برکات ۲ سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - ۲ سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی آن هم به فاصله یک سال نشان از توجه دولت سیزدهم به مناطق کم‌برخوردار دارد و برکات آن نیز با تحقق وعده‌ها مشهود است به طوری که ۱۰ نوعروس سربیشه‌ای پنج روز پس از سفر دوم رئیس جمهور با جهیزیه اهدایی دولت راهی خانه بخت شدند.

۱۶ ماه از تشکیل دولت سیزدهم به ریاست آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد و خراسان جنوبی در همین مدت ۲ بار میزبان رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت بود.

اولین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ انجام شد و سفر دوم ۱۵ ماه بعد در ۲۴ آذر ۱۴۰۱ رقم خورد که به مدت ۲ روز مردم این استان میزبان کاروان دولت مردمی بودند.

سفر به ۳۱ استان کشور در سال اول فعالیت دولت سیزدهم انجام شد و رئیس جمهور بعد از به‌دست گرفتن سکان اداره کشور با رصد امور، بی‌وقفه تلاش داشته تا امید و اعتماد مردم به دولتمردان را تقویت کرده و براساس اولویت‌ها در راستای محرومیت‌زدایی، جهش تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی، شفاف و تاثیرگذار عمل کند.

شالوده سفرها انجام کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحبنظران است تا چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته‌بندی شده و بر پایه ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم‌گیری شود در نهایت با حضور میدانی و گفت و گوی رو در رو با مردم، دستورات ویژه صادر می‌شود.

براساس آنچه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ۲۲ آذر امسال در نشست خبری اعلام کرد: مجموع اعتبارات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ هفت هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مصوب و متمم سفر است.

به گفته علیرضا عباس‌زاده تاکنون هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی تخصیص یافته و ۹۰ درصد تخصیص‌ها نقدی بوده است. همچنین براساس آخرین پایش انجام شده، مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در شهریور سال گذشته، ۹۳ مورد بوده و ۱۳ مصوبه جدید به عنوان متمم سفر افزوده شده است بنابراین در سفر اول رئیس جمهور ۱۰۶ مصوبه با بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم.

از مجموع مصوبات تاکنون ۲۹ مورد به‌طور کامل اجرا شده، ۶۱ مصوبه در دست اجراست و سه مورد نیز در دست پیگیری قرار دارد. برای اجرای این مصوبات ۱۹ دستگاه اجرایی و نهاد حمایتی تعهد داشته‌اند که گزارش عملکرد آنها به‌طور منظم و ماهانه از سوی استانداری دریافت و پیگیری شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم ۲۲ آذر ماه اعلام کرد: سال گذشته از محل اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور ۹۷۵ میلیارد تومان و غالبا به‌صورت نقدی به خراسان جنوبی تخصیص یافت.آبان امسال هم ۴۶۰ میلیارد تومان و در آذر ماه ۳۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر و بیشتر آن به‌صورت نقدی به استان تخصیص یافت. با پیگیری‌های صورت گرفته علاوه بر اعتبارات مصوب، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به عنوان متمم سفر به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

همچنین طبق آخرین آمار به نقل از معاون اجرایی رئیس جمهور، دور نخست سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی پنج هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب عمرانی در این استان داشت که باید تا پایان سال ۱۴۰۳ محقق شود. از این میزان تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان معادل بیش از ۴۶ درصد تاکنون محقق شده است.

علاوه بر این سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه اشتغال و ازدواج مصوب شد که تاکنون ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد پرداخت شده است. در مجموع به برکت سفر هیات دولت به خراسان جنوبی در دور اول بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات وارد استان شده که عدد قابل توجهی در یکسال است.

اما دور دوم سفرهای رئیس جمهور از خراسان جنوبی آغاز شد که مسئولان استانی این اقدام را به فال نیک گرفته زیرا انتخاب خراسان جنوبی به عنوان مقصد اول دور دوم سفرها باعث می‌شود مصوبات و اعتبارات زودتر ابلاغ و تخصیص داده ‌شود از طرفی اعتبارات بیشتر نقدی و درصد جذب آن هم بالا است.

نظارت میدانی بر اجرای مصوبات سفر دور نخست، محرومیت‌زدایی، جذب سرمایه‌گذاری و گسترش بیش از پیش ارتباط رئیس قوه مجریه با مردم از محورهای اصلی دور دوم سفرهاست که در منطقه مرزی لانو سربیشه به وضوح قابل مشاهده بود؛ آنجا که برخی مرزنشینان گفتند فقط دیدار با رئیس جمهور در این منطقه برایشان مهم بوده است.

همچنین در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور پروژه‌های عمرانی کمتری تعریف می‌شود و تمرکز دولت در دور جدید سفرهای استانی بر گره‌گشایی‌های اقتصادی است.

آنچه مهر تایید بر صادق‌الوعد بودن دولت سیزدهم گذاشت، خبر خوشی بود که یک هفته بعد از سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در سرخط اخبار ملی و منطقه‌ای قرار گرفت.

اعزام کاروان حامل جهیزیه‌های اهدایی رئیس جمهور به مناطق مرزی شهرستان سربیشه نشان داد که دولت در تحقق وعده‌هایش صادق است کما اینکه در سفر اول رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی هم کارگران معدن در شهرستان طبس طعم شیرین صدق وعده را چشیدند و تنها چند روز بعد از بازدید رئیس جمهور، آنچه خواسته بودند برایشان فراهم شد.

خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha