سرکنسول ترکیه بر توسعه روابط فرهنگی و تجاری با خراسان‌شمالی تاکید کرد

بجنورد- ایرنا- سرکنسول ترکیه بر توسعه مناسبات و مراودات فرهنگی و اقتصادی با خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: خواهرخواندگی بین شهر "چوروم" ترکیه و یکی از شهرهای استان به تقویت روابط در ابعاد مختلف بین ۲ منطقه کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، "فاتح توپچو" روز یکشنبه در دیدار با استاندار خراسان‌شمالی اظهار کرد: این استان دارای ظرفیت های کشاورزی، گردشگری و صنعتی خوبی است و استفاده از این شاخصه ها می تواند بر ارتقای روادید اقتصادی بین ۲ منطقه کمک کند.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی دارای ارزش های فرهنگی نزدیکی با بسیاری از مناطق ترکیه است و نزدیکی بین این فرهنگ ها به تحقق همکاری‌های بیشتر کمک خواهد کرد.

سرکنسول ترکیه افزود: موضوع خواهر خواندگی شهر "چوروم" ترکیه با یکی از شهرهای خراسان شمالی از مباحث مهم دیدار از این استان است و نتایج خوبی با شهرداری بجنورد در این زمینه حاصل شود.

وی ادامه داد: از همگرایی با خراسان شمالی استقبال می‌کنیم و تمام ظرفیت‌های خود را برای تقویت مناسبات دوجانبه شهر "چوروم" ترکیه و خراسان شمالی به کار می‌گیریم.

استان چوروم شهر چوروم ۵۲۷ هزار نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد ۱۲٫۸ هزار کیلومتر مربع دارد و بیشتر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می دهند.

چورورم با ۷۳ درصد صادرات در بین ۱۰ شهر برتر دارای بیشترین افزایش صادرات ترکیه در سالجاری بوده‌ است.

سرکنسول ترکیه بر توسعه روابط فرهنگی و تجاری با خراسان‌شمالی تاکید کرد

اشتراکات فرهنگی مزیتی برای گسترش روابط

استاندار خراسان‌شمالی نیز در این دیدار اظهار کرد: اشتراکات فرهنگی و دیگر مزیت های قابل توجه خراسان شمالی در حوزه های گوناگون، زمینه ساز گسترش روابط با این کشور است.

محمدرضا حسین نژاد افزود: جدای از تنوع محصولات کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های صنعت، معدن و گردشگری خواهر خواندگی با شهر "چوروم" ترکیه را موجب عمیق تر شدن پیوند فرهنگی استان با ترکیه دانست.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بر فراهم شدن زمینه های جذب گردشگر از این کشور تاکید کرد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و این استان دارای صنایع مادر پتروشیمی، سیمان بجنورد، آلومینای جاجرم و قند شیروان است که علاوه بر این، صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی نیز از دیگر مزایای دارای مزیت نسبی این استان شمالشرق کشور برای ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها محسوب می شود.

کل مبادلات تجاری ایران و ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی به بیش از پنج میلیارد دلار رسید.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی ۲۱ درصد رشد داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha