مسکن ملی، رویش جوانه امید در دل جوانان کردستانی

سنندج- ایرنا- طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از ابتکارات دولت سیزدهم راهی برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و فاقد مسکن جامعه بوده و جوانه امید را در دل جوانان رویانده است.

به گزارش ایرنا، داشتن سرپناه امن و مطمئن یکی از نیازهای پایه و اساسی انسان به شمار می‌رود اما در سال‌‍‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور به سمتی پیش رفته که داشتن مسکن برای بیشتر افراد جامعه به ویژه جوانان به یک آرزو و رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

شاید به جرات بتوان گفت همین مساله موجب شده که جوانان ما از ازدواج و تشکیل خانواده سرباز می‌زنند چرا که قبل ازهر چیزی به این فکر می کنند با این اوضاع اقتصادی چگونه سرپناهی برای خود تامین کنند.

با این حال دولت مردمی سیزدهم در صدد برآمد تا با اجرای "طرح نهضت ملی مسکن" این گره را از زندگی جوانان و خانواده‌های فاقد مسکن باز کرده و امیدی تازه را به قشر نیازمند و بی‌سرپناه جامعه تزریق کند.

کردستان نیز از جمله استان‌هایی است که مسکن یکی از دغدغه‌های جدی مردمان آن است، به همین دلیل تعداد متقاضیان "طرح نهضت ملی مسکن" در این استان نسبت به سهمیه ابلاغی و حتی نسبت به برخی از استان‌های کشور بیشتر است.

استان کردستان نیز از جمله استان‌هایی است که مسکن یکی از دغدغه‌های جدی مردمان آن است، به همین دلیل نیز تعداد متقاضیان "طرح نهضت ملی مسکن" دراین استان نسبت به سهمیه ابلاغی و حتی نسبت به برخی از استان‌های کشور بیشتر است.

هرچند اجرای این طرح ملی امید تازه‌ای را در دل جوانان و سایر افراد فاقد مسکن در استان کردستان ایجاد کرده است اما ترس از ناتوانی در تامین آورده اولیه و همچنین بازپراخت اقساط آن به چالشی برای برخی از متقاضیان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

سهم کردستان در طرح‌های ملی مسکن بیش از ۸۷ هزار واحد است
هفت هزار واحد مسکن ملی در کردستان در حال ساخت است
۵۹ هزار متقاضی مسکن ملی در کردستان تعین تکلیف شدند

تنها راه خانه‌دار شدن

محمد پیری که کارمند یکی از ادارات فرهنگی استان کردستان است و بعد از ۱۰ سال مستاجری حدود یکسال است بخاطر قیمت اجاره مسکن با همسر و ۲ فرزندش به خانه پدری خود بازگشته است می گوید: چندسال است که به دنبال خرید خانه هستم اما خرج زندگی آنقدر بالا است که موفق به این کار نشده ام و حالا برای مسکن ملی ثبت نام کرده‌ام که شاید بالاخره خانه دار شوم.

مسکن ملی، رویش جوانه امید در دل جوانان کردستانی

وی با بیان اینکه از همین الان نگرانی این را دارم که نتوانم آورده اولیه را تامین کنم و این شانس خانه دار شدن را هم از دست بدهم، گفت: جدای از آن در حال حاضر نیز حقوقی که دریافت می کنم کفاف زندگی ام را نمی دهد و نگران این هستم که اگر آورده اولیه را نیز تامین کردم برای پردخت اقساط آن چکار کنم.

پیری اظهار کرد: با این حال و به امید اینکه روزی بتوانم خانه دار شده و نفس راحتی بکشیم ثبت‌نام کرده ام، چرا که مطمئنم در حال حاضر تنها راه خانه دار شدن‌مان همین است و امیدوارم که دولت نیز با وام های کم بهره و حمایت‌های دیگر این روند را برای جوانان و خانواده‌های فاقد مسکن تسهیل کند.

مهین محمدی یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی در کردستان که بازنشسته بوده و با پسرش در یکی از واحدهای مسکن مهر مستاجر است نیز تنها راه خانه دار شدن خود بعد از سال‌ها را همین مسکن ملی دانست و گفت: پس انداز اندکی دارم که برای آورده اولیه کنار گذاشته ام اما قطعا برای بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه خواهم شد.

وی یادآور شد: با همه این مشکلات و نگرانی ها باز هم اجرای این طرح روزنه امیدی را در دل افرادی مثل ما که فاقد مسکن هستند، ایجاد کرده و امیدواریم حال که دولت این امید را به جامعه تزریق کرده راه حلی برای حل این مشکلات ارائه دهد.

اجرای این طرح روزنه امیدی را در دل افرادی مثل ما که فاقد مسکن هستند ایجاد کرده و امیدواریم حال که دولت این امید را به جامعه تزریق کرده راه حلی نیز برای حل این مشکلات ارائه دهد.

بیش از ۸۷ هزار واحد سهم استان کردستان

کل سهمیه ابلاغی برای مسکن ملی در استان کردستان ۸۷ هزار و ۲۳۹واحد است که از این تعداد ۱۶ هزار واحد مسکن روستایی و پنج هزار و ۷۰۰ واحد مسکن استیجاری است، به این معنی که دولت آن را احداث کند و به صورت اجاره از آن بهره‌برداری شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با احتساب واحدهای روستایی و همچینن استیجاری، حدود ۶۵ هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه باقی مانده استان است و دولت مکلف است تعهدات خود را در استان انجام دهد.

مسکن ملی، رویش جوانه امید در دل جوانان کردستانی

مصطفی رضایی افزود: از ۶۵ هزار و ۵۰۰ واحد نیز ۱۶ هزار واحد مسکن، تولید بخش خصوصی است که وظیفه دولت فقط حمایت تسهیلاتی از متقاضیان است، به این معنا که ساختمان‌های نیمه کاره ای که توسط بخش خصوصی در حال ساخت بوده و بدلیل کمبود منابع مالی متوقف شده است، دولت برای ساخت و ساز از آنان حمایت مالی می‌کند.

وی اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۲۲۷ واحد نیز نوسازی بافت فرسوده است که شبیه تولید بخش خصوصی اما در محدوده بافت فرسوده است که قرار است یارانه ای پرداخت شده و از نوسازی بافت فرسوده حمایت شود.

به گفته وی براین اساس و با کم کردن این واحدها، تعهدات باقی مانده سهمیه استان ۴۰ هزار واحد است که تاکنون ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ متقاضی در چهار فاز ثبت‌نام کرده‌اند.

تعداد متقاضیان ۲ برابر سهمیه ابلاغی

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: از مجموع ثبت نامی‌ها ۵۴ هزار نفر تایید نهایی شده‌اند و ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر نیز مدارک خود را تکمیل کرده و در حال تایید نهایی هستند و مابقی یا عدم مراجعه یا رد درخواست شده‌اند.

وی یادآور شد: درمجموع تاکنون ۷۳ هزار نفر متقاضی تایید نهایی داشته ایم که ۲ برابر برنامه ۴۰ هزار واحد است و برخلاف بسیاری از استان‌هایی که تعداد متقاضی به سقف نرسیده و سامانه ثبت‌نام هنوز برای متقاضیان باز است.

رضایی یکی از دلایل اصلی تعداد بالای متقاضیان را قیمت بالای زمین در استان، درآمدکم، ماهیت فیزیکی شهرها و کمبود اعلام کرد.

هفت هزار واحد در حال ساخت

وی اظهار کرد: در حال حاضر هفت هزار واحد مسکن ملی در سطح استان کردستان در حال ساخت، ۱۲ و هزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز زمین آماده و کل فرآیندها طی شده است و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال حدود ۵۰ هزار واحد یا کلنگ زنی شده و شروع به کار کند و یا فرایند واگذاری انجام شود و از ابتدای سال بعد کار ساخت آغاز شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تاپایان سال قریب به ۵۰ هزار واحد یا کلنگ زنی شده و شروع به کار کند و یا فرایند واگذاری انجام شود و از ابتدای سال بعد کار ساخت آغاز شود.

مسکن ملی، رویش جوانه امید در دل جوانان کردستانی

وی بیان کرد: مکلف هستیم براساس دستورالعمل وزارتخانه برای هر تعداد متقاضی تایید شده نهایی که واریز وجه کرده و ثبت شرایط می‌کنند زمین تامین کنیم.

تامین زمین مشکل تمام شهرهای کردستان

رضایی در ادامه به وضعیت تامین زمین برای مسکن ملی در استان اشاره کرد و گفت: در تمام شهرهای استان با مشکل زمین مواجه هستیم و مهمترین دلیل آن هم تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن است که براساس آن استفاده از اراضی درجه یک و ۲ کشاوری برای مسکن ممنوع است.

وی افزود: این تبصره درست و ما منکر آن نیستیم، به هرحال حفظ و حراست از اراضی کشاورزی جزو اولویت‌های حاکمیت هر کشوری است اما برای ما به معضل بزرگی تبدیل شده است چرا که پیرامون تمام شهرهای ما اراضی درجه یک و ۲ آبی است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: این محدودیت در شهرهایی مثل کامیاران، قروه، دهگلان و مریوان به شدت حاد است، به ویژه در مریوان که یک طرف شهر دریاچه است، یک طرف ارتفاعات و طرف دیگر هم اراضی و اماکن مهمانی و طرفی که آزاد است درجه یک آبی بوده و الان نیز تحت کشت است.

رضایی اظهار کرد: این موضوع معضل بزرگی برای استان از نطر تامین زمین ایجاد کرده که امید می رود با همکاری مجموعه دستگاه‌ها بتوانیم این مشکل را رفع کنیم که قطعا اگر دستگاه‌ها همراهی کنند می توانیم امیدوار شویم بخشی از کمبودها در این زمینه رفع شود.

وی همچنین به اتمام پالایش متقاضیان در این طرح اشاره کرد و گفت: برای تمام متقاضیان پیامک فرستاده شده و حتی برای افرادی که مراجعه نکردند ۲ بار پیامک ارسال شده که اگر دربازه ۱۵ روزه باز هم مراجعه نکنند به منزله انصراف بوده و حذف خواهند شد.

تامین زمین ۲ هزار متقاضی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان نیز به تعداد متقاضیان روستایی طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: بنیاد مسکن هم در طرح نهضت ملی مسکن به عنوان قائم مقام وزارت راه وشهرسازی تعیین شده و نقش ایفا می کند.

مسکن ملی، رویش جوانه امید در دل جوانان کردستانی

سعید رسولی افزود: این نهاد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان و در پنج شهرستان دهگلان، کامیاران، قروه، بیجار و دیواندره در اجرای طرح ملی مسکن فعالیت دارد و در حال حاضر تمام طرحهای نهضت ملی در شهرهای ذکر شده فعال شده و در فاز اول طرح، سه هزار و ۲۰۸ متقاضی به ما معرفی شده که تاکنون برای ۲ هزار و ۴۱۱ نفر زمین تامین شده است.

وی اظهار کرد: ساخت این ۲ هزار و ۴۱۱ واحد در حال حاضر فعال است و پیشرفت خوبی هم دارد، به طوریکه در شهرستان‌های قروه و دهگلان برخی واحدها حتی به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان یادآور شد: برای ۷۹۷ متقاضی فاز اول طرح ملی مسکن در شهرستان‌های مذکور، تاکنون زمین تامین نشده است که در صورت تامین زمین، فعالیت اجرایی این واحدها هم شروع می شود.

به گفته وی در سنندج نیز پروژه ۲۰۰ واحدی نهضت ملی در منطقه ۲/۱۹ بهاران به ما واگذار شده که در کمتر از هشت ماه پیشرفت قابل توجهی داشته است و حالا در مرحله سقف طبقه ششم قرار دارد که امیدواریم در کمترین زمان ممکن به متقاضیان تحویل داده شود.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha