جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار ذخیره‌سازی سوخت جایگزین شد

اردبیل- ایرنا- سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار ذخیره‌سازی سوخت جایگزین برای استفاده در ایام زمستان از سوی بهره‌برداران کشاورزی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا و با هشدار به همه واحدهای تولیدی بخش کشاورزی استان گفت: به دلیل احتمال قطعی گاز در ایام زمستان، بهره‌برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی استان باید نسبت به ذخیره‌سازی سوخت جایگزین برای تجهیزات دوگانه‌سوز خود کنند.

نادر تقی‌زاده از همه واحدهای تولیدی اعم از دامداری‌ها ، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و واحدهای صنعتی بخش کشاورزی خواست تا نسبت به تهیه و ذخیره‌سازی سوخت جایگزین یا سوخت دوم از جمله گازوئیل تا سقف مصرف یک ماهه خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، احتمال قطعی گاز در سطح استان وجود دارد و به همین علت لازم است که بهره‌برداران کشاورزی استان وسایل گرمایشی خود را به سوخت دوم مجهز کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار آمادگی بهره‌برداران کشاورزی استان برای مدیریت شرایط بحرانی تامین سوخت در واحد تولیدی شد و گفت: با اقدامات پیشگیرانه می توان از خسارت‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری کرد.

وی همچنین خطاب به مالکان و صاحبان ماشین آلات کشاورزی موتوری از جمله تراکتور و دارندگان سامانه‌های نوین آبیاری افزود: بهره‌برداران باید این تجهیزات و تاسیسات را به صورت مرتب کنترل کنند به علت یخ زدگی و ترکیدگی دچار خسارت نشوند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است ، ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۸۰ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۱۲۷ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha