برترین‌های جشنواره شعر اشک‌مشک استان اردبیل تجلیل شدند

اردبیل - ایرنا - برترین‌های جشنواره شعر اشک مشک با حضور مسئولان استانی در اردبیل تجلیل شدند و از کتاب شهاب‌های ثاقب به منظور معرفی شاعران عاشورایی استان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل عصر شنبه در آئین اختتامیه جشنواره شعر اشک مشک در سالن بیضا کتابخانه شهید مطهری اردبیل گفت: این جشنواره در نوع خود با توجه به پرداخت به شعر عاشورایی در قالب آزاد و نیمایی، بی نظیر است و از سال آینده در سطح ملی برگزار خواهد شد.

عبدالله بحرالعلومی قابل ترجمه نبودن شعر کلاسیک را از دلایل تولد شعر نیمایی دانست و افزود: برخی آثار بزرگانی همچون نظامی از جمله منظومه لیلی و مجنون به طور دقیق ترجمه پذیر نیست اما شعر نو به لحاظ انعطاف، امکان ترجمه و تاویل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: واقعه جانسوز عاشورا در آثار همه شعرای ترک زبان مناطق آذری نشین ایران و حتی خارج از ایران تجلی یافته است و نخستین شعر شاعران مناطق یاد شده اغلب ترکی و در موضوع مرثیه بوده و هست.

احدپیشگر استاد دکتری زبان و ادبیات فارسی و تدوین کننده کتاب شهاب‌های ثاقب نیز در این آئین گفت: ۳۲ سال از عمر خودم را به تحقیق و پژوهش و جمع آوری نسخ خطی و نایاب شعر و ادب کهن این استان صرف کرده ام و در این کتاب، علاوه بر معرفی شعرای مرثیه سرا، حدود ۳۰۰ نسخه خطی شعر گنجانده شده است.

وی افزود: در نخستین جلد این کتاب به معرفی ۶۶ شاعر عاشورایی استان پرداخته ام و از آثار ارزشمند آنها نیز نمونه‌هایی در کتاب درج شده است.

در ادامه این آئین از ۱۳ شاعر کودک و نوجوان مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل و کارشناس و مربی آنها مهدیه علیقلی زاده و همچنین از امیر حسین زارعیان از اردبیل به عنوان نفر اول، مجید حقی از شهرستان گرمی به عنوان نفر دوم و پری قدیمی از اردبیل به عنوان نفر سوم شعر فارسی تجلیل به عمل آمد و شایستگان تقدیر بخش شعر ترکی نیز معرفی شدند.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و انجمن‌های ادبی و فرهنگی متعدد در شمال ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha