۴ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 84979738
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۰۰ نفر از زلزله‌زدگان بشرویه اسکان اضطراری یافتند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: حدود ۵۰۰ نفر از زلزله‌زدگان بشرویه در مکان‌های امن و چادرهای امدادی اسکان داده شدند.

محمدعلی آخوندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری عصر دیروز (شنبه) در بشرویه، امکان اسکان اضطراری برای مردم مناطق زلزله‌زده فراهم شده است.

وی با بیان اینکه این زلزله خسارت جانی نداشت ادامه داد: علیرغم اینکه مردم در ابتدا اضطراب داشتند اما کمک‌رسانی به آنان با محوریت فرمانداری بشرویه به‌خوبی مدیریت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به بازدیدهای انجام شده از منطقه زلزله‌زده، مردم از اقدامات دستگاه‌های امدادی رضایت داشتند.

وی یادآور شد: با توجه به سردی هوا و اینکه شهروندان در خارج از منزل بودند بلافاصله بعد از وقوع زلزله اردوگاه‌های اسکان اضطراری و مکان‌های امن برای زلزله‌زدگان فراهم شد.

آخوندی با اشاره به توزیع اقلام مورد نیاز مردم در مناطق زلزله‌زده گفت: از دیشب تاکنون ۱۵۴ تخته چادر، ۴۲۰ تخته پتو و ۱۵۵ دستگاه چراغ گرم‌کن بین مردم مناطق زلزله‌زده بشرویه توزیع شده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف هم اعم از سپاه و موکب‌داران اربعین بصورت خودجوش در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند و با برپایی چادرهای گروهی به کمک مردم آمدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بعد از وقوع زلزله مدیریت لازم انجام شد و اکنون آرامش در منطقه زلزله‌زده برقرار است افزود: اکنون تیم‌های مربوطه برای برآورد خسارت وارده در منطقه حضور دارند.

وی گفت: در زلزله قبلی بشرویه (۲۲ آذر) طبق بررسی‌های انجام شده تا ظهر روز گذشته خسارت وارده به ۲۳۵ واحد مسکونی به تهران گزارش شد که بیشتر این واحدها خشتی و گلی هستند و بطور قطع با پس‌لرزه بزرگ عصر دیروز، تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده افزایش می‌یابد.

آخوندی تاکید کرد: از مردم انتظار داریم سریعتر نسبت با بازسازی واحد مسکونی خود اقدام کنند تا پیگیری برای اخذ تسهیلات لازم و کمک‌های بلاعوض انجام شود.

وی گفت: تعدادی از آغل‌ها دامی هم در منطقه زلزله‌زده دچار خسارت شدند که میزان آن در حال بررسی است.

وی از کمک‌های خودجوش خیرین و موکب داران اربعین، بسیج و سایر دستگاه‌ها برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده قدردانی کرد و افزود: استان خراسان جنوبی زلزله خیزترین استان کشور است و در سایت مدیریت بحران کشور هر هفته رصد می‌شود و نشان می‌دهد این استان دارای بالاترین تنش زلزله‌ای است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: خراسان جنوبی اولین استان لرزه‌خیز کشور است و امکانات بررسی و مطالعاتی لازم در این زمینه از جمله زلزله‌نگار، شتاب‌نگار و باند پهن و کوتاه در استان وجود دارد.

وی گفت: طبق اصول علمی در خراسان جنوبی دوره بازگشت زلزله‌های بیشتر از ۵.۵ ریشتر هر ۱۰ تا ۱۲ سال رخ می‌دهد لذا آمادگی در برابر زلزله با آموزش و برای پیشگیری مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی باید مورد توجه قرار گیرد که همه اینها به کاهش خسارت زلزله کمک می‌کند.

آخوندی با اشاره به وجود ۴۰ هزار واحد روستایی نامقاوم در استان افزود: در حال حاضر ۴۰ تا ۴۵ درصد واحدهای روستایی استان نامقاوم هستند که بازسازی آنان از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز به همراهی مردم و مشارکت دولت دارد.

زلزله به بزرگی ۵.۱ ریشتر عصر شنبه (سوم دی) ساعت ۱۶:۵۴ در عمق هشت کیلومتری زمین و سه کیلومتری بشرویه در استان خراسان جنوبی رخ داد که در شهرستان‌های اطراف نیز احساس شد.

این زلزله خسارت جانی نداشت ولی تعدادی از منازل دچار ترک خوردگی شد و مردم به علت ترس از پس لرزه‌ها دیشب را بیرون از منازل خود سپری کردند.

۲۲ آذر ماه گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر و ۳۰ آذر زلزله‌ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر حوالی بشرویه را لرزاند.

از ۲۲ آذر امسال تاکنون حدود ۳۰ پس لرزه در این شهرستان به وقوع پیوسته است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha