فراگیری نهضت کاشت درختان میوه در محیط‌های عمومی، نیازمند پیشگامی ادارات دولتی

گرگان - ایرنا - اجرای طرح کاشت نهال‌ مثمر در فضاهای عمومی و شهری به عنوان یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به منابع مالی، برنامه‌ریزی کلان و مدیران دلسوز احتیاج دارد که با پرهیز از شعارزدگی، درختان مثمر را در ادارات و جاده و خیابان‌های شهری و برون‌شهری بکارند و به پیشگامان تحقق این نهضت فراگیر تبدیل شوند.

به گزارش ایرنا، نام درختکاری و یا کاشت نهال که به گوش می خورد ناخودآگاه ۱۵ اسفندماه و روز درختکاری همراه با توزیع نهال‌های سرو و کاج و صنوبر در اذهان زنده می‌شود.

همه ساله و با تلاش ادارات منابع طبیعی، صدها هزار اصله نهال رایگان بین مشتاقان درختکاری توزیع می‌شود تا از طریق توان مردم، مساحت فضای سبز و سرانه آن در کشور افزایش یابد .

بخش زیادی از نهال‌های توزیع‌شده توسط اشخاص حقیقی و مردم کوچه و بازار و یا روستانشینان در داخل یا حاشیه اراضی یا حیاط خانه‌ها غرس شده و مقداری از آن هم توسط نهادهای دولتی دریافت می‌شود

در سال‌های اخیر و با رونق‌گرفتن نهضت و پویش‌های مختلف، روند کاشت نهال تغییر کرد و نهادهای تامین کننده نهال سعی کردند که درختان مثمر و میوه‌ده مانند زیتون، توت، انجیر و گردو و مرکبات را در اختیار مردم و یا نهادهای دولتی و تشکل‌های حامی طبیعت قرار دهند.

یکی از مواردی که در راستای توسعه کشت درختان مثمر کمتر به آن توجه شده است، بهره‌گیری از محیط‌های شهری و محوطه ادارات و نهادهای دولتی است .

در استان گلستان و به سبب وسیع بودن اراضی شهری، به طور معمول ادارات دولتی از عرصه‌های بزرگ برخوردار هستند و حتی در مواردی از یک ساختمان در داخل عرصه‌هایی چند ده هکتاری برای امور اداری استفاده می کنند که این ظرفیت بالقوه فرصت مناسبی است تا مدیران دولتی بتوانند در نهضت کاشت نهال مثمر نقش بیشتری ایفا کنند

پیگیری خبرنگارایرنا در این خصوص بیانگر آن است که استانداری گلستان در این نهضت پیش گام همه نهادها و ادارات بوده و در محوطه جنوبی ساختمان استانداری حدود ۲۰۰ اصله نهال مثمر کاشته که می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر دستگاه‌ها باشد.

با پیگیری های خبرنگار ایرنا همچنین مشخص شد که اداره کل شیلات گلستان هم در یکی از مراکز زیر مجموعه خود در حاشیه گرگان صدها اصله انواع نهال میوه غرس کرده است.

فراگیری نهضت کاشت درختان میوه در محیط‌های عمومی، نیازمند پیشگامی ادارات دولتی

مدیر یکی از تشکل های غیر دولتی حوزه طبیعت گلستان به ایرنا گفت : درخت نماد آبادانی و شاخص سرسبزی و خرمی و مظهر زندگی است که سبب لطافت هوا و سبب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاکی طبیعت می‌شود.

عبدالحکیم ادریسی افزود: از بین بردن یک درخت در پارک‌ها و خیابان‌ها و معابر عمومی به‌معنی تعرض به حق همه افراد جامعه است چرا که درخت نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: با جود آنکه درختان در بخش عام، خاصیت و محاسن پرشماری دارند اما کاشت درختان مثمر یکی از مباحثی است که تاکنون از آن غفلت شده است.

ادریسی گفت : اگر نهال مثمر در معابر و اراضی مشاع شهری کشت شود، هرشهروندی که این نهال در مجاور محل سکونت وی غرس شده در حفاظت از آن کوشاتر خواهد بود زیرا منافع و ثمرات درخت نصیب وی می‌شود.

وی گفت : کاشت نهال انجیر، توت و زیتون که نسبت به کم آبی و بیماری مقاوم‌تر هستند باید در دستور کار قرار بگیرد تا علاوه بر ایجاد فضای سبز، درآمد شهروندان و حتی روستانشینان افزایش یابد.

یکی از محققان حوزه منابع طبیعی هم به ایرنا گفت: تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، حفاظت از خاک و تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان تنها بخشی از سودمندی‌های فراوان درختان است.

روح‌الله رستمی افزود: درختان در سلامتی و آسایش ساکنان شهرها سهم بزرگی دارند زیرا با جذب گازهای سمی از جمله گازکربنیک و تولید اکسیژن سبب دوام حیات انسان‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: در صورت فراهم بودن شرایط نگهداری می‌توان در فضای سبز شهری یا پارک‌های جنگلی به سراغ نهال های مثمر رفت.

رستمی گفت : درختان مثمر فقط به درختانی که میوه خوراکی می دهند منحصر نمی شود بلکه در ختانی مانند برگ‌بو، اکالیپتوس و تاکسوس لوله‌ای هم از جمله درختان مثمر هستند که در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در کنار درختانی مانند زیتون، انار، گردو و پسته درآمدزا باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گمیشان واقع در مناطق خشک و نیمه خشک گلستان هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال‌های قبل شاهد غرس حدود ۲۳ هزار اصله نهال زیتون در گمیشان بودیم که نقش بسزایی در توسعه فضای سبز در این شهرستان ایفا کرد و بخشی از آن به ثمر نشسته است.

عبدالصالح کرنژادی افزود : به طور معمول اهالی شهرهای شمالی گلستان به سبب شرایط خاص جغرافیایی و محرومیت‌های در برخورداری از زیرساخت‌های اقتصادی درآمد سرانه کمتری نسبت به سایر شهرهای استان دارند که کشت درختان مثمر در این مناطق می‌تواند نقش محسوسی در افزایش سطح درآمد مردم منطقه ایفا کند.

وی ادامه داد : اگر به جای درختان غیرمثمر درختان مثمر کاشته شود ، انگیزه و اهتمام بومیان در نگهداری این گونه‌ها افزایش یافته و درصد موفقیت و به ثمر نشستن درختان بیشتر خواهد شد.

فراگیری نهضت کاشت درختان میوه در محیط‌های عمومی، نیازمند پیشگامی ادارات دولتی

کرنژادی ادامه داد: افزایش مانایی نهال‌های کاشته شده علاوه بر اینکه منجر به توسعه فضای سبز شهرستان می‌شود نقش بسزایی در شکل‌گیری تفرجگاه های کوچک و افزایش نشاط اجتماعی در منطقه خواهد داشت.

وی گفت : به طور کلی در بخش شمالی گلستان با توجه به نوع بافت خاک و البته شرایط خاص اقلیمی می‌توان گونه های مقاومی مانند انار، انجیر ، زیتون و حتی توت را غرس کرد که می‌تواند زمینه تثبیت ریزگردهای محلی را فراهم کند.

وی ادامه داد : بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است در ماه‌های آینده درختچه‌های پسته در شمال گمیشان غرس شود تا در صورت موفقیت شاهد رونق کشت این گونه باشیم.

امام جمعه شهرستان ترکمن هم به ایرنا گفت:‌ کشت نهال‌ مثمر توصیه بزرگان دین است که در روایت های مختلف به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام محمدصالح منصوری افزود : در اهمیت درختکاری همین بس که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: هر کس که درختی بکارد و آن درخت میوه بدهد، خداوند به اندازه میوه های آن درخت به او ثواب می‌دهد

امام جمعه شهرستان ترکمن ادامه داد : با توجه به اینکه شهرهای ساحلی گلستان در برخی از ماه های سال میزبان صدها هزار مسافر و گردشگر است کاشت گونه‌های مثمر می‌تواند جذابیت این مناطق را بیشتر کرده و علاوه بر سایه و سرسبزی، امکان بهره‌مندی از میوه درختانی همچون انجیر و توت را فراهم کند.

فراگیری نهضت کاشت درختان میوه در محیط‌های عمومی، نیازمند پیشگامی ادارات دولتی

رییس شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار ایرنا گفت: روند کاشت نهال مثمر در محیط‌های شهری از چند سال گذشته آغاز شده و رویکرد اصلی سازمان فضای سبز، توسعه این رویه است.

ناصر گرزین گفت: در باغ مهدویت گرگان در شهرک ویلاشهر گونه‌های مثمر مانند زیتون، انجیر و توت کاشته شده و درصدد هستیم این باغ را به الگویی برای سایر مناطق گرگان تبدیل کنیم .

وی ادامه داد : اعضای شورای شهر گرگان از طرح‌هایی که در راستای توسعه کشت نهال مثمر در گرگان انجام می‌شود ُ‌حمایت مادی و معنوی خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت :‌ عملیات نهالکاری با گونه‌های مثمر در ۲ قالب طرح ترسیب کربن و احیا ذخیره‌گاه‌های رویشگاهی همسو با گونه غالب و بومی در حال انجام است.

حمید سلامتی افزود :‌در گذشته و در قالب قرارداد با شبکه توسعه جهانی سازمان ملل و در راستای طرح ترسیب کربن گونه‌های مثمر مانند گیلاس، گردو و پسته در مناطق شرق گلستان با حمایت اداره کل منابع طبیعی غرس شده بود که بخشی از آنها به ثمر نشسته است .

وی گفت : هر چند قرارداد این اداره کل با شبکه توسعه جهانی سازمان ملل به پایان رسیده اما درختکاری با نهال مثمر در ذخیره‌گاه قازانقایه مراوه‌تپه با کاشت پسته ادامه دارد و در برنامه جنگل‌کاری این منطقه صرفا از گونه مثمر پسته برای احیای جنگل استفاده می شود .

به گزارش ایرنا ، تعادل آب و هوا، پاکسازی هوا، انسجام بافت خاک، حفظ زیستگاه موجودات مختلف، کاهش گرمای زمین ، نشانگر نقش مهم درختان در تمامی ابعاد زندگی انسان ها است.

کارشناسان بر این باورند حمایت از پویش‌های کاشت نهال مثمر می‌تواند در آینده نزدیک سهم درختان مثمر را در فضای سبز گلستان افزایش داد.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha