۳ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۰۶
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84979275
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرانه جنگل ها در البرز  پایین تر از متوسط کشوری است

کرج – ایرنا – سرپرست سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه متوسط سرانه جنگل ها در این استان به ازای هر نفر هفت مترمربع است، گفت: این عدد خیلی پایین تر از متوسط کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرضا بازدار روز شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه سطح جنگل های البرز ۲۵ هزار مترمربع است که بخشی از این جنگل ها دست کاشت و بخشی طبیعی است، افزود: متوسط سرانه کشوری جنگل ها برای هر نفر ۲ هزار و ۵۰۰ متبرمربع است.

وی اظهار کرد: وضعیت منابع طبیعی البرز در تمام ابعادش از جمله جنگل و مرتع خیلی شکننده است و تغییرات اقلیمی و وضعیت نامناسب بارندگی ها و دمایی دست به دست هم داده تاعرصه ها آسیب پذیر بشوند.

وی گفت: زمانی گفته می شد که باید عرصه ها بکر بماند اما اکنون با توجه به شرایط اقلیمی باید برای احیای آنها ورود کرد به طوریکه باید در عرصه های مرتعی بذرپاشی و کپه کاری و عرصه های جنگل کاری را نیز نگهداری و پرورش دهیم ضمن اینکه بیابان ها نیز وضعیت نگران کننده ای دارند.

بازدار منابع طبیعی را پشتوانه امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: جنگل نشانه پیشرفت یک کشور است و اگر مراتع و جنگل ها از بین بروند کشاورزی هم از بین می رود و این ۲ بخش وابسته به هم هستند

وی با اشاره به سرانه بسیار پایین البرز در جنگل ها، اضافه کرد: همچنین سرانه فضای سبز در این استان سه دهم متر مربع است که توسعه نهالکاری یک عزم جدی را می طلبد تا دست به دست هم دهیم و منابع جنگلی را توسعه دهیم .

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: منابع طبیعی بستر توسعه هماهنگ و متوازن است که با ظرفیت زیستی که برای آن تعریف شده البرز منابع محدودی دارد که باید تلاش کنیم اراضی طبیعی این استان همواره پایدار باشد.

مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز در ادامه گفت: باید از منابع طبیعی با توجه به توان اکولوژیکی و ظرفیت طبیعت از آن استفاده کنیم و توسعه شهری با توجه به شرایط طبیعی منطقه باشد.

اصغر بیات به چند بحران طبیعی در البرز اشاره کرد و افزود: سیلاب، ریزگرد و فرونشست زمین ازدغدغه های اصلی است که اگر با برنامه و تلاش و همت مردم و دستگاه های اجرایی را نداشته باشیم در مهار آن موفق نمی شویم.

وی اظهار داشت: البرز ظرفیت های خوبی در بخش علمی پژوهشی و نیروی انسانی را دارد بطوریکه رتبه اول کشوری در این بخش دارد که باید از این ظرفیت برای حل مشکلات و معضلات منابع طبیعی قدم برداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha