فرآوری مواد معدنی خراسان رضوی حمل کالا با ناوگان جاده ای را کاهش داده است

مشهد-ایرنا- رییس اداره حمل و نقل کالای اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت:۲۰ درصد حمل بار داخلی استان مربوط به معادن است و بخشی از کاهش حمل کالا با ناوگان جاده ای در استان نیز به خاطر کاهش خام فروشی و افزایش فرآوری در این حوزه است.

محمدعلی خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:هم اکنون تقریبا همه واحدهای سنگ آهن استان این محصول را فرآوری می کنند از این رو محصول نهایی به شکل گندله یا دیگر فرآورده های غیرخام با ناوگان باری کمتری جا به جا می شود.

وی ادامه داد:از طرفی بخشی از حمل بار یاد شده در حوزه معادن سنگ آهن و همچنین سیمان با ناوگان ریلی جا به جا می شود و همین موضوع، علت درصد دیگری از کاهش صدور بارنامه در استان است.

رییس اداره حمل و نقل کالای اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: علت مهم دیگر فرار بار یا همان امتناع رانندگان و صاحبان بار برای صدور بارنامه با هدف پرداخت نکردن عوارض جا به جایی کالا به راهداری است.

خانی افزود: امسال عوارض جا به جایی کالا در کشور از چهار درصد ارزش مبلغ بارنامه به ۹ درصد افزایش یافت به عنوان نمونه این تغییر موجب شد کرایه حمل بار یک کامیون در مسیر برون استانی اگر قبلا ۸۰ میلیون ریال بود اکنون به ۱۰۵ میلیون ریال افزایش یابد.

وی ادامه داد: در ۹ ماه سال جاری کاهش تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن کاهش حمل و صدور این محصولات از مبدا استان، صدور بارنامه در این حوزه را نیز درصدی کاهش داده است.

او اضافه کرد: در مجموع طی ۹ ماه سال جاری ۲۲ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۲۴۵ تن بار با صدور یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۲۶۱ فقره بارنامه از مبدا استان حمل شده است.

رییس اداره حمل و نقل کالای اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: مطابق توضیحات ارائه شده در ۹ ماه امسال تناژ بار حمل شده هفت درصد و تعداد بارنامه پنج درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که هر یک از عوامل ذکر شده درصدی در این کاهش نقش داشته است.

خانی شمار ناوگان کامیونی خراسان رضوی را حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: ۳۸ هزار راننده در استان با این تعداد ناوگان در حمل و نقل بار داخلی فعالیت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha