ هکتار حریم درجه سه است.

کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمومنین مشهور است، در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و نگاه ویژه حاکمیت به شمار می‌رود.

این خطه با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

منطقه عالم‌پرور کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، به عنوان نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک با پیشینه‌ بیش از هشت هزار سال به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود و مجموعه باغ جهانی فین این شهرستان نیز تا پیش از شیوع ویروس کرونا پربازدیدترین مکان تاریخی و گردشگری کشور بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha