بازدید وزیر علوم از روند ساخت پارک علم‌وفناوری بین‌المللی ایران

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از روند ساخت پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بازدید کرد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل در این بازدید در جریان مراحل آماده سازی و پیشرفت فیزیکی ساختمان پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. این ساختمان در ضلع شرقی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با مساحت پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع و در پنج طبقه با سازه بتنی بنا شده که در مرحله محوطه سازی و مقرر است تا بیست و دوم بهمن سال جاری به بهره برداری برسد.

بر اساس این خبر، با عنایت به بند پ ماده چهار قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچنین ماده هفت قانون حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و با توجه به دستور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تحقق آرزوی ساخت پارک علم و فناوری بین المللی جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی و تعامل با دانشمندان جهان و انتخاب سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان متولی این امر، علیرضا زراسوندی با حکم رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان مسئول راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

پارک های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش مدار و اشتغال‌زایی تخصصی به شمار می‌آیند. این پارک‌ها، محیط‌های مناسب برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناوری کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه، صنایع و موسسات پژوهشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند.

هدف نهایی این همنشینی، ایجاد چشمه‌های فناوری و تسهیل فرایند جذب، ارتقا و انتشار آن است،‌ به نحوی که تمام یا بخش‌های عمده‌ای از فعالیت‌های منتهی به محصولات فناوری در این پارک‌ها به صورت حرفه‌ای قابل انجام باشد. اهم این فعالیت‌ها شامل بازار سنجی، ایده پردازی،‌ پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی،‌ استاندارد سازی، تدوین دانش فنی، ثبت ملکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است. همکاری‌های بین المللی برای استفاده از تجارب جهانی و همچنین حضور موثر در بازارهای فناوری جهان از اهداف راهبردی پارک‌ علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران است.

اکنون در مجموع ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که برخی پارک‌های دانشگاهی و برخی پارک‌های استانی هستند. همچنین ۲۶۲ مرکز رشد در این پارک ها تاسیس شده است. ۳۰ درصد از حدود مجموع هفت هزار و ۷۰۰ شرکت‌ دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند در پارک‌های فناوری ۴۰ هزار شغل ایجاد شده که این میزان ۲۸ درصد اشتغال دانش بنیان‌ها را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha