۴ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84979876
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مصرف گاز صنایع بزرگ خراسان شمالی محدود شد

۴ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 84979876
مصرف گاز صنایع بزرگ خراسان شمالی محدود شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: مصرف گاز تعدادی از صنایع استان با هدف استمرار و پایداری سوخت بخش خانگی با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران محدود شد.

سید محمود هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشترکان این استان در شبانه روز گذشته حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف کردند که از مجموع این میزان پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری و مابقی نیز مربوط به صنایع استان بوده است.

وی افزود: این افزایش مصرف گاز در بخش خانگی در فصل سرد سال در حالی است که در تابستان مصرف آنان بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون متر مکعب بوده است که این امر باعث محدودیت در گاز صنایع استان شده است.

هاشمی تصریح کرد: اینک مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و حتی کوره های آجر پزی محدود شد و هر نوع محدودیت با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران و از طریق مراجع ذیصلاح کنترل و اعمال می شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه تولید در صنایع متوقف نشده است تصریح کرد: صنایع و سایر واحدهای تولیدی در فصل سرد سال باید از سوخت دوم استفاده کنند.

هاشمی بر صرفه جویی گاز در بخش خانگی تاکید کرد و گفت: اینک در شرایط بحران مصرف سوخت قرار داریم و نرخ افت فشار گاز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی، پر مصرف ترین صنعت استفاده کننده از گاز طبیعی را نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان عنوان کرد و افزود: این نیروگاه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می کند که در روزهای گذشته مصرف آن محدود شده بود و امروز این محدودیت کامل شد.

هاشمی تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی شرکت پتروشیمی نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب است که به یک میلیون و ۱۰۰ هزا متر مکعب محدود شد.

وی دمای آسایش منازل مسکونی و اداری را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد دانست و افزود: هر یک درجه کاهش دما دست کم بین ۶ تا هفت درصد مصرف گاز طبیعی صرفه جویی خواهد شد که با صرفه جویی زمینه مصرف گاز طبیعی را برای تمامی مشترکان فراهم کنیم.

هاشمی افزود: اولویت شرکت گاز تامین بخش خانگی است و در فصل سرد که مصرف بخش خانگی افزایش پیدا می کند مرکز دیسپچینگ به صورت کشوری نسبت به اولویت بندی و محدودیت مصرف گاز صنایع بزرگ در سطح کشور و با هماهنگی سازمان‌های متولی از جمله توانیر اقدام می کند.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت گاز صنایع برای استمرار گاز مصرفی در بخش خانگی انجام می شود اظهار کرد: شهروندان با صرفه جویی می توانند به چرخه تولید استان و کشور کمک کنند.

هاشمی پوشیدن لباس مناسب در منزل، کم کردن درجه بخاری و وسایل گرمایشی، رعایت دمای رفاه و خاموش کردن وسایل گرمایشی در اتاق‌ های خالی یا کم استفاده را از راه‌های ساده و بسیار اثربخش در جهت صرفه جویی در مصرف گاز در فصل سرما برشمرد.

وی اظهار کرد: از ابتدای ماه جاری، مصرف گاز ادارات و سازمان ها پایش خواهد شد و دمای رفاه رصد می شود.

بر اساس این گزارش تاکنون به هزار و ۳۹ واحد صنعتی و ۱۶ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده است که در این حوزه، شرکت گاز خراسان شمالی رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، کارخانجات ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که سوخت آنها گاز طبیعی است.

اکنون ۷۵۲ روستا و ۲۵ شهر استان خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار هستند و سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۲ درصد است.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنها در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha