۵ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 84980767
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح "کاغذ تو،کتاب نو" تلفیق عشق و دانایی کتابدار ملایری

همدان- ایرنا- ایده‌ طرح "کاغذ تو؛ کتاب نو" از یک بُن یکصد هزار تومانی خرید کتاب شروع شد، طرحی خلاقانه از عشق و دانایی یک کتابدار ملایری که دوستی‌اش را با طبیعت و محیط زیست پیوند زد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بازیافت زباله شاید موضوعی تکراری در حوزه‌های مختلف باشد، اما این نوع خلاقیت تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور ظهور و بروز نکرده، کاغذهای باطله‌ای که کتاب می‌شوند و در کُنج کتابخانه‌ها می‌نشینند.

خالق این طرح بی‌همتا "سمیه قربانی" کتابدار ملایری است که به گفته خودش از دل و جان برای آن مایه گذاشته و وقتی رضایت مخاطبانش را می‌بیند، شوق و اشتیاق بیشتری برای توسعه طرح "کاغذ تو؛ کتاب نو" پیدا می‌کند.

این طرح امروز به جایی رسیده که از هر گوشه ملایر و حتی خارج از این شهرستان، با اهدای کاغذهای دورریز در خرید دانایی سهیم می‌شوند.

توسعه فرهنگ کتابخوانی و تشویق مردم در جمع‌آوری و اهدای کاغذهای باطله و دورریز و البته کمک به محیط زیست، از اهداف مهم این طرح است که کتابدار ملایری با به اشتراک گذاشتن این طرح با خبرنگاران، خواستار معرفی هر چه بیشتر طرح "کاغذ تو؛ کتاب نو" به عنوان یک فرهنگ ناب در ترویج کتاب و کتابخوانی شد.

"سمیه قربانی" در حین ارائه خدمت به اعضا و ثبت و تحویل کتاب، با عشق و علاقه از روزهای نخستین این طرح، به ثمر نشستن آن و تمام زیر و بم طرح را برایمان برشمرد و لابلای صحبت‌هایش هم گریزی به عناوین کتاب‌های خریداری شده از محل اجرای طرح زد.

وی اینگونه آغاز کرد که همه چیز از یک بُن یکصد هزار تومانی خرید کتاب شروع شد و این بُن منجر به خرید ۶۰۰ هزار تومان کتاب با عناوین شاهنامه شد و با اهدای این کتاب‌ها به کتابخانه، بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان گرفتم.

طرح "کاغذ تو،کتاب نو" تلفیق عشق و دانایی کتابدار ملایری

کتابدار کتابخانه علامه مجلسی ملایر گفت: روزی یکی از اعضا، کتاب‌های مهندسی زیادی را به کتابخانه اهدا کرد که بخش زیادی از آنها جزوه بود و در کنار این موضوع، موجود نبودن لیست برخی از کتاب‌های جذاب و خواندنی در کتابخانه، جرقه‌ای در ذهنم زده شد تا از دورریز باطله‌ها، درآمدی برای خرید کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان کسب کنیم.

قربانی ادامه داد: این ایده را با اعضا و مخاطبان در میان گذاشتم و شروع کار از اسفند ۱۳۹۹ زده شد، درست زمانی‌که کشور درگیر همه‌گیری کرونا بود.

خالق طرح "کاغذ تو؛ کتاب نو" ادامه داد: طرح را از کاغذهای باطله پنج تا ۶ کیلویی به جایی رساندیم که امروز با کامیون کاغذهای دورریز را برای فروش بار می‌زنیم.

اینکه قبل از خرید کتاب‌ها نیازسنجی انجام و کتاب‌ها با مخاطب بیشتری در لیست خرید قرار می‌گیرد، اقدامی شایسته از کتابدار ملایری است که فکر همه چیز را کرده تا کتاب‌ها به خوبی به امانت برود.

قربانی از موفقیت‌هایش در اجرای طرح گفت، از اینکه طی یکسال گذشته سه تُن و نیم کاغذ بازیافتی جمع‌آوری و به فروش رسانده است و از محل فروش آنها به ارزش بیش از ۳۵ میلیون تومان، تاکنون بیش از ۲۴۰ عنوان کتاب خریداری و به کتابخانه علامه مجلسی اهدا کرده است.

به گفته او، محل اجرای این طرح کتابخانه علامه مجلسی ملایر است و در کنار آن کتابخانه‌های شهید بهشتی و دانشجو نیز در اجرای این طرح مشارکت دارند و امیدوارم سایر کتابخانه‌ها نیز به این طرح بپیوندند.

طرح "کاغذ تو،کتاب نو" تلفیق عشق و دانایی کتابدار ملایری

حالا طرح به جایی رسیده که صاحب لوگوی اختصاصی است و طبق گفته خالق آن، بزودی در مراسمی ویژه رونمایی خواهد شد.

قربانی ادامه داد: در مراسم رونمایی از لوگو و جشن یک‌سالگی طرح، از خانواده‌هایی که ما را در اجرای این طرح یاری کردند، قدردانی می شود.

یکّه‌تاز بودن طرح "کاغذ تو؛ کتاب نو" در سطح کشور از مزیت‌های ویژه آن است که قربانی در این زمینه توضیح داد: هنوز طرحی به این شکل در کشور اجرا نشده و هر کدام از اعضا و خانواده‌هایی که با اهدای کاغذ باطله در خرید کتاب سهیم می‌شوند، به نوعی حس تعلق‌خاطر و مالکیت به خرید کتاب دارند که کتاب‌ها در بستر کاغذهای اهدایی تهیه و به امانت داده می‌شود.

کتابدار کتابخانه علامه مجلسی ملایر با بیان اینکه طرح هنوز به اسم من ثبت نشده است، در ادامه قدری از دغدغه‌هایش گفت که طرح مورد حمایت بیشتر متولیان امر قرار گیرد، اما او عاشقانه کارش را ادامه می‌دهد و به گفته خودش دستکش می‌پوشد و کاغذهای بازیافتی را که در کتابخانه انباشت می‌شود، جداسازی می‌کند.

وی با اشاره به مقاله‌اش درباره این طرح افزود: این مقاله‌ برای نخستین بار با عنوان "مشارکت داوطلبانه اعضا در روند تهیه کتاب‌های نو با اهدای کاغذهای باطله" در اولین همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی که هشتم و نهم شهریور در مشهد برگزار شد، به صورت آنلاین ارائه شد که نقطه قوتی برای این طرح بود.

کتابدار موفق ملایری یادآور شد: استقبال از این طرح بسیار چشمگیر است و حدود ۸۰ خانواده در حال حاضر با این طرح مشارکت دارند و تعداد زیادی نیز به صورت غیرمستقیم با ما همراه هستند که اسم آنها ثبت نشده است.

نکته جالب توجه طرح "کاغذ تو؛ کتاب نو" دغدغه کتابدار ملایری به محیط زیست است که انگیزه‌اش را برای قوت بخشیدن آن چندین برابر کرده، از آن نظر که به اعتقاد او با بازیافت یک تُن کاغذ، از قطع شدن ۱۷ درخت جلوگیری می‌شود.

قربانی تاکید کرد: موضوع اهمیت محیط زیست و فواید طرح را به صورت کلامی برای اعضا توضیح می‌دهم و با تمام وجودم حسم را به آنها منتقل می‌کنم تا برای حفظ محیط زیست و البته مشارکت مخاطبان با طرح، نظرشان را جلب کنم.

وی با بیان اینکه از سوی برخی همراهان طرح، مبالغ نقدی هم به جای کاغذ باطله کمک داشتیم، به همراهی خوب و مثمرثمر کمپین امید ملایر در جذب مشارکت اعضا برای جمع‌آوری کاغذ و حتی کارتن‌های دورریز اشاره کرد.

قربانی ادامه داد: با توجه به اینکه با چالش کم‌آبی مواجه هستیم، بدون تردید با اجرای این طرح می‌توانیم درختان زیادی را از قطع شدن نجات دهیم.

او یادآور شد: هر ۴۰ روز یکبار با فروش کاغذهای باطله جمع‌آوری شده، کتاب‌های درخواستی را خریداری می‌کنیم که البته خرید ما بستگی به جمع‌آوری هر چه بیشتر کاغذهای دورریز دارد.

قربانی با اشاره به اینکه باید به نظر مخاطب بیشتر بها داده شود، تاکید کرد: برای جذب بیشتر اعضا به کتابخانه و دوستی آنها با کتاب و کتابخوانی، باید فیلترهایی که برای خرید کتاب در کتابخانه‌ها گذاشته شده، با محدودیت کمتری انجام شود.

وی امیدوار است اگر این طرح به صورت گسترده اجرا شود و حداقل یک درصد از جمعیت شهرستان ملایر در اجرای این سهیم شوند، کتابخانه را بی‌نیاز می‌کنند.

کتابدار کتابخانه علامه مجلسی با اشاره به اینکه دنیایی حرف در لوگوی طرح نهفته است و ساعت‌ها روی آن کار شده و دنیایی حرف با مخاطبان دارد، گفت: با اجرای این طرح کتاب‌های جذاب و خواندنی برای کتابخانه خریداری می‌کنیم که با گذشت یکسال از اجرای طرح، این کتاب‌ها به اندازه‌ای به امانت می‌رود که فرسوده شده‌اند و این برای من بسیار امیدوارکننده است.

قربانی رسالتش را در کتابخوانی، رفع نیاز مخاطب دانست و باز هم از دغدغه‌اش در کم‌مهری به مقوله فرهنگ گفت، از اینکه بزرگترین مشکل ما در عدم آگاهی و دوری از کتاب و کتابخوانی است.

وی از اجرای نظرسنجی درباره طرح "کاغذ تو؛ کتاب نو" خبر داد و افزود: نظر مردم و مخاطبان در مورد این طرح و کمک و همراهی همکاران از دلایل توسعه و گسترش این طرح است.

این کتابدار ملایری که از سال ۱۳۸۷ مشغول به کار کتابداری است و با ۱۵ سال سابقه در کتابخانه‌های روستایی و شهری در حال فعالیت است، اجرای طرح را در جذب اعضای کتابخانه و بالا رفتن آمار امانت کتاب‌ها موفق دانست.

به گفته او، در دوران همه‌گیری کرونا ریزش عجیبی در اعضا داشتیم که با بازگشایی مجدد کتابخانه‌ها، آمار اعضا و امانت کتاب بالا رفت و چون کتاب‌ها طبق نظر و خواسته مخاطبان تهیه می‌شود، بسیاری از آنها در نوبت امانت هستند.

قربانی همچنین تهیه کتاب در مدت زمان کوتاهی را از دیگر مزایای این طرح و افزایش آمار مخاطبان عنوان و بیان کرد: امروز طرح به مرحله‌ای رسیده که خانواده‌ها خودشان دور ریز کاغذها را کنار می‌گذارند و فرزندان‌شان این طرح را تبلیغ می‌کنند.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی با ۲۲۷ هزار نسخه کتاب است که از این تعداد ۱۱ باب شهری و ۱۲ باب روستایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha