۳ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84979167
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰۲۲؛ سالی هولناک برای بایدن/ آینده روشن نیست

تهران-ایرنا-مجله آمریکایی «آمریکن اسپکتیتور» وضعیت اقتصادی و سیاسی در سال دوم ریاست جمهوری جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را هولناک توصیف کرد و نوشت با توجه به سلطه جمهوریخواهان بر کنگره، آینده روشنی در انتظار موفقیت برنامه های او نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مجله آمریکایی آمریکن اسپکتیتور نوشت: تصور این که جو بایدن در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) سال بدتری نسبت به ۲۰۲۱ اولین سال تحلیفش به عنوان رئیس جمهور داشته باشد، دشوار است.

برای یادآوری این که سال ۲۰۲۱ تا چه اندازه برای بایدن بد بود، فقط باید گفت که تحت ریاست جمهوری او نرخ تورم به ۷ درصد افزایش یافت که بالاترین شاخص تورم در ۴۰ سال گذشته بود. در این سال قیمت بنزین بدون سرب در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰.۸ درصد افزایش یافت و متوسط قیمت بنزین به رقم ۳.۳۰ دلار در هر گالن رسید.

سال ۲۰۲۱ همچنین سالی بود که مهاجرت غیرقانونی به بالاترین حد خود در تاریخ آمریکا رسید. دستگیری مهاجران غیرقانونی در مرزی به حدود دو میلیون نفر رسید، در حالی که در سال مالی ۲۰۲۰ تنها ۶۴۶ هزار و ۸۲۲ نفر بازداشت شده بودند.

اما در سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بازداشت مهاجران توسط پلیس در مرزها رخ داده که ۲۲۷ هزار مورد از آن فقط به ماه سپتامبر مربوط می شود.

همچنین فقط در ژوئیه سال کنونی (۲۰۲۲) ، اداره گمرک و حفاظت مرزی ۲۰۷۱ پوند فنتانیل (یک ماده شبه مورفین قوی) را کشف و ضبط کرد که یک رکورد بالا به حساب می آمد و ۶۰ درصد افزایش نسبت به رکورد قبلی در آوریل همین سال ثبت کرد.

در سال مالی ۲۰۲۱ اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا ۱۱ هزار و ۲۰۱ پوند فنتانیل را توقیف کرد. با توجه به این که در سال ۲۰۲۰ تنها ۴ هزار و ۷۹۱ پوند از این ماده در مرزها توقیف شده بود آمار جدید افزایش ۱۳۳ درصدی را نشان می دهد. بحران مواد افیونی کُشنده مصنوعی در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر بزرگسالان ۱۸ تا ۴۵ ساله آمریکا را تشکیل می دهد.

این گزارش با اشاره به گاف های بایدن و شکست سیاسی او در خارج از مرزهای این کشور در دو سال نخست ریاست جمهوری اش خاطرنشان می کند که همان طوری که انتظار می رفت سیاست خارجی بایدن چیزی کم از یک آشفتگی فاجعه بار نداشته است.

در ادامه این گزارش عنوان شد: به لطف فقدان آشکار سلامت روان بایدن، ضعف آشکار وی در صحنه جهانی، و عقب نشینی شرم آور دولت او از افغانستان، ولادیمیر پوتین، رهبر قدرتمند روسیه، فرصتی بهتر از این برای آغاز یک تهاجم تمام عیار به اوکراین احساس نکرد و در حالی که روسیه ممکن است در جنگ بازنده باشد، تحریم‌های اقتصادی بایدن کمک چندانی به جلوگیری از رفتار غیرمسئولانه پوتین نکرده است. این که جنگ اوکراین چگونه به پایان برسد، معلوم نیست اما با گذشت ۳۰۰ روز از جنگ ۶ هزار و ۸۲۶ غیرنظامی اوکراینی از جمله ۴۲۸ کودک کشته و ۱۰ هزار و ۷۶۹ اوکراینی مجروح شده اند.

مشخص نیست پول هایی که آمریکا و اروپا برای اوکراین ارسال کرده اند چگونه هزینه شده است اما دولت بایدن ظاهرا قصد دارد ۴۵ میلیارد دلار کمک اضطراری را به این کشور ارسال کند. این کمک بخشی از طرح ۴ هزار و ۱۵۵ صفحه ای است که کنگره تصویب کرده اما هیچ کس یک کلمه از آن را هم نخوانده است.

آمریکین اسپکتیتور افزود: بایدن هیچ اقدامی برای پاسخگو دانستن چین به خاطر انتشار ویروس کرونا در جهان انجام نداده است، این در حالیست که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین همچنان به تهاجم خود به تایوان ادامه می دهد و به دنبال ایجاد اتحاد اقتصادی قوی تر با روسیه از جمله در زمینه افزایش واردات نفت، گاز و کالاهای کشاورزی این کشور است.

در ماه ژوئن، تورم آمریکا به بالاترین حد خود در ۴۱ سال اخیر یعنی ۹.۱ درصد رسید، اما این امر مانع از آن نشد که بایدن قانون ۷۳۹ میلیارد دلاری موسوم به «قانون کاهش تورم» را امضا نکند. این در حالیست که بدهی آمریکا از ۳۱ تریلیون دلار فراتر رفته است.

اختصاص این مبلغ برای قانون مهار تورم در شرایطی صورت می گیرد که این قانون تاثیری در پایین آوردن تورم و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی ندارد.

در پایان این گزارش آمده است: جنگ بایدن با صنایع انرژی و لغو اجاره‌نامه‌های نفت و گاز، از جمله لغو مجوزهای حفاری نفت در آلاسکا، امسال قیمت گاز را به بالاترین حد خود رساند . قیمت این محصول به طور متوسط به بالاترین حد خود رسیده است. بایدن به جای حفاری نفت خود در آمریکا، ذخایر استراتژیک نفت کشوررا تخلیه کند و از سعودی ها و افرادی همچون نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا ملتمسانه می خواهد که نفت بیشتری پمپاژ کنند. با پایان رسیدن سال ۲۰۲۲ سال مرگبار دیگری برای رئیس جمهوری آمریکا به پایان رسیده است.

هنگامی که صد و هجدهمین جلسه کنگره در اوایل سال آینده آغاز می شود، جمهوری خواهان اکثریت مجلس را در اختیار خواهند گرفت. باید دید آیا آنها واقعا اقدامی انجام خواهند داد یا نه.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha